Nylanserte Porsche 991 Turbo S, som med større turboer nå leverer 580 hk/427 kW, skal fra 2018 få selskap av en ladbar versjon. (Bilde: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG)

PORSCHE LADBAR HYBRID OG MISSION E

Her er Porsches elektriske slagplan

Legger over ti milliarder i potten.

Å bruke begrepene lading og Porsche 911 i samme setning har hittil handlet om turbolading (930 turbo kom i 1975).

Snart kan det også handle om batterilading.

Porsche-sjef Oliver Blume bekrefter nå at 911 plug-in-hybrid kommer på markedet om to år.

Når den ladbare versjonen av Porsche 911 lanseres i 2018, blir det med en batterirekkevidde på 50 kilometer. Det samme som Panamera kommer med neste år, sier Blume i et langt innlegg på egne nettsider der han går gjennom selskapets elektrifiseringsstrategi.

Den kan oppsummeres slik:

Hybridisering av hele flåten og lansering av selskapets første helelektriske bil innen 2020.

Porsche Mission E er en firedørs, fireseters helelektrisk sportsbil.
Porsche Mission E er en firedørs, fireseters helelektrisk sportsbil. Foto: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Mission E-konseptet ble vist fram i Frankfurt sist høst. Nå investerer Porsche over en milliard euro for å kunne ferdigstille og sette denne elbilen i produksjon i løpet av fire år.

Nøyaktig hvordan det ferdige produktet blir, er selvsagt for tidlig å fastslå, men konseptet ser i korte trekk slik ut:

500 km rekkevidde

Mission E er utstyrt med to elmotorer av samme type som benyttes på sportsvogna 919 hybrid.

Samlet ytelse er 440 kW, som distribueres til alle hjul, i tillegg til at det er firehjulsstyring.

Elbilen skal klare å akselerere 0-100 kilometer i timen på mindre enn 3,5 sekunder og 0-200 kilometer i timen på under 12 sekunder.

Konseptbilen er kapabel til mer enn å gå fort rett fram: Ifølge produsenten selv har den klart å presse seg under ei rundetid på åtte minutter på Nürburgrings Nordschleife.

Det finnes mange klassiske Porshce turbo. Nå kommer den tyske bilprodusenten også med «turbolading» som skal kunne gi 400 km rekkevidde på et kvarter.
Det finnes mange klassiske Porshce turbo. Nå kommer den tyske bilprodusenten også med «turbolading» som skal kunne gi 400 km rekkevidde på et kvarter. Foto: Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

Andre viktige kulepunkter når det gjelder Mission E, er rekkevidden på over 500 kilometer og den nye kraftelektronikken. 800-voltssystemet sparer vekt og plass - og ikke minst ladetid.

Med 800V kan batteriet lade cirka 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter. Samtidig kan bilen også benytte eksisterende 400V hurtigladeinfrastruktur.

Hybridveteraner

Porsche investerer altså i overkant av en milliard euro (nærmere ti milliarder kroner) i Mission E-programmet alene.

Mesteparten, 700 millioner euro, går til utvidelse av hovedkvarteret i Zuffenhausen rett nord for Stuttgart, der det blant annet skal bygges en ny monteringsfabrikk, samt at motorfabrikken skal bygges ut for å håndtere også elektriske drivlinjer.

Blume forteller at de på kort sikt skal komme med hybridversjoner i hele modellspekteret. På lengre sikt vurderer selskapet flere helelektriske modeller.

Rekonstruksjon av Lohner-Porsche Semper Vivus (alltid i live).
Rekonstruksjon av Lohner-Porsche Semper Vivus (alltid i live). Foto: Stein Jarle Olsen

Porsche understreker samtidig at de langt fra er noen noviser på elektrisk mobilitet, for ikke å snakke om hybriddrift.

Ferdinand Porsche utviklet allerede i 1900 det som regnes som verdens første hybridbil for Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co i Wien.

Seriehybriden «Semper Vivus» hadde to énsylindrede forbrenningsmotorer som forsynte to elmotorer på forhjulene og batteri med strøm.

Vil kjøre selv

Blume har tidligere avvist at det vil komme en selvkjørende Porsche, blant annet med begrunnelsen «en iPhone hører hjemme i lomma, ikke på veien» og «de som kjøper våre biler ønsker å kjøre selv».

Porsche-sjef Oliver Blume.
Porsche-sjef Oliver Blume.

Nå har han moderert seg noe, og påpeker at det finnes noen interessante funksjoner knyttet til autonomi.

Bak de småflåsete uttalelsene han ga til Westfalen-Blatt tidligere i år, skinner det gjennom at tyskerne holder et øye med hva som foregår av mobilitetsteknologitutvikling i Apple, Google og Microsoft:

– Kan Apple bygge en Porsche? Nei. Vil Apple bygge en Porsche? Nei. Trenger Porsche være bekymret for Apple som konkurrent? Nei, nei og tre ganger nei. Betyr det at vi kan ignorere Apple og deres like? Absolutt ikke! Jeg er imponert over hvor enormt teknologisk dynamiske de er, og vi får seg hvordan vår kompetanse står seg mot disse aktørene, sier porschesjefen.

Han påpeker samtidig at Porsche tross alt er en nisjeprodusent og en del av et større konsern (VW), og at de ikke har ambisjoner om å ligge i front på akkurat it-delen av bilutvikling.

Tesla...

Og når man er inne på amerikanske teknologiselskaper, må Tesla Motors nevnes, selv om enkelte sikkert begynner å få nok av sammenligninger med Tesla og vinklinger av typen «denne skal ta rotta på Model S».

Men det er ikke til å komme fra at nykomlingen i California besitter målestokken for elbiler i premiumsegmentet, noe også Blume anerkjenner:

– Teslas nyvinninger og hvordan de har stimulert bilindustrien fortjener respekt. Likevel er ikke dette en økonomisk suksess ennå. Vårt svar er å kombinere våre mange tiår sportsbilerfaring med nye, friske tanker.  Samtidig er det slik at når vi investerer i en helt ny modellserie (Mission E), må vi være sikre på at den gir avkastning. Ellers lar vi heller være, understreker Blume.

Som igjen lover følgende til de porschekundene som om fire år bytter fra klassisk turbolading til batterilading:

– Å kjøre en bil med vårt emblem skal alltid være noe spesielt, uavhengig av hva slags motor den har. Her vil vi aldri inngå kompromisser.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)