Et dansk AW101 på øvelse i Oslofjorden tidligere i år. Slike tunge maskiner med ekstrem rekkevidde kombinert med lettere ambulansehelikoptre med redningsheis, vil være mest effektiv for den norske redningstjenesten, mener Per Gram. (Bilde: Håkon Jacobsen)

– Sivile helikoptre til halve prisen

Det mener helikopterekspert Per Gram som tidligere var medlem av Justisdepartementets helikopterfaglig forum:

– Sivile vil gjøre en like god jobb som 330-skvadron til halve prisen. Det er min påstand inntil det motsatte er bevist. Jeg har etterlyst kostnadsvurderinger, men ingen tør å be om å få gjort den jobben. Svaret er nemlig opp i dagen, sier Gram til Teknisk Ukeblad.

Teknisk Ukeblad skrev i går om stortingsproposisjon 146 – anskaffelse av nye redningshelikoptre – som var til åpen høring i justiskomiteen.

Krever mer enn én helikoptertype

– Forsvaret styrer

Regjeringen har alt bestemt at redningstjenesten også i framtida skal drives av Forsvaret.

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart tok opp det at den andre eksterne kvalitetssikringen anbefalte en revurdering av hele operatørkonseptet fordi de ikke ser noen dokumentert samfunnsøkonomisk nytteeffekt av å ha Forsvaret som operatør.

– Dette blir avfeid i proposisjonen uten substansiell begrunnelse. Det er oppsiktsvekkende og gjør at man fatter en beslutning på mangelfullt grunnlag. Det er spesielt alvorlig fordi KS2 er unntatt offentlighet, slik at allmennheten er avskåret fra å se hva slags vurderinger som er lagt til grunn, sa Lothe på høringen.

– Forsvaret styrer utvalget som vurderer saken. Det er det ingen tvil om, kommenterer Per Gram.

Kan gjøre mer

På høringen deltok også stiftelsen Norsk Luftambulanse.

De ønsker ikke å ha noen formening om hva slags redningshelikopter som skal anskaffes. De konstaterer kun at dersom de største velges, vil dette etter deres mening påvirke ambulansetjenesten og ha som konsekvens at også deres flåte må endres.

– Her må skjæringsflaten mellom luftambulanse og redningstjeneste skisseres opp. Vi kan gjøre mer enn i dag og gis større handlingsrom, sa generalsekretær Åslaug Haga på høringen.

Per Gram har gjentatte ganger hevdet at redningstjenesten må vurderes sammen med ambulansetjenesten.

Helikopterkombo

Han mener at en mest effektiv redningstjeneste vil ha en kombinasjon av tunge og lette helikoptre.

– Helikopterfaglig Forum har i sin vurdering fra 2002 klart antydet at rekkeviddekravene for basene fra og med Ørlandet og sørover kun trenger en maskin som kan løfte 25 på 240 NM. For de nordlige basene må større redskap til dersom en skal redde en Orion-besetning på 385 NM, altså helt i ytterkanten av vårt redningsansvarsområde, sier Gram.

Han er ikke i tvil om at danskenes valg er det rette, nemlig AW101 fra AgustaWestland.

– I tillegg må ambulansehelikoptrene må dimensjoneres slik at de blir et effektivt supplement til redningshelikoptrene. Det betyr at helikoptrene må være av typen EC145 eller AW139 utstyrt med heis, sier Gram.

Per Gram ønsker at Luftambulansen utstyres med slike AW139 eller EC145 med redningsheis. Foto: AgustaWestland

Les mer:

– Regjeringen feilinformerer om redningshelikopter

Trosser eksterne råd til helikopterkjøp

– Kjøp sivile helikoptre

AW101 berget av Sea King

Først med NH-90 til sjøs

– Vi bør være storfavoritten

– Norge har verdens beste Sea King-motorer