INDUSTRI

Norske Bjørn kjørte 728 kilometer i en Tesla – på én lading

Trolig ny Tesla-rekord.

728,7 kilometer ble resultatet da norske Bjørn Nyland la alle forhold til rette for å kjøre så langt han kunne med sin Tesla Model S P85D.
728,7 kilometer ble resultatet da norske Bjørn Nyland la alle forhold til rette for å kjøre så langt han kunne med sin Tesla Model S P85D. Bilde: Bjørn Nyland
Ina AndersenIna AndersenJournalist
26. aug. 2015 - 14:31

Den norske Tesla-entusiasten og overingeniøren Bjørn Nyland kjørte 728,7 kilometer med en Tesla Model S P85D – på én ladning. Det er trolig det lengste noen har kjørt elbilen, uten å måtte lade opp batteriet.

Bilen holdt en fart på omkring 40 kilometer i timen, og turen på danske landeveier tok over 18 timer til sammen.

– Det var en ganske sprø tur, sier Nyland til Teknisk Ukeblad.

Flate veier og lange strekk

Ideen til rekordforsøket fikk han etter å ha sett et bilde av dashbordet til en annen Tesla-eier, som hadde kjørt i litt over 500 kilometer uten å lade batteriet på nytt. Nyland tenkte at dette kunne han gjøre bedre.

Rekordforsøket fant sted over en hel helg. Sammen med en kamerat kjørte han fredag fra Oslo til Danmark, via Malmö og Øresundbroen.

De ankom Rødekro, som var utgangspunktet for rekordforsøket, lørdag morgen. Her ladet de batteriet fullt opp, gjorde noen små modifikasjoner på den ellers helt vanlige Tesla-en, og utstyrte den med skilt merket «test» og «slow».

Dekkene ble dessuten pumpet opp til 55 psi, omkring 10 psi mer enn vanlig.

Deretter bar det avgårde på danske landeveier, på en nøye planlagt rute uten for mye trafikk, med flate veier, lange rette strekk og gode forbikjøringsmuligheter. Denne kjørte de fram og tilbake.

Se video fra rekordforsøket under:

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

34 grader i bilen

– Danmark ble valgt fordi vi måtte ha et flatt sted. Jeg har tidligere kjørt fra Oslo til Trondheim, cirka 480 kilometer på én lading, hvor jeg fulgte trafikken. Da var det tydelig at jeg mistet rekkevidde ved å kjøre opp og ned fjell. Du bruker mye energi på vei opp, og selv om du får igjen på vei ned, så vil du ikke få igjen alt. Derfor er det best å kjøre på flat vei, påpeker Nyland.

Han forklarer at de kjørte bilen som en forhjulsdrevet bil, fordi P85D har en mer effektiv frontmotor.      

– Så skrudde vi av airconditionen og åpnet vinduene. Det var en varm dag, med 27 grader i luften, så det ble hett. Temperaturen inne i bilen holdt 34 grader, forteller han.

De to byttet på å kjøre og sove, og hadde i tillegg noen små pauser på veien. Farten lå på rundt 40 kilometer i timen. Etter 18,5 timer var klokken blitt over 04.00 om natten, og de var nådd 728,7 kilometer.

– Vi kunne ha kjørt til bilen stoppet, men da måtte vi ha blitt hentet av redningsbilen. Det var vi ikke så gira på klokken 04.00 om natten. Vi kunne nok fått 10-20 kilometer mer ut av batteriet. Samtidig ville vi også starte og stoppe samme sted. Vi kunne ha hatt et utgangspunkt som var høyere oppe enn der vi avsluttet for å få ekstra rekkevidde, men vi syntes dette ble et mer riktig resultat, poengterer elbilisten.

Den forrige rekorden var fra 2012, da en far og sønn fra USA kjørte 681,6 kilometer, ifølge Tesla.

Les også: Du store kineser! Sjekk ut denne Tesla-klonen

– Vise hva som er mulig

Søndags morgen kjørte de tilbake til Oslo igjen. Med unntak av noen små pauser for å spise og lade bilen, kjørte den i ett nesten hele helgen.

– Dette er virkelig noe du må være spesielt interesserte for å holde på med. Dette er jo ikke noe man vanligvis gjør, men et forsøk på å vise hva som er mulig å få til, sier Nyland.

Resultatet på litt over 700 kilometer var omtrent som forventet.

– Basert på egne erfaringer og kalkuleringer, så regnet jeg med at vi skulle klare over 700 km. Jeg hadde et ørlite håp om å klare 800 kilometer, mest fordi det ville gitt et fint rundt tall med 500 miles. Men jeg vet ikke om vi kunne hentet inn så mange ekstra mil. Kan hende vi kunne klart det med mer optimale forhold, smalere dekk og mindre trafikk, sier han.

En annen mulighet er å forsøke med Teslas nye batteripakke på 90 kWt.

– Sånn sett skal det være lett å slå denne rekorden. Jeg valgte å bruke 85 kWt-batteripakken fordi den forrige rekorden ble tatt med det. Å bruke samme batteri var litt av utfordringen, påpeker Tesla-entusiasten.

Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Danmark ble valgt på grunn av det flate landskapet, og hastigheten 40 kilometer i timen.
Danmark ble valgt på grunn av det flate landskapet, og hastigheten 40 kilometer i timen.

Musk tvitret

Nyland ser ikke bort ifra at han vil forsøke igjen en gang.

– Det var en ganske morsom tur. Folk tenker gjerne at det må være fryktelig kjedelig å kjøre i 40 km/t, og sitte nesten 20 timer i bilen. Men vi var to kompiser som pratet, hadde det gøy, og fikk se masse flott dansk natur. Dessuten var det spennende å følge med på forbruket og kalkulere hvordan vi lå i an, forteller han.

En video av rekordturen ble publisert på Nylands Youtube-kanal, med link til hans dedikerte Tesla-side på Facebook. Og den har ikke gått upåaktet hen.

Flere utenlandske medier har omtalt rekorden, blant annet Business Insider og TechCrunch.

Og da Nyland publiserte en melding på Twitter om rekorden, ble han dessuten retvitret av selveste Tesla-sjefen, Elon Musk.

Det var stilig! Og ikke noe jeg egentlig hadde ventet. Jeg bare tvitret om det og håpet han ville legge merke til meldingen, sier han.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare

Kan vinne bil

Rekordvideoen er langt fra den første Nyland, som til vanlig er ansatt som programmerer ved Universitetet i Oslo, har laget om elbilen sin. I to år har han tatt den med på tur og filmet det.

– Det startet da jeg fikk bilen. Jeg har alltid likt å lage videoer, og er i grunnen ganske inspirert av Lars Monsen, som drar på tur og filmer det. Så jeg kombinerte turvideoer med Tesla, ved å kombinere teknologi og natur langs veien, forklarer han.

Og Tesla-entuasiasmen hans har også gitt ham gevinster.

Ved å være den første i Europa til å verve 10 nye Tesla-kunder gjennom elbilprodusentens vervekampanje, ligger han nå an til å vinne en spesialversjon av den helt nye Tesla Model X som kommer snart.

– Vi vet ennå ikke helt sikkert hvem som vinner. Det er et krav at alle bilene må leveres til kunden for at de skal bli godkjent. Så jeg skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Men slik det ser ut nå, er det jeg som ligger an til å vinne bilen, forteller Nyland.

Stor oversikt: Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.