Hyundai Ioniq-trioen vises fram i Genève i neste uke. Elbilen i midten med tett grill og kobberfarget dekor, flankert av hybridene med blå detaljer. (Foto: Hyundai Motor)

Vil du ha den som elbil, plug-in eller hybrid?

Én modell - tre drivlinjer.

Hyundai var først i verden med å serieprodusere en brenselcellebil (hydrogenbil), men kommer sent til elbilselsskapet.

Når selskapet nå lanserer sin første elbil, er dette en modell som får to hybridsøsken.

Ioniq hybrid, Ioniq electric og Ioniq plug-in heter trillingene som presenteres på Genève-messa i neste uke.

Andre halvår 

Foto: Hyundai Motor

Som navnene indikerer, er dette samme modell som kommer både som ladbar og ikke-ladbar hybrid og i ren batterielektrisk utgave.

Først ut fra fabrikken er hybridversjonen og elbilversjonen.

Ifølge Morten Brusletto, som er pr-sjef for Hyundai i Norge, kommer disse hit til lands i løpet av andre halvår i år.

Foto: Hyundai Motor

Mer presis leveringsdato har han ikke. Han vet heller ikke hva Ioniq electric kommer til å koste.

– Dessverre har jeg ikke mer informasjon. Men det er klart at den vil være konkurransedyktig med andre elbiler med tilsvarende ytelse, sier Brusletto, som regner med at det kommer flere detaljer etter lanseringen tirsdag.

250 km

Og når man er inne på temaet ytelse, hevder Hyundai i sine foreløpige spesifikasjoner at Ioniq electric får en rekkevidde på over 250 kilometer (NEDC).

Foto: Hyundai Motor

Det høres noe optimistisk ut, ettersom elbilen er utstyrt med et litiumionebatteri med en energikapasitet på 28 kWh.

Hyundai beskriver dette som en estimert rekkevidde. Det er altså å vente at den praktiske rekkevidden blir mindre.

Til sammenligning har nyeste versjon av Nissan Leaf et 30 kWh-batteri og en rekkevidde på inntil 250 kilometer etter NEDC-kjøresyklusen og 172 kilometer etter den amerikanske EPA-syklusen.

Motorene

Motoren i elbilversjonen av Ioniq yter 88 kW/295 Nm.

Både Ioniq hybrid og Ioniq plug-in utstyres med en nyutviklet bensinmotor som heter Kappa 1,6 GDI og som leverer 77 kW/147 Nm.

Den ladbare hybriden (PHEV) får kraftigst elmotor og selvsagt størst batteri.

I hybridversjonen (HEV) har bensinmotoren selskap av en elmotor som yter 32 kW/170 Nm og som forsynes med strøm fra et litiumionebatteri med en kapasitet på 1,56 kWh montert under baksetene.

Hyundais mål er at hybriden skal oppnå et CO2-utslipp på 79 g/km.

Elmotoren i plug-in-hybriden yter 45 kW, mens batteripakka har en kapasitet på 8,9 kWh. 

Hyundai oppgir at batterirekkevidden på den ladbare hybriden er estimert til over 50 kilometer.

Planlegger ny FCEV

Den ladbare hybriden kommer til Norge i 2017. Da vil Hyundai få den bredeste drivlinjeporteføljen av alle.

Den koreanske bilprodusenten er fra før eneste leverandør av hydrogenbiler i Norge, fram til Toyota starter salg av sin Mirai, og har hittil levert om lag halvparten av hydrogenbilene som går i Europa.

Rundt 30 Hyundai ix35 FCEV er registrert i Norge.

I løpet av neste år skal de etter planen komme med en ny hydrogenbil designet fra blanke ark, i motsetning til dagens ombygde suv.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)