Rett i nettleseren: Med Telenor Digitals nye tjeneste appear.in trengs det ikke noen programvare for å videokommunsere forteller teknologiansvarlig i appear.no, Svein Willassen og produktsjef Ingrid Ødegaard direkte til tu.no gjennom Operas nye nettleser (Bilde: orv)

APPEAR.IN

Telenor tar opp konkurransen med Skype

Med nettleserbasert alternativ.

WebRTC

Muligheten til å bygge en tjeneste som appear.in dukket opp med nye nettlesere som støttet WebRTC hvor RTC står for Real Time Communication.

Det er selve plattformen for tjenesten som til nå støttes i Opera, Firefox og Chrome, og som også er bygget for kommunikasjon direkte mellom nettlesere.

Både Chrome og Firefox støtter WebRTC i mobilapper også. Opera gjør det foreløpig ikke og på spørsmål til informasjonsavdelingen får vi vite at de ikke kommenterer fremtidige produkter. Så kan vi jo gjette på at slik støtte er noe de skal annonsere på World Mobile Congress i Barcelona i slutten av februar.

I løpet av noen måneder har Telenors tjeneste appear.in fått brukere i hele 175 land uten at den er blitt markedsført.

Nå har norske Opera bestemt seg for å støtte den nye webbaserte videokonferansetjenesten i sin nye versjon av nettleseren Opera 19, hvor den kommer opp som en foreslått side i Speed Dial sammen med andre sider brukerne benytter ofte.

Les også: 5G-nettet skal bli flere hundre ganger raskere enn 4G

Alt på nett

– I stedet for å lage eget program for videokonferanse, er appear.in en nettside som tar seg av alt. Det trengs ingen registrering eller nedlastning av programvare, sier produktsjef i appear.in, Ingrid Ødegaard.

Det eneste brukerne trenger å gjøre etter å ha gått inn på nettsiden er å reservere et konferanserom.

– Det gjør man ved å lage et romnavn i et vindu på startsiden. Rommet får da adressen appear.in/"rommet". Det kan også passordbeskyttes. Så kan de man vil kommunisere med gå til den adressen. Kommer det ukjente inn, er det lett å sparke dem ut. Når man fører markøren over vinduet på de som kommer inn. Da får man opp to valg. Et for fullskjerm og et for å kaste ut folk, sier Ødegaard.

Rolv-Erik Spilling som er konserndirektør og leder av Telenor Digital mener det er svært viktig for den norske telegiganten å være tidlig ute og bygge kompetanse på teknologiske nyvinninger. Han er overbevist om at WebRTC kommer til å bli den dominerende standarden for kommunikasjon på Internett.

Telenor har skaffet seg et forsprang med appear.in som gjør det enklere å bygge tjenester som kan bli viktige i fremtiden.

Les også: Ble kjøpt opp av Apple. Skiftet side til den norske konkurrenten

Rask utvikling

— I sommer hadde vi en samling med IT-studenter som arbeidet med fremtidens kommunikasjonsteknologi. Vi satte tre av dem til å se hva de kunne gjøre med den nye kommunikasjonsprotokollen og resultatet ble appear.in. De brukte tre uker på hele utviklingen, sier Ødegaard.

I motsetning til Skype, som bare er gratis mellom to parter, støtter appear.in videomøter med opptil åtte deltakere i gangen.

Ulempen er at det ikke er like lett å ringe hverandre som på Skype eller mer profesjonelle verktøy, slik som Lync. Når man skal ha en samtale, må man sende hverandre informasjon om romadressen via e-post eller en SMS, eller rett og slett avtale på telefon. Men Telenor mener slike ulemper oppveies av fordelene.

Les også: Snart kan det bli slutt på telefonnummer

Gratis

Telenor har ingen planer om at tjenesten skal være annet en gratis på kort sikt. Kommunikasjonen foregår fra punkt til punkt så det er ingen sentral server som gjør en tung jobb.

Det eneste serverne ute på Fornebo tar seg av er å sette opp kommunikasjonsrommene og holde orden på passord.

— Vi tenker at dette kan være et produkt som er gratis i de fleste sammenhenger, men som vi kanskje vil ta betalt for om bedrifter vil ha programvaren på serverne sine. Mange ønsker nok å kommunisere helt uten av vi eller andre har noen som helst logg på hva de gjør, sier teknologiansvarlig i appear.no, Svein Willassen.

Les også:

Første t-banelinje har fått 4G

– Tele 2 må selge 2000 basestasjoner eller samarbeide med Ice for å overleve

Nå må webutviklere forholde seg til helt nye regler