INDUSTRI

Blade er verdens første 3D-printede superbil

Gjør 0-100 på to sekunder.

Stein Jarle OlsenTestansvarlig
25. juni 2015 - 19:55

Det San Francisco-baserte oppstartsselskapet Divergent Microfactories annonserte onsdag det de mener er fremtidens måte å produsere biler på.

Ved hjelp av 3D-printede vinkelledd i en aluminiumslegering (kalt "Nodes") og karbonfiber-stenger kan skroget gjøres opptil 90 prosent lettere enn i tradisjonelle biler, men samtidig være både sterkere og mer holdbart.

Billige fabrikker

Mengden deler som må 3D-printes reduseres også, og selve skroget kan settes sammen bare i løpet av minutter.

Det gjør at bilproduksjonen blir både billigere og langt enklere. Selskapet mener at en mikrofabrikk kan koste under 20 millioner dollar og produsere opptil 10.000 biler i året.

Med sentralisert produksjon av Node-elementene kan prisen komme ned i 5 millioner dollar per fabrikk.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

700 hestekrefter

For å demonstrere teknologien har Divergent Microfactories bygget Blade, det de kaller verdens første 3D-printede superbil.

Blade har en 700 hestekrefters motor som kan kjøre både på bensin og komprimert naturgass. Den gjør 0-100 på cirka to sekunder og veier 635 kilo.

Selve den 3D-printede strukturen veier bare drøye 46 kilo, hvorav 60 prosent er aluminium og 40 prosent karbonfiber.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Les også: Husker du luksushybriden Karma? Nå gjenoppstår Fisker-merket

Slik ser superbilen Blade ut. Rammen til skroget er produsert med 3D-printer.
Slik ser superbilen Blade ut. Rammen til skroget er produsert med 3D-printer.

– Miljøfiendtlig produksjon

Selskapet planlegger i utgangspunktet kun å produsere et begrenset antall av bilen, men håper også å kunne selge teknologien og la mindre bilprodusenter 3D-printe sine egne biler.

– Samfunnet har gjort store fremskritt i bevisstheten rundt og det å ta i bruk renere og grønnere biler. Problemet er at selv om disse bilene nå eksisterer, er den faktiske produksjonen av dem alt annet enn miljøvennlig, sier Divergent-sjef Kevin Czinger.

– Vi har funnet en måte å lage biler på som radikalt kan redusere ressursbruken og forurensningen som genereres av produksjonen. Det gjør det også mulig for små team av innovatører å holde på med med storskalaproduksjon av biler. Og som Blade beviser - vi har gjort det uten å ofre stil eller substans, sier Czinger.

Les også: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.