Internasjonalt steg omsetningen til LinkedIn med 56 prosent tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. 930 000 norske brukere har profil på nettstedet, og med 600 nye registrerte CV'er hver dag er det ikke lenge til nettverket passerer mllionen her til lands. (Bilde: NTB scanpix)
Kathe Arnesen kurser arbeidsgivere i bruk av LinkedIn, og gir oss sine beste tips. (Bilde: Gry Monica Hellevik)

LINKEDIN

Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn

87 prosent av norske bedrifter bruker LinkedIn i rekrutteringsarbeidet.

Alle som har vært jobbsøker i det siste vet at LinkedIn ikke kan oversees. I Norge er det sosiale nettverket for forretningsliv og rekruttering større enn noen gang.

Internasjonalt steg omsetningen til LinkedIn med 56 prosent tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. 930 000 norske brukere har profil på nettstedet, og med 600 nye registrerte CV'er hver dag er det ikke lenge til nettverket passerer millionen her til lands.

Ca. 200 000 av de norske brukerne oppgir at de er ledere og beslutningstakere, og 87 prosent av norske bedrifter oppgir at de bruker LinkedIn i rekrutteringsarbeidet, ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av kommunikasjonsbyrået Nordic Media Team.

Les også: Disse kvalitetene leter hodejegerne etter

På "watchlist" i Silicon Valley

Kathe Arnesen i Nordic Media Team kurser arbeidsgivere i bruk av LinkedIn. I sommer var hun på LinkedIns hovedkontor i California.

– De hadde Norge på en watchlist over land de forventer at kommer til å passere en million medlemmer i løpet av relativt kort tid. Det er gøy at Silicon Valley legger merke til lille Norge i denne sammenhengen, sier Arnesen til Teknisk Ukeblad.

Hun er opptatt av å understreke hvor viktig LinkedIn er, ikke minst hvis man vil søke seg til internasjonale jobber

– Flere norske rekrutteringsbyråer og hele HR-avdelinger kurser alle ansatte i bruk av LinkedIn til rekruttering. Det er også veldig mange store, internasjonale bedrifter og headhuntere fra utlandet som bruker LinkedIn for å finne frem til norske kandidater til spennende internasjonale stillinger.

Mens LinkedIn er et nyttig sted for arbeidsgivere og arbeidstakere, kolleger og forretningsforbindelser, er det ikke alltid åpenbart hvordan man skal gå frem for å finne drømmejobben.

Teknisk Ukeblad fikk Arnesen til å liste opp sine beste tips for en profesjonell og godt utarbeidet profil, som gjør at flest mulige potensielle arbeidsgivere finner deg.

Les også: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på

1. Puss opp profilen

En fullstendig og godt utfylt profil øker sjansene for å dukke opp i søk og vekker tillit hos headhuntere og potensielle arbeidsgivere. Her gjelder de klassiske jobbsøketipsene.

– All kompetanse, erfaring og utdannelse du har kan være relevant – få det med. Ikke glem tillitsverv, sertifiseringer, relevante prosjekter og kortere kurs, sier Arnesen.

Lag utfyllende beskrivelser av ansvarsområder og resultater du har hatt. Det er også viktig å skrive en god oppsummering, hvor du nevner dine nøkkelkvalifikasjoner.

– Denne står øverst i profilen din og det er her du har mulighet til å fremheve nøkkelkompetansen, og hva du kan bidra med hos en arbeidsgiver. Husk å bruke nøkkelord fra din bransje. Hvis du søker internasjonale jobber er dessuten viktig å ha en engelsk profil.

Les også: Norge er ett av verdens beste land å jobbe i

2. Optimaliser for søk

LinkedIn gjør at arbeidsgivere kan slippe å bla gjennom endeløse bunker med mer eller mindre gode søknader, og lar dem i stedet gjøre spissede søk på kompetansen de er ute etter. Det kan du utnytte.

– Søkemotoroptimaliser profilen med nøkkelord fra den bransjen du ønsker å jobbe i. For ingeniører er trikset å få med nøkkelord knyttet til bransjen, som gjør at arbeidsgiveren får treff når de gjør spissede søk. Tenk på hva du ville søkt etter om du var i arbeidsgiverens sted.

Arnesen påpeker at LinkedIn-profilen din i de fleste tilfeller kommer blant topp fem søkeresultater hvis noen søker på navnet ditt. Og det gjør arbeidsgivere.

– 95 prosent av arbeidsgiverne oppgir at de googler aktuelle kandidater, sier Arnesen.

Les også: Herfra drar de på Oslo-turné for å rekruttere teknologer

3. Bruk et godt bilde

I Norge er det ikke vanlig å sende bilde med den tradisjonelle søknaden, slik det er i en del andre land. Med LinkedIn er det nye tider. Et bilde gir arbeidsgivere følelsen av at du er tilgjengelig og aktiv på LinkedIn.

– Det er sju ganger høyere interaksjon på profiler med bilde, enn de uten.

Og det sier seg selv at bilder som kan være morsomme på Facebook, gjerne er uegnet på LinkedIn.

–  Velg et bilde du ville hatt på en CV eller på bedriftens hjemmeside. Bilder med Liverpoolskjerf eller solbriller og paraplydrink hører ikke hjemme på LinkedIn, forteller Arnesen.

Les også: Dette skal til for å få folk til å ta jobb i utlandet

4. Bygg et stort nettverk

Som vanlig på sosiale nettverk øker nytteverdien og synligheten i takt med antall kontakter. På LinkedIn får profilen din større interaksjon jo flere forbindelser du har.

– Utvid kontaktflaten din. Gjør det til en vane å legge til nye kontakter hver uke. Du treffer hele tiden mange nye personer i jobbsammenheng, på konferanser eller privat. Sett av en fast tid i uken til å søke dem opp på LinkedIn og legge dem til som kontakter. Dette vil øke synligheten din og bidra til at du kommer opp i flere søk.

Antallet kontaker er viktig, men det gjelder også å ha kontakter fra ulike miljøer og bransjer. Større variasjon gjør deg synlig for mange flere.

5. Vær aktiv

Husk at LinkedIn ikke bare er en database for CV-en din, men et sted for aktiv samtale. Bli medlem av relevante grupper. Dette øker også synligheten din, og gjør det lettere for potensielle arbeidsgivere å finne deg.

– Delta i bransjediskusjoner i gruppene og post linker til bransjerelaterte artikler fra egen profil. Slik viser du at du følger med og holder deg oppdatert på faget ditt.

Les også:

Får sjefene til å dele sine største blundere  

– Jurister i ingeniørjobber, outsourcing og innvandring

– Halvparten av lønna offshore er overtidsbetaling