De kommende årene kommer det en rekke nye elbiler med lengre rekkevidde på markedet. (Foto: Tesla, Hyundai, Volvo, Audi, Opel. Montasje: Erlend Tangeraas Lygre )

ELBILER 2016

Mer enn 20 nye elbiler på vei

Her er det vi vet om rekkevidde og lanseringstider.

Skal du ha en elbil i dag, står valget mellom et knippe småbiler med alt fra gansk kort til litt kort rekkevidde. Og så Tesla, da, som fortsatt er ganske alene i den andre enden av pris- og rekkeviddeskalaen.

Det kommer til å endre seg allerede neste år, når Ampera-e blir å finne hos forhandlere. Bilen har batteripakke på 60 kilowattimer, og vil sannsynligvis selges med en rekkevidde på minst 320 kilometer.

Så kommer det etter alle solemerker til å følge slag i slag med elbiler fra en rekke bilfabrikanter.

Blackberry og Nokia

Analytikerne Michael W. Parker og Mark C. Newman i Bernstein Research beskrev det slik i forkant av Teslas Model 3-lansering:

– For bilprodusenter er det fortsatt mulig å avvise den elektriske bilen som et leketøy for rikfolk. Denne feiltolkning av «nytt» som «nisje» og «upraktisk» har en reell historie. Blackberry og Nokia så iPhone på denne måten i 2007: Hvorfor skulle noen betale 600 dollar for en telefon med bare én tast? Men med et mellomprisklasse-tillegg i Teslas produktmiks vil selskapet ikke lenger bare konkurrere mot BMW 5-serie og Audi A6. Det vil være med å konkurrere mot Honda Accord og Toyota Camry, skriver de i et notat gjengitt av Business Insider.

Videre skriver de at de forventer at bilprodusentene kommer til å sette fart på hva de enn driver med innen elbilutvikling umiddelbart etter at Model 3 kommer i salg.

Hvorvidt det faktisk stemmer kan diskuteres. Business Insider påpeker at grunnen til at General Motors utvikler Bolt (Ampera-e) ikke er fordi de må, men fordi de kan. De har råd til å ta utviklingskostnadene, og det er trolig lurt med tanke på fremtidig teknologi.

NEDC, EPA og WLTP

Rekkevidde oppgis etter en kjøresyklus. Biler solgt i Europa oppgis med NEDC (New European Driving Cycle)-rekkevidde. For USA er det EPA (Enviromental Protection Agency) som gjelder. 

Identiske biler får forskjellig rekkevidde i de to kjøresyklusene.

Nissan Leaf 24 kWh er oppgitt med 200 km NEDC og 121 km EPA. 

Begge skal erstattes med WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures).

Det er ikke alltid tydelig hvilken rekkevidde det er snakk om, særlig når produsenter snakker om fremtidige produkter. 

Det kan være NEDC- eller EPA-tall, eller reell forventet kjørelengde.

Dermed er det vanskelig å sammenligne oppgitte tall for kommende modeller direkte. De kan imidlertid indikere om det er snakk om biler med lang, middels eller kort rekkevidde.

Likevel: Det begynner å bli langt mellom mellom bilproduseter som ikke har lansert produkter eller snakket om planer.

Løsner det i 2018?

Og selv om du neppe vil kunne boltre deg i et stort utvalg elbiler med det aller første, ser det ut til at 2018 blir året det begynner å løsne, med et større utvalg elbiler som har lang rekkevidde.

Vi har laget en oversikt over hvilke bilprodusenter som direkte eller indirekte har gitt indikasjoner om kommende elektriske kjøretøy.

Noen av disse har også oppgitt en rekkevidde, men det er i det fleste tilfeller uklart om de snakker om praktisk rekkevidde, eller rekkevidde de antar bilene vil få i en kjøresyklustest som NEDC eller EPA.

Dermed er intet hugget i stein hva rekkevidde angår. Og lanseringstidspunkter kan fort endre seg av forskjellige årsaker. Men oversikten gir en indikasjon om hvilke elbiler du kan vente å se de neste fem årene.

Aston Martin

RapidE blir Aston Martins første elbil. Som navnet tilsier, er den basert på Rapid S.
RapidE blir Aston Martins første elbil. Som navnet tilsier, er den basert på Rapid S. Foto: Aston Martin

Rapid E blir neppe noen folkebil, men at det kommer en elektrisk Rapid er avgjort. 

Denne skal komme i 2018, og får trolig en rekkevidde på minst 320 kilometer. 

Aston Martin samarbeider med kinesiske LeEco og Faraday Future om utvikling av elbil, og lite er kjent om detaljene rundt dette.

