Innen 1. november 2017 skal det bygges hurtigladere for elbil langs de nasjonale transportkorridorene. Veier i blått ble utlyst i september 2015, oransje utlyses 27. januar 2016, lilla i mai 2016 og grønt i september 2016. (Foto: Enova)

UTBYGGING AV HURTIGLADERE

Nå blir det hurtigladestasjoner også i Nord-Norge

20 nye strekninger skal bygges ut de neste to årene.

Før jul vant Fortum Enovas anbudsrunde om å bygge 77 nye hurtigladerstasjoner på hovedveiene mellom hovedveiene fra Oslo til Bergen, Trondheim og Stavanger.

På Enova-konferansen i Trondheim i dag kunngjør Enovas administrerende direktør Nils Kristian Nakstad over 20 nye strekninger som skal bygges ut de neste to årene.

Det vil gjøre det mulig å komme seg rundt over hele landet, helt til russergrensen i nord.

Tre nye anbudsrunder

Byggingen av ladestasjonene skal skje ved anbud. Det skal utlyses tre nye anbudsrunder.

Først ut er E39 fra Stavanger via Bergen til Trondheim og E6 fra Trondheim til Tromsø. Disse strekningene utlyses onsdag.

Hurtigladerne i de tre utlysingene skal være i drift innen 1. november 2017. Enovas mål er å gjøre fossilbiler overflødig, også når man skal ut på langtur.

Det skal være minst to lademuligheter per femte mil på veinettet som omfattes av utlysingene. Hurtigladerne blir kompatible med alle typer elbiler.

Det stilles nemlig krav om såkalt trippelstandard lademulighet. Det omfatter både et ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt, et CHAdeMO-ladepunkt med minimum 50 kW effekt og et Combo-ladepunkt med minimum 50 kW effekt.

Maks 50 kW

– Hvorfor har dere  ikke stilt krav om høyere ladeeffekt enn 50 kW, siden bilene i fremtiden vel vil ha større batteripakker? Enkelte mener jo at dette vil bli for lite i fremtiden.

– Vi har hatt nær dialog med ladeaktører og har fått tydelige råd om ikke å kreve høyere ladeeffekt enn 50 kW. Det finnes få tilbydere av ladestasjoner over 50 kW og lite driftserfaring. 50 kW vil være tilstrekkelig for det aller meste av hurtigladingen enda en stund og er tilstrekkelig til å bidra en grunnleggende mobilitet for elbilister langs viktige norske veier, sier Nakstad.

Han understreker at 50 kW-kravet kun er et minstekrav, og at det vil være opp til den enkelte utbygger å velge i hvilken grad de vil tilby eller legge til rette for senere å tilby høyere effekter.

Ingen makspris

Elbilistene skal kunne benytte ladestasjonene uten å ha abonnement. Enova har ikke satt noen øvre grense for hvor mye aktørene kan ta for ladingen.

– Vi stiller ikke krav til pris, den er det aktørene selv som setter. Vi tror ikke det er i utbyggernes interesse å prise seg for høyt, sier Nakstad.

Hen mener konkurranseformen bidrar til en rask og helhetlig utbygging, og understreker at Enova kan gi høyere støtte der det trengs for å utløse bygging. Faktisk kan de om nødvendig dekke inntil hundre prosent av investeringskostnadene.

Uviss kostnad

– Hvor mye vil dette til sammen koste Enova?

– Det viktige er ikke hvor mye støtte som blir gitt, men hvor mange ladere som blir bygget. Konkurranseformen er slik at søkeren som tilfredsstiller kravene og søker om det laveste tilskuddsbeløpet på hver enkelt strekning, vil tildeles støtte. Dette avgjør hvor mye støtte som er nødvendig for å få etablert hurtigladere på disse strekningene.

– Men har dere gjort noe regnestykke over hvor mye dette vil koste?

– Prisen på ladere er kjent, men anleggskostnadene kan variere ut fra lokale forhold. Det kan også være vidt forskjellige forretningsmodeller, alt fra salg av strøm til mersalg av pølse, som er vanskelige å måle opp mot hverandre. Hensikten med en konkurranse er å omgå disse ulikhetene, og sørge for at det kommer utbygging langs strekningene, til en lavest mulig pris.

–  I forrige runde brukte vi 10,5 millioner på 77 nye hurtigladere, og så er det opplagt at det blir dyrere der trafikkgrunnlaget er lavere. Men vi kan forsikre om at vi stiller med de midlene som trengs, sier Nakstad.

Vil øke etterspørselen

Enova krever ikke at de nye utlysningene står ferdig før 1. november 2017. Men Nakstad regner med at utbyggerne selv vil ha interesse av å komme i gang og sette laderne i drift ettersom de ferdigstilles.

– Vil dere støtte enda flere ladestrekninger etter at disse er bygget?

– For strategien for 2015 og 2016 har vi valgt å legge oss på de nasjonale transportkorridorene definert i Nasjonal transportplan. Dette er de viktigste hovedfartsårene mellom byene. Vi har tro på at dette nettverket av hurtigladere vil gjøre elbilen mer attraktiv. Det vil igjen øke etterspørselen etter og lønnsomheten for nye hurtigladestasjoner andre steder. Satsing kommende år vil avhenge av videre utvikling i markedet, og kommende avtale med Olje- og energidepartementet, sier Nakstad.

Her er listen over strekningene som utlyses:

UTLYSING 1 | CA. 2100 KM | 25. SEPTEMBER 2015

  • E18 Oslo–Grenland–Kristiansand
  • E39 Kristiansand–Stavanger
  • E16 Sandvika–Bergen
  • E6 Oslo–Trondheim
  • RV3 Kolomoen–Ulsberg
  • RV7 Hønefoss–Borlaug

UTLYSING 2 | CA. 2200 KM | 27. JANUAR 2016

  • E6/E8/RV80 Trondheim–Bodø–Tromsø
  • E14 Trondheim–Riksgrensen mot Sverige
  • E39 Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim

UTLYSING 3 | CA. 2300 KM | MAI 2016

  • E18 Oslo–Ørje
  • E16/ RV2 Magnor–Kongsