KARRIERE

7 steg for å miste en god medarbeider

Dette er årsakene til at nordmenn skifter jobb.

Ved å være utydelig, både når det gjelder mål og sprikende kommunikasjon, skaper man mye usikkerhet og utrygghet på arbeidsplassen.
Ved å være utydelig, både når det gjelder mål og sprikende kommunikasjon, skaper man mye usikkerhet og utrygghet på arbeidsplassen. Bilde: Colourbox
21. des. 2014 - 14:25

Tre av ti skifter jobb fordi de ønsker større faglig og personlig utvikling.

Det viser den aller nyeste ManpowerGroups Work Life-undersøkelse gjennomført av Opinion i september 2014.

Kun 8 prosent av de som har svart oppgir høyere lønn som hovedårsaken til jobbskifte. Halvparten mener at høyere lønn er viktig i en fremtidig jobb.

Et ønske om roligere tempo har kommet langt ned på listen over årsaker til at folk vil bytte jobb.

De under 40 år skifter gjerne jobb av praktiske årsaker, mens de over 40 år er mer motivert av ønske om et roligere tempo.

Sjekk yrkesfordommene: Sjekk hvilke yrkesfordommer folk har

1. Ikke del

Kursholder Halvor Haukerud har en humoristisk vri på hvorfor arbeidstakere velger å skifte jobb.:

– Kollegaer kan for eksempel tviholde på oppgaver selv om man ser at den andre medarbeideren kan utføre dem bedre eller mer effektivt enn en selv, sier Haukerud, som er utdannet sivilingeniør med fordypning innen organisasjon og ledelse.

Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet

2. Lag hindringer

Det andre de kan gjøre er å drive med karrierebremsing.

– Man demper utviklingsmuligheter og hindrer hele tiden medarbeideren i å by på hele seg og få utnyttet sitt potensial til det fulle.

3. Ikke vis interesse

Haukerud påpeker at å vise lite interesse, særlig overfor nyansatte, er en sikker strategi til at personen føler seg lite velkommen og heller vil søke en annen jobb et annet sted.

Følelsen av å ikke være noe spesielt er ofte en kjapp vei over i ny jobb. Nye ansatte har ofte denne "kanalen" åpen i starten på et jobbforhold.

Les også: Dette er Googles formel for den perfekte CV

4. Driv med baksnakking

Haukerud sier at man har i tillegg man klassikerne som baksnakking og åpne konflikter.

– Det gjør at man rimelig kjapt blir kvitt de medarbeiderne som selv har trøkk. Det gjelder også kollegaene som liker å være fremoverlent og som ikke gidder å bruke krefter på å rydde opp. De velger heller å skifte beite i håp om å finne et bedre miljø der.

5. Vær utydelig

Ledere kan også bidra for å gjøre arbeidshverdagen tøff for arbeidstakerne.

– Ved å være utydelig, både når det gjelder mål og sprikende kommunikasjon, skaper man mye usikkerhet og utrygghet på arbeidsplassen.

Les også: Her får de ansatte tilbud om sluttpakke hvert eneste år

6. Definer som vanlig

Lederne kan også sørge for å unngå å gi den nytilsatte følelsen av å være en svært vellykket ansettelse.

– Vær heller tidlig ute med å definere den nytilsatte som en "vanlig" medarbeider - helt på det jevne.

7. Avfei optimistene

Haukerud anbefaler lederen å ikke ta noens parti ved en konflikt.

Har du en optimist blant dine ansatte kan du få personen til å slutte raskere hvis du ikke anerkjenner pågangsmoten og optimismen til vedkommende.

– Optimisten håndterer ofte mentale utfordringer på egen hånd. Men om de etter lang tids belastning og mye tankevirksomhet innser at de ikke får endret situasjonen på egenhånd – tar de det opp med sjefen.

– Skjer det, avfei problemet med utsagn som "det blåser over", "dette fikser du", dette trenger ikke du å tenke på". Det er en sikker måte å miste en medarbeider.

Les også: Slik kan du bruke Excel-ark til «alt»

Overselger stillingen

Den mest vanlige årsaken til at folk slutter er fordi selskapet som rekrutterer dem overselger stillingen. Det mener Sverre Haugen, leder av Nova, et nordisk talentnettverk.

– Arbeidssøkeren får ofte inntrykk av at jobben virker mer spennende enn den virkelig er. Det fører til at man blir skuffet og velger å slutte i jobben, sier Haugen.

– Topptalentene stiller høye krav til sine arbeidsgivere og vet at de er attraktive på arbeidsmarkedet. De beveger fort på seg hvis forventningene deres ikke blir innfridd i den nye jobben.

Haugen sier at det å ansette noen er en stor investering.

– Det koster penger og tid å finne den rette arbeidstakeren og trene personen opp.

Hans råd for å unngå at ansettelsen blir et tapsprosjekt for både arbeidstakeren og arbeidsgiveren er å skaffe seg mer informasjon om jobben. For eksempel stille gode spørsmål på et jobbintervju.

– Jobbintervju skal være en avklaring for begge parter. Vær åpen om det du lurer på om hva som skal til for å lykkes i jobben, hva som er arbeidshverdagen og miljøet.

Les også:

Dette bør du vite om introverte ledere  

Her tillater de joggebukse på jobb

Telenor mistet dyktige ansatte i et helt år etter at Comoyo ble lagt ned  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.