Volkswagen Budd-e er en «folkevognbuss» med stort batteri. Men dette er utelukkende et konsept, og ikke noe de planlegger å lansere. (Bilde: Volkswagen)
Motorene er plassert så langt frem og bak som mulig for å frigjøre gulvplass. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e-konseptet ble presentert på CES i Las Vegas. (Bilde: Volkswagen)
En luke bak lar postmannen legge igjen pakker når du ikke er hjemme, og ikke har tatt med deg bilen. (Bilde: Volkswagen)
Futuristisk dashbord med flere trykkskjermer, og et ratt med berøringskontroll. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e. (Bilde: Volkswagen)
Volkswagen Budd-e. (Bilde: Volkswagen)

VOLKSWAGEN BUDD-E

VW viser frem folkevognbuss på batteri

Volkswagens Budd-E har 101 kilowattimer batteri.

Volkswagen har presentert et konsept kalt Budd-e under CES-messen i Las Vegas. Nyvinningen er løst basert på folkevognbussen.

Bilen er basert på Volkswagens modulære plattform for elektriske biler, med batteri plassert i bunnen av rammen. Konseptbilen har firehjulstrekk, med motorene plassert så langt frem og bak som mulig for å frigjøre maksimalt med gulvplass.

Batteriet har en kapasitet på 101 kilowattimer, som ifølge Volkswagen skal holde til 600 kilometer etter NEDC-standarden. Erfaringsmessig kan man oppnå omtrent 70 prosent av denne rekkevidden i praksis, noe som i så fall betyr at bilen reelt sett ville kunne kjøre 420 kilometer på en lading om den faktisk fantes.

Konseptbilen støtter også trådløs induktiv lading. I tillegg har den solceller på taket.

Sofa i baksetet

Interiøret er også av det moderne slaget. Det fremre passasjersetet kan snus bakover, og baksetet ser mest av alt ut som en hjørnesofa.

Den har stemmestyring a la Apples Siri, som gjør at du kan si en startkommando, for så å fortelle bilen hva du vil gjøre.

Volkswagen Budd-e har hjørnesofa og passasjersetet som kan snus bakover.
Volkswagen Budd-e har hjørnesofa og passasjersetet som kan snus bakover. Volkswagen
Programvaren skal være i stand til å kjenne igjen hvem som snakker, slik at den for eksempel vet hvem som ber om høyere temperatur, og kan justere temperaturen i denne personens sone.

Programvaren skal også forstå naturlig tale, og dermed kunne handle utifra kommandoer som «det er for varmt her».

Rattet er helt fritt for taster. I stedet er tanken at du skal kunne sveipe over det eller trykke på det for å for eksempel skru opp lyden på radioen.

Når noen vil inn i bilen, vil sensorer på utsiden registrere at noen nærmer seg. En vinkebevegelse vil da åpne døren for deg.

Volkswagen har også drømt seg frem til andre funksjoner, som mulighet til å integrere den med smarthus-funksjoner, og en egen luke bak hvor budtjenester kan legge igjen pakker dersom du ikke er hjemme (men da har du vel tatt bilen med deg?).

Bilen har solceller på taket.
Bilen har solceller på taket. Volkswagen

Kun en fremtidsvisjon

Når alt dette er sagt, så har ikke Volkswagen gitt noen signaler om at de har planer om å sette bilen i produksjon. Til Autoblog sier VW-talsmann Darryll Harrison at bilen er en visjon om teknologiens fremtid, og ikke en indikasjon på en fremtidig bil.

Et kompakt batteri med 101 kilowattimers kapasitet og mulighet for hurtiglading på 15 minutter er ikke teknologi VW har tilgang til i dag. I stedet er det muligheter produsenten ser for seg i fremtiden. Talsmannen sier at de ser på mulighet til å samarbeide med selskaper som kan utvikle slikt til fremtidige biler.

Altså er det ingen grunn til å begynne å sette av penger til Budd-e riktig enda.