Audi

Audi Q6 E-Tron ble lansert i september i fjor.
Audi Q6 E-Tron ble lansert i september i fjor. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB scanpix

Audi er ikke helt ferske i elbilgamet, ettersom de i fjor lanserte superbilen R8 i E-Tron-utgave. Men denne blir et leketøy for de få når den skal i salg i løpet av året.

Da vil nok heller Audi Q6 E-Tron, som kommer i 2018, være et mer aktuelt valg. Audi har ikke sagt noe om pris, og vi antar at den ikke blir direkte billig.

Så langt vet vi at den får en rekkevidde på omtrent 500 kilometer.

BMW

i3 er den eneste rene batteribilen BMW selger, og de kommer til å øke rekkevidden på denne med 50 prosent til 33 kilowattimer i 2017-utgaven.

Det gir en rekkevidde på 300 kilometer. Men da snakker vi om NEDC-tall.

Om du venter på en større bil med mer rekkevidde, ser det ut til at du må smøre deg med tålmodighet. Produsentens neste modell, som er kjent som «iNext», kommer i 2021, sa BMW-sjef Harald Kruger under et aksjonærmøte i mai.

Bilen er ventet å være en avart av BMWs 5-serie.

Det er ikke helt unaturlig å anta at den bilen får en rekkevidde i området 500 kilometer eller mer, dersom den skal konkurrere med Audi, Tesla og Mercedes-Benz, og det er en bil i 5-seriestørrelse.

Citroën

Ikke et veldig stort bilmerke her til lands, men de selger sin lille elbil C-Zero. Deres neste elbil ser ut til å bli E-Elysée, som skal på det kinesiske markedet i 2017.

Dette blir en ganske ordinær elbil, med rekkevidde på 250 kilometer, og den vil neppe selges i Europa. Men den gir en indikasjon på at produsenten er «på ballen» med elbiler.

Bilen er en elektrifisert Citroën C-Elysée, utviklet av fellesforetaket mellom PSA og Dongfeng.

Faraday Future

Faraday Futures konseptbil ble vist frem på CES i januar.
Faraday Futures konseptbil ble vist frem på CES i januar. Foto: Jan Moberg

Bilprodusenten har ikke lansert noen bil enda, annet enn en konseptmodell. 

De har nylig begynt å bygge sin egen fabrikk i Nevada i USA.

Nøyaktig når den første bilen kommer er ukjent, men eieren, kinesiske LeEco, har vist frem konseptbilen LeSEE for det kinesiske markedet.

Ford

Ford gjorde det nylig kjent at de putter 37 milliarder kroner (4,5 mrd USD) i utviklingen av elbiler og hybrider.  Det skal munne ut i 13 nye hybrider og elbiler innen 2020. 

De har også sagt at de utvikler en bil med lengre rekkevidde enn Tesla Model 3, som skal være klar innen den tid. 

Inntil videre er det imidlertid Ford Focus Electric som gjelder. Den skal ifølge Automotive News oppgraderes til omtrent 200 kilometers rekkevidde neste år. Dette er NEDC-tall.

Hyundai

I år kommer Ioniq i salg, som får en NEDC-rekkevidde på 250 kilometer, og med et batteri på 28 kilowattimer. Det plasserer den i samme kategori som de fleste av dagens modeller.

I 2018 skal de ifølge Korea Herald slippe en elektrisk SUV, som antakeligvis får rekkevidde på 320 kilometer. To år senere kommer en elbil med 400 kilometer rekkevidde.

Honda

Hydrogenbilen Honda Clarity kommer også som batteriversjon, men rekkevidden er ukjent.
Hydrogenbilen Honda Clarity kommer også som batteriversjon, men rekkevidden er ukjent. Foto: Honda

Honda Clarity har vært den japanske produsentens brenselcellebil. Den kommer også til å komme i elbilutgave i 2017. 

Lite annet er kjent, men vi forventer en oppgitt rekkevidde på i alle fall 250 kilometer, men den kan også tenkes å skulle konkurrere mot biler med lang rekkevidde.

Kia

Kia er som Honda og eier Hyundai oppsatt på hydrogen, men inntil det blir et levedyktig alternativ skal de slippe en eller to elbiler innen 2020.

Ingenting er kjent utover det, og det kan tenkes at en av disse elbilene skal lanseres av Hyundai.

Så skal vi ikke glemme den eksisterende Kia Soul, som kan tenkes får en oppgradering av rekkevidde i løpet av de nærmeste årene.

Mercedes-Benz

Elbil er ingen ny øvelse for Mercedes-Benz. De viste frem ekstrembilen SLS AMG E-Cell allerede i 2009. (Foto: Daimler) 
Elbil er ingen ny øvelse for Mercedes-Benz. De viste frem ekstrembilen SLS AMG E-Cell allerede i 2009. (Foto: Daimler) 

Daimler har gått hardt ut, og lovet en rekke Tesla-konkurrenter de nærmeste årene.

De selger allerede en elektrisk B-klasse, som er på det jevne hva rekkevidde angår. 

Men i 2018 blir det sving på sakene, når ifølge Autocar den første 500 kilometers el-mærsja kommer.

Denne skal ligge i området mellom C- og E-klasse, og blir en konkurrent til VAG-konsernets kommende elbiler i samme segment.

Deretter kommer en crossover mellom GLE og GLC, trolig i 2018 eller 2019. Siden samme batteriteknologi skal brukes, vil vi tro at rekkevidden blir omtrent den samme.

Den fjerde elbilen blir en stor luksusbil i S-klassestørrelse. Mercedes-Benz har ikke sagt noe om lanseringstidpunkt, men 2019-2020 er trolig en rimelig antakelse.

Nissan

Konseptbilen IDS regnes for å være et solid hint om neste utgave av Nissan Leaf.
Konseptbilen IDS regnes for å være et solid hint om neste utgave av Nissan Leaf. Foto: Nissan

Det er ganske åpenbart at Nissan kommer til å bruke elbilforspranget Leaf har skaffet dem til å satse videre.

Leaf kom i år i salg i 30 kilowattimers utgave med en rekkevidde på 250 NEDC-kilometer. 

Når Leaf 2, eller hva den vil hete, skal komme i salg er ikke kjent, men mange tipper 2018. Den er ventet å være basert på konseptbilen IDS, som Nissan har vist frem tidligere.

Denne har antakeligvis en rekkevidde på et sted rundt 420 kilometer, og et batteri på 60 kilowattimer. 

Opel

Opel Ampera-e er kompakt, men har likevel plass til fem og mer plass i bagasjerommet enn både Leaf og e-Golf.
Opel Ampera-e er kompakt, men har likevel plass til fem og mer plass i bagasjerommet enn både Leaf og e-Golf. Foto: Opel

Opel skal selge «Europa-Bolt», Ampera-E, over nyttår. Nøyaktig når de første eksemplarene leveres, er fortsatt ukjent.

I forbindelse med lanseringen sa Opels norske PR-sjef Stein Pettersen at det fortsatt var noen ukjente faktorer, men at de forventer lansering i 2017

Det er det fortsatt. Pettersen sier til Teknisk Ukeblad at de fremdeles jobber med pris og strategi rundt prisen, og at de antakeligvis kommer med priser og spesifikasjoner i løpet av høsten. Bilen vil komme i salg neste år. 

Nøyaktig hvilken rekkevidde Opel vil operere med er usikkert. Siden det brukes forskjellige målemetoder i USA (EPA) og Europa (NEDC), vil bilen neppe annonseres med den oppgitte amerikanske, som er minimum 320 kilometer. 

For å komplisere det litt til har Opel meldt at de fra andre kvartal i år skal oppgi tall for den kommende strengere WLTP-kjøresyklusen i tillegg til NEDC-kjøresyklusen. Om det er WLTP- eller NEDC-tall som skal kommuniseres for Ampera-E er ikke klart.

Det kan tenkes at å oppgi lavere, mer reelle WLTP-tall kan slå uheldig ut i markedsføring med tanke på hvordan andre produsenter oppgir rekkevidde. Nissan kommuniserer for eksempel en rekkevidde på 250 kilometer på Leaf med 30 kilowattimers batteri.

Men EPA-tallene på 320 kilometer er i alle fall en pekepinn.

Peugeot

PSAs nylig lanserte e-CMP-plattform skal resultere i en 450 kilometers elbil i 2019, og til sammen fire elbiler innen 2021.
PSAs nylig lanserte e-CMP-plattform skal resultere i en 450 kilometers elbil i 2019, og til sammen fire elbiler innen 2021. Foto: Groupe PSA

Peugeot og Citroën er del av samme konsern, Groupe PSA. 

PSA og den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har et fellesforetak kalt DPCA, som utvikler den felles elbilplattformen e-CMP. Denne skal være klar 2019, og legger til rette for små og mellomstore biler, eller B- og C-segment som det kalles.

Rent praktisk skal PSA lansere en elbil med 450 kilometers rekkevidde som skal komme på markedet i 2019. 

Plattformen åpner for småbil-, sedan- og SUV-konfigurasjon, med 50 kilowattimers batteri, hurtiglading med «12 kilometer per minutt» som PSA beskriver det, en varmepumpe med høy ytelse, og 7 kilowatt ombordlader.

