Nissan Leaf har blitt et vanlig syn på norske veier. Det er det gode grunner til. (Foto: Nissan)

NISSAN LEAF FÅR STØRRE BATTERI

Nissan bekrefter: Leaf får lengre rekkevidde

Setter inn større batteri neste år.

Ryktene har gått lenge, og nå har Nissan endelig bekreftet det:

Leaf får batteripakke på 30 kilowattimer fra neste år.

Det betyr ifølge pressemeldingen en 26 prosents økning av rekkevidden, som blir inntil 250 kilometer etter NEDC-kjøresyklusen. Rekkevidden er etter det vi forstår estimert, og ikke bekreftet.

2016-modellen har en rekkevidde på 172 kilometer etter den amerikanske EPA-syklusen. Det er en 27 prosent økning fra dagens modell som har 135 kilometer i EPA-syklusen.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Trolig markedets beste

Det ser uansett ut til at 2016-modellen av Nissan Leaf får segmentets største batteripakke og rekkevidde.

Til sammenligning er den lengstrekkende modellen til nå, Renault Zoe, utstyrt med en nettokapasitet på 23,3 kilowattimer og en NEDC-rekkevidde på 240 kilometer.

Den nye batteripakken blir tilgjengelig som ekstrautstyr i utstyrsversjonene Acenta og Tekna. Dimensjonene på selve batteripakken er den samme som i dagens modell, men vekten øker med 21 kilogram.

Kapasitetsøkningen skyldes forbedring i cellestrukturen. Endringer i materialene brukt i elektrodene gir høyere energitetthet. Dette skal også øke levetiden, ettersom det ikke degraderes like raskt under opp- og utlading, skriver Greencarcongress.com.

Batteriet består som før av 192 celler, men de er delt opp i færre moduler. Mens 24 kWh-batteriet har fire celler pr modul, er det åtte celler pr modul i 30 kWh-batteriet.

Forbedret levetid gjør også at Nissan utvider batterigarantien til åtte år eller 160 000 kilometer.

Det er ikke helt usannsynlig at konkurrentenes garantibetingelser også har spilt en rolle her. For eksempel har Volkswagen e-Golf tilsvarende garanti.

Les også: Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

16800 kroner dyrere

30 kWh-utgaven skal koste 16 800 kroner mer enn 24 kWh-utgaven. Salget av den nye utgaven skal starte i januar.

Det store spørsmålet er om det vil bli mulig å bytte ut dagens 24 kWh-batteri med det oppgraderte batteriet.

Nissans informasjonssjef i Norge, Marina Maneas Bakkum, sier til Teknisk Ukeblad at det fortsatt er uvisst, men at Nissan ser på saken, og at målet er at det skal være en mulighet.

2016-modellen får også et nytt infotainmentsystem som bytter ut Carwings med Nissan Connect.

Det skal i stor grad fungere som før, men det skal være enklere å finne tilgjengelige ladestasjoner.

Les også: Harm (44) kjørte elbil fra Nederland til Geiranger