LNG bunkringsskipet Coralius, med tankkapasitet på 5800 m³. Skipet eies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius. Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017. (Foto: Peter Mild/Anthony Veder/Sirius)

SKANGASS

Skangass får eget LNG-bunkringsskip

Ser store muligheter for LNG-bunkring i Nordsjøen.

Unnskyldningene fra redere som nøler med å bestille gassdrevne skip, holder ikke lenger. Manglende infrastruktur er ikke lenger et argument.

I påvente av å få det nye skipet, Coralius på 5800 m³, har Skangass leid inn «Coral Anthelia», en kombinert LNG/LPG/LEC-tanker på 6500 m³.

Skipet skal først og fremst oppfylle en kontrakt med North European Oil Trade (NEOT) om å bunkre to oljeprodukttankere med gassmotorer.

ECA og svovel-krav

Skangass ser store muligheter i markedet rundt Nordsjøen, Skagerrak og Østersjøen for LNG-bunkring.

Fra 1. januar i år er det innført krav om maks 0,1 prosent svovelinnhold inne for ECA-områder, det vil si i Nordsjøen og Østersjøen.

Ved å bruke gassmotor, kan skipene oppfylle kravene og samtidig redusere NOx, sot og CO2.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Logistikk og infrastruktur

– Byggingen av Coralius er et naturlig steg i retningen av å møte kundenes behov og ytterligere utvikle vår marine LNG-leveransekjede og utvikle infrastrukturen. Ved å gjøre dette vil vi stå sterkere rustet til å møte den stadig økende etterspørselen etter LNG, sier Tor Morten Osmundsen, administrerende direktør i Skangass, i en pressemelding.

Selskapet leverer nå til kai med tankbiler og fra egne terminaler i Risavika og Fredrikstad. Skangass bygger også en terminal i Lysekil, Sverige og i planer om en i Tornio i Finland.

Her ligger «Coral Anthelia» side om side med en av Terntanks nye 15.00 dvt produkttankskip og fyller LNG på dekkstankene.
Her ligger «Coral Anthelia» side om side med en av Terntanks nye 15.000 dvt produkttankskip og fyller LNG på dekkstankene. Bjarte Borlaug

Svensk-nederlandsk

Skipet skal eies av det svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige.

Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius. Skipet bestilles fra det nederlandske verftet Royal Bodewes. og vil bli levert i februar 2017.

Det spesialdesignede fartøyet skal både kunne levere LNG fra skip til skip og brukes som transportskip for LNG. Anthony Veder har fra før fire mindre LNG-skip i flåten.

Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

EU-støtte

Byggingen av Coralius er en del av samarbeidsprosjektet ”Joint Industry Project FLEXI” som er ett av pilotprosjektene i EU-prosjektet ”Pilot LNG”.

Prosjektet er en del av samarbeidsplattformen Zero Vision Tool og er delfinansiert av EU.

Prosjektets mål er å etablere en infrastruktur for LNG-bunkring.

Bygger på erfaring

Skipet er designet av Anthony Veder og Sirius og bygger på Anthony Veders erfaring med små-skala LNG-skip.

Coralius blir – ganske selvsagt – utstyrt med gassmotor. Valget er alt på dual fuel, men ikke hvem som skal levere motoren.

Skipet skal være fleksibelt og thrustere skal sikre gode manøvreringsegenskaper, opplyser Anthony Veder i en pressemelding.

Les også:

Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Daewoo skal bygge verdens største isbrytende tankskip