INDUSTRI

Vant pris for energieffektivitet

Norske MS Stavangerfjord vant Nor-Shipping-pris.

Fjord Lines nye gassdrevne passasjerferge vant pris for energieffektivitet under Nor-Shipping Awards.
Fjord Lines nye gassdrevne passasjerferge vant pris for energieffektivitet under Nor-Shipping Awards. Bilde: Bergen Group
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
4. juni 2013 - 10:50

Generalsekretæren i IMO Koji Sekimizu presenterte Stavangerfjord som vinner av prisen for energieffektivitet under Nor-Shipping Awards.

De nominerte i klassen for energieffektivitet var ved siden av Stavangerfjord, containerskipet CMA CGM Marco Polo, offshorefartøyet Dina Star og den LNG-drevne passasjerfergen Viking Grace.

Prisutdelingen skjedde under åpningskonferansen på en av verdens største shippingkonferanser som går av stabelen i Oslo og på Lillehammer denne uken frem til fredag.

Les også: Disse kan bli Årets skip

Gassdrevet

MS Stavangerfjord fra Bergen Group Fosen er også nominert til årets skip. Det 170 meter lange skipet rommer omtrent 300 lugarer og har plass til drøye 1500 passasjerer og 600 personbiler.

Skipet er drevet av LNG, og motorene er levert av Rolls-Royce.

Når MS Stavangerfjord blir satt i drift i 2013 blir dette den første og største cruisefergen i verden som har en såkalt single LNG-motor. Det inneværer at skipet utelukkende vil bruke LNG, ifølge Fjord Line.

Skipet er bestilt av det norske fergerederiet Fjord Line, som satser på på LNG som drivstoff for å møte tøffere miljøkrav.

Med LNG-drift blir utslippene av svovel eliminert, utslipp av nitrogenoksider blir redusert med 92 prosent og partikkelutslippene blir redusert med 92 prosent sammenliknet med skipsmotorer som blir drevet av tungolje.

Neste generasjons skip

Containerskipet Tote 3.100 TEU vant klassen for neste generasjons skip. Juryens argumentasjon var at skipet har et unikt fremdriftssystem.

Skipet er utviklet av General Dynamics og Nassco.

De nominerte i denne klassen var i tillegg til Tote, den elektriske fergen Norled Zerocat,  bulkskipet B. Delta som er designet av Delta Marine og supplyskipet Edda Ferd som er utviklet av Østensjø rederi.

Les også:

40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer  

Vil kjøre danskebåten på metanol

Petter ble nesten drept da han testet ny kjettingkutter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.