I tillegg har plattformen trådløs lading.

Det er imidlertid NEDC-rekkevidde det her er snakk om. Vi vil tro det er snakk om praktisk rekkevidde i området 30-35 mil.

I tillegg har PSA annonsert at de innen 2021 skal ha fire elbiler i produktlinjen sin. Vi vil tro noe skal lanseres som Peugeot, noe som Citroën, og kanskje også noe som DS.

Porsche

Porshce Mission E skal kunne lades med 300 kilowatt.
Porshce Mission E skal kunne lades med 300 kilowatt. Foto: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Porsches elbilambisjoner er allerede godt kjent. Sportsbilen Mission E skal komme i salg i 2020, og får en rekkevidde på 500 kilometer.

Produsenten har satt av en milliard euro for å ferdigstille bilen. Selv om mye kan endre seg frem til den kommer i salg, har Porsches konsept lagt opp til en ytelse på 440 kW, 0-100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder, og et 800 volts batteri. 

Prisen er ikke kjent, men vi antar at det går en del Nissan Leaf på en Porsche Mission E.

Tesla

Som de fleste vet, kommer Tesla med sin volummodell Model 3 i slutten av 2017.

Nøyaktig pris er ukjent, men den får en rekkevidde på 345 kilometer, og har trolig et batteri på rundt 60 kilowattimer.

Når de norske leveransene begynner er ukjent, men vi har antakeligvis skrevet 2018 en stund før den ruller på veiene her til lands.

Tesla har sagt at bilen først skal selges på den amerikanske vestkysten, og deretter østover i USA.

Neste modell ut fra Tesla blir trolig en ny Roadster. Denne skal angivelig komme i 2019, men detaljer er ikke kjent. I tillegg er det ventet at det kommer en Model Y på ett eller annet tidspunkt.

Volkswagen

eGolf kommer med større batteri over nyttår.
eGolf kommer med større batteri over nyttår. Foto: Volkswagen

VAG-konsernet satser på elbiler. Volkswagen har allerede e-Up! og eGolf i salg.

Nylig ble det kjent av eGolf oppgraderes med 48 prosent større batteri, som gir en rekkevidde på omtrent 300 NEDC-kilometer.

Audis kommende Q6 E-Tron skal bygges på konsernets MEB-plattform, som Volkswagen også skal bruke. Denne åpner for biler med rekkevidde på mellom 250 og 500 kilometer.

Volkswagen viste i januar frem konseptet Budd-e, som er basert på denne plattformen. Hvorvidt de går med planer om å produsere bilen er uklart. De har sagt at et lignende produkt kan tenkes å produseres i 2019. 

Budd-e er en «folkevognbuss» med rekkevidde på 600 kilometer.

Ifølge Autocar har Volkswagen imidlertid planer om en elektrisk Phaeton, som skal komme i 2020.

Rekkevidde er ikke kjent, men siden den bygges på samme plattform som Q6 E-Tron er det naturlig å anta at rekkevidden blir omtrent den samme: 500 kilometer.

Det skal for øvrig nevnes at Volkswagen ifølge Handelsblatt er i ferd med å legge frem planer om å bygge sin egen «gigafactory» batterifabrikk.

Dette skal ifølge avisens kilder være en del av strategien for å legge dieselskandalen bak seg, og gjøre at Volkswagen tar en ledende rolle i elbilmarkedet. 

Planen er angivelig å selge en million elbiler i løpet av de neste ti årene.

Volvo

Volvo 40.2 er en sedan, og gir en forsmak på S40.
Volvo 40.2 er en sedan, og gir en forsmak på S40. Foto: Volvo

Volvo trakk nylig sløret av konseptbilene 40.1 og 40.2. Dette er henholdvis en liten SUV og en liten sedan, som sannsynligvis vil selges som XC40 og S40.

Volvo har ikke sagt når bilene kommer i salg, men de er basert på den nye CMA-plattformen.

De første bilene på denne plattformen skal komme i produksjon i 2017. Dermed er det ikke fullstendig usannsynlig at Volvo lanserer en eller to elbiler neste år. 

Autonews.coms kilder, som skal ha kjennskap til planene, snakker imidlertid om 2019 for el- og hybridvariantene.

Rekkevidden skal angivelig være 350 kilometer. Lite annet er kjent.

I tillegg har Volvo tidligere sagt at de har en elektrisk XC90 på trappene. Denne skal komme i 2019. Hvis vi skal tippe rekkevidde, vil vi tro den vil ligge i området rundt 500 kilometer.

Kommentarer (32)

Kommentarer (32)