SAMFERDSEL

100 liter hydrogen gir elsykkelen 125 km rekkevidde

Ny tilnærming til brenselceller på sykkel.

 Denne flaska er ikke svær, men 100 liter hydrogen har den plass til.
Denne flaska er ikke svær, men 100 liter hydrogen har den plass til. Bilde: University of New South Wales / Youtube
19. sep. 2014 - 19:58
Vis mer

Ideen om brenselceller på sykkel har vært luftet før, men det har aldri tatt av.

Nå har elsyklene blitt mer og mer utbredt, også i Norge. Kanskje er tiden inne for å se hvordan hydrogen og brenselceller kan gjøre elsykkelen enda bedre?

Forskere fra New South Wales-universitetet (UNSW) i Australia har utviklet sin egen tilnærming til bruk av brenselceller på elsykler.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Nå er det klart

Utslippet fra en hydrogensykkel skal i hovedsak bestå av vann. Hydrogen skal derfor kunne være et klimavennlig valg for lading av batteri.

En sjefsforsker ved det australske universitetet mener tiden for å bruke brenselcelleteknologien på sykkel er moden.

– Vi burde ikke vente på å unytte brenselcelleteknologi med hydrogen når den er klar , sier professor Kondo-Francois Aguey-Zinsou i en pressemelding fra universitetet.

Målet for universitetet har vært å oppnå en kompakt metode å lagre hydrogen på, forteller UNSW-professoren.

Les også: Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel

Hydrogen på tanken

Under setet er det montert på en beholder med hydrogen. Det ser simpelthen ut som en mellomstor flaske ved bakhjulet.

Forskerne er i full gang med å videreutvikle løsningen de i dag har med metallhydrider for å lagre hydrogenet. De utvikler borhydrider som skal gjøre det mulig å lagre samme mengde hydrogen ved kun å bruke 50 gram med lagringsmateriale per 100 liter hydrogen. Dette i kontrast til dagens metallhydrider som krever 1 kg per 100 liter.

Fra hydrogenbeholderen mates hydrogenet inn i brenselcellen som befinner seg mellom bakhjulet og bagasjebrettet.

Brenselcellens jobb er så å kombinere hydrogenet fra flaske med oksygen fra lufta for å produsere elektrisitet til sykkelens batteri og slippe ut "avfallsstoffet" H2O.

Det er likevel verdt å merke at hydrogen i dag vanligvis fremstilles med naturgass, som fører til CO2-utslipp. Men det finnes alternativer under utvikling.

Les også: Snart blir elsykkelen mye mer avansert

Med hydrogen på tanken får elsykkelen mulighet til å lades med brenselcelle.
Med hydrogen på tanken får elsykkelen mulighet til å lades med brenselcelle.

Energi

Prototypen er utstyrt med et 518 Wh litiumione-batteri. Det kan lades på seks timer via en veggkontakt.

Det som mildt sagt er beleilig med hydrogen-elsykkelen er at batteriet kan, men ikke trenger lades via strømnettet. Når brenselcellen er aktivert, lader den batteriet kontinuerlig med en effekt på 100 watt. Trenger du at elsykkelen skal fungere omgående, behøver du bare hekte på en ny flaske.

En full Hy-Cycle-beholder skal ha en kapasitet på 738 Wh. En flaske skal kunne skiftes ut på 30 sekunder ved behov.

Rekkevidden er oppgitt til 125 kilometer med en hastighet på 20 kilometer i timen. Med noen ekstra hydrogenflasker i sykkelkurven, bør man kunne komme seg svært langt uten behov for en stikkkontakt.

Forskning på hydrogensykler har også foregått i Norge. I 2009, utviklet forskere ved Universitetet i Agder en egen hydrogensykkel ved forskning på fastoksid brenselceller.

Se video:

Les også:

Denne sykkelen er sin egen lås

Disse elsyklene er best i test

Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.