Tekna advarte mot hjerneflukt og fikk rett. Ledelsen i Telenor Digital vil heller ha teknologer som takler endringer og ikke slutter. (Foto: Espen Zachariassen)

TELENOR DIGITAL

Telenor mistet dyktige ansatte i et helt år etter at Comoyo ble lagt ned

Massiv hjerneflukt etter omorganisering.

Å etablere en organisasjon som skal klekke ut teknologiske nyvinninger som skal bli fremtidens inntektskilder i telekom ser ut til å være en øvelse i rekruttering.

I fjor høst valgte Telenor å skrinlegge idéverkstedet Comoyo og putte aktiviteten inn i en ny enhet kalt Telenor Digital.

Hovedårsaken var at storsatsingen på strømmetjenesten Comoyo View ble for kostbar og fikk for sterk konkurranse.

Flere måtte slutte i denne prosessen, men det førte også til at flere valgte å slutte på grunn av usikkerheten.

Nå viser det seg at lekkasjen av folk som sluttet på eget initiativ pågikk i nesten ett år.

Lekegrind

Comoyo hadde rekruttert dyktige mennesker fra flere av de andre store teknologiselskapene.

Enheten var en høyteknologisk lekegrind for innovasjon, med helt egne it-systemer og fetere nettlinjer enn det resten av staben i telegiganten på Fornebu har til rådighet.

Hensikten var å eksperimentere seg frem til løsninger som kan bli en del av en salgbar tjeneste.

Les også: Telenor tar opp konkurransen med Skype

Advarsel

Telenor forsikret om at denne aktiviteten skulle opprettholdes også under vingene til konsernets nye utviklingshus Telenor Digital.

Dette er som en paraplyorganisasjon som mer legger til rette for hele prosessen fra teknologisk nybrottsarbeid til ferdig butikk.

Ett eksempel er videreutviklingen av operativsystemet Firefox i en smarttelefon for Grameenphone i Bangladesh.

Da omleggingen pågikk, varslet Tekna at det ville føre til tap av kompetanse.

Tillitsvalgt Bjørn Remseth ser at frykten for å miste folk under omorganiseringen av Comoyo var reell. Espen Zachariassen

Tekna med fasit

Nå ett år etter viser det seg at fagforeningen satt med fasiten:

Folk med kritisk kompetanse har valgt å finne seg annet arbeid.

Det legger heller ikke ledelsen skjul på.

– Siden etableringen av Telenor Digital har noen sluttet, men veldig mange har også blitt med videre, er beskrivelsen administrerende direktør Rolv-Erik Spilling gir av egen virksomhet.

Tekna-tillitsvalgt Bjørn Remseth sier mer direkte at det siste året har vært vanskelig.

– Omleggingen har ført til at vi har mistet dyktige folk i snart ett år etter at det skjedde, sier han til Teknisk Ukeblad.

På det meste sluttet det folk hver eneste uke, og enkelte avdelinger mistet ti prosent av folk med kjernekompetanse.

– Spesielt det første halvåret var avgangen høy. Etter hvert har vi blitt ganske lei av å spise avslutningskake for kolleger som slutter, sier Remseth.

Les også: Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner

Telenor Digital-sjef Rolv-Erik Spilling ønsker seg teknohoder som tåler omstilling og ikke slutter fordi ting endrer seg på jobben. Espen Zachariassen

Redd og defensiv

Forklaringen er enkel:

– Omlegging gjør folk redde og defensive, og de søker andre muligheter. I en slik situasjon må man jobbe svært aktivt for å beholde kjernekompetanse. Ellers er risikoen høy for at man mister mange av dem man helst ikke vil miste, mener han.

Telenor Digital-sjef Spilling legger ikke skjul på at folk i hans stab må takle endringer.

– I forbindelse med en omlegging av en virksomhet, eller når vi velger ikke å satse videre på enkelte produkter, så er det jo ikke rart at noen tenker på om de vil gjøre noe annet. Jeg har vært veldig tydelig på at Telenor Digital er en organisasjon som skal tåle skifter, både av oppgaver og fokus. Det er en arbeidsmåte som ikke passer for alle, forklarer han i en e-post.

Brems

Konsekvensen av omstillingen var en brems i arbeidet, ifølge Tekna.

– De nye menneskene er også flinke, men de er mer uprøvde, sier Remseth.

Han ønsker ikke å tegne et helsvart bilde.

– I det siste har det tatt seg opp en del. Vi har flere veldig spennende prosjekter og mer stabilitet i prosjektene.

– Var det feil å putte Comoyo inn i en større organisasjon?

– Ingen vet vel egentlg hva som er den beste måten å organisere et slikt idéverksted på. Det var ikke vond vilje som førte til denne omleggingen. Kompetente mennesker har gjort så godt de kan, mens utviklingen i telekom er noe uforutsigbar, sier Bjørn Remseth.

Les også:

Dette er Googles formel for den perfekte CV

I Sverige slåss Telenor for å få Telias adresselister. I Norge vil de ikke dele ut sine egne

Slik vil Telenor få færre til å ringe kundeservice