Kun detaljer skiller Youxia X og en Tesla model S. (Foto: Youxia)

YOUXIA X

Du store kineser! Sjekk ut denne Tesla-klonen

Koster 200.000 kroner.

Kombinasjonen av kurvet tak, sort front, gjemte dørhåndtak og et stort brukerdisplay var bare noe av det som skilte Tesla S fra røkla.

Men nå kan også kineserne kose seg med de samme detaljene.

Youxia X (kinesisk hjemmeside), også kalt Big Toy! er en ny bil på markedet, og den ligner mistenkelig på det helelektriske vidunderet.

Les også: Ny Tesla-oppgradering gir 0-100 på 3 sekunder

Matcher Teslas ytelse

Bilen kan yte 362 bremsede hestekrefter (netto hestekrefter oppgis ikke) og et dreiemoment på 440 Nm. Den skal gå fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder. Dette er det samme som Tesla S 85, hvis spesifikasjoner generelt er svært like toppmodellen til Youxia.

Som «originalen» er den helelektrisk, og kjøpere kan velge mellom tre batteripakker; 40-, 60 og 85 kWh. Dette skal gi en rekkevidde på 220 til 458 kilometer. Hvilken standard dette er målt i oppgis ikke.

Til sammenligning er rekkevidden på Tesla S70 oppgitt til 420 kilometer (NEDC) mens 85 skilter med 502 kilometer (NEDC).

Guide: Hvilken elbil skal du kjøpe?

Lite skiller interiøret i Youxia X og Tesla model S. Youxia

Tesla møter Knight Rider

Selskapet er startet av 28 år gamle Huang Xiuyuan. I tillegg til å være inspirert av Tesla, har han fått tydelig inflytelse fra filmen «Knight Rider».

Navnet Youxia er nemlig en kinesisk oversettelse av navnet til en karakter i filmene.

Brukergrensesnittet på bilens monitor kalles KIIT, som var navnet på bilen i filmen. I tillegg kan bilen vise ulike lysformasjoner i fronten av bilen, som er et eneste stort display.

Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Kina-Teslaen sett fra siden. Også her er det meste slående likt. Youxia

Relativt billig

Prisen er nok den spesifikasjonen som skiller seg mest fra Teslas biler. Youxia X kan nemlig bli din for komfortable 385.000 kroner. Dette er 212.000 kroner rimeligere enn en Tesla S85 med bakhjulstrekk.

Tar man med i betraktningen at myndighetene i kina spytter inn 178.000 kroner av beløpet gjennom subsidier, skal man ikke se bort fra at kjøretøyet kan få fotfeste i verdens mest folkerike land.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap