Ferjefri E39

30 år, 110 mil og en 27 kilometer lang tunnel. Verdensrekorder må til for å gjøre E39 ferjefri

Verdensrekorder må settes både over og under vestlandske fjorder, dersom E39 fra Kristiansand til Trondheim skal bli ferjefri

Flytebro: Ei skråstagsbru, nærmest land i sør kombinert med flytebro videre nordover Bjørnefjorden skal sikre passasje for skipstrafikken med 45 meters seilingshøyde.
Flytebro: Ei skråstagsbru, nærmest land i sør kombinert med flytebro videre nordover Bjørnefjorden skal sikre passasje for skipstrafikken med 45 meters seilingshøyde. (Foto: Statens vegvesen)

Verdensrekorder må settes både over og under vestlandske fjorder, dersom E39 fra Kristiansand til Trondheim skal bli ferjefri

Går alt som planlagt vil reisende om åtte år kunne sette seg i bilen i Stavanger og i løpet av en time og et kvarter være framme i Haugesund på andre siden av Boknafjorden. Turen kan dermed gjennomføres 40 minutter raskere enn i dag, uten å kjøre om bord i ei ferje.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå