INDUSTRI

Husker du luksushybriden Karma? Nå gjenoppstår Fisker-merket

Kan bli en seriøs Tesla-konkurrent.

Fisker Karma var en av de aller første plugin-hybridene som ble lansert, og var på papiret en sterk konkurrent til Tesla Roadster.
Fisker Karma var en av de aller første plugin-hybridene som ble lansert, og var på papiret en sterk konkurrent til Tesla Roadster.
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
22. juni 2015 - 21:57

Fisker Automotive, grunnlagt av dansken Henrik Fisker, var en av de aller første merkene som utviklet en plugin-hybrid-bil.

Det skjedde med modellen Karma i 2008, som hadde mellom 50 og 80 kilometer helelektrisk rekkevidde, i tillegg til rundt 300 kilometer på drivstoff.

Produsert i Finland

Prisen var over 100.000 dollar for basisutgaven, og opptil 116.000 dollar for toppmodellen. I Norge hadde Karma, som ble produsert av Valmet Automotive i Finland, en prisantydning på 1,3 millioner kroner.

Fisker hadde imidlertid store problemer med å få bilene leveringsklare, og klarte ikke å levere biler før i november 2011, to år etter opprinnelig dato.

Store deler av utviklingskostnadene hadde inntil da vært dekket av et lån på rundt fire milliarder kroner fra amerikanske myndigheter.

Les også: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

Måtte kalle tilbake

Allerede i desember 2011 måtte Fisker kalle tilbake 239 Karma-modeller på grunn av feilkonstruerte slangeklammer som kunne føre til lekkasje av kjølevæske, og i august året etter måtte de på nytt kalle tilbake biler, denne gang på grunn av en feil med kjøleviftene som hadde ført til brann i minst to biler.

I oktober førte orkanen Sandy til at 338 Karma-er til en verdi av 103.000 dollar hver (rundt 800.000 kroner) gikk tapt i havna i Newark, og i 2013 ble selskapet slått konkurs og solgt til den kinesiske bildelprodusenten Wanxiang.

Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart

Fisker Karma var skandalebefengt før selskapet bak gikk konkurs i 2013.
Fisker Karma var skandalebefengt før selskapet bak gikk konkurs i 2013.

Ny fabrikk, nytt navn

Nå er Fisker-navnet på vei tilbake, selv om Henrik Fisker forlot selskapet i mars 2013 etter store uenigheter med øvrige ledere i selskapet.

Før helgen annonserte nemlig selskapet, som nå kaller seg Fisker Automotive and Technology Group, at de planlegger å bygge en ny fabrikk i Moreno Valley i California, cirka midt mellom Los Angeles og Palm Springs.

Tidligere i år skrev nyhetsbyrået Reuters at Fisker-navnet ville bli droppet, og at Karma ville gjenoppstå under et nytt merke kalt Elux. Det kan det se ut til at foreløpig er droppet.

Fisker lanserte i mai en ny nettside kalt thenewfisker.com, hvor de tilbyr service og deler til de cirka 2600 Karma-ene som ble solgt før konkursen.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Høyere pris

Reuters' kilder hevdet også at den nye og kraftig oppdaterte Karma-modellen ville koste 135.000 dollar, altså rundt én million kroner, i USA.

Fisker lanserte for øvrig en annen modell med samme drivlinje, men mer plass og tilnærmet samme vekt, på bilmessen i Frankfurt i 2012.

Modellen ble kalt Surf, men ser foreløpig ut til å være helt død.

Surf har samme drivlinje og får samme rekkevidde som "lillebror" Fisker Karma, altså 80 kilometer på strøm og 400 kilometer på bensin. Mens bilen kjører fossilt, lades batteriene opp til cirka 50 %, slik at den totale rekkevidden blir noe over 500 km.
Fisker Surf ble presentert på bilmessen i Frankfurt i 2012, med blant andre Teknisk Ukeblad som tilskuere. Stein Jarle Olsen
 

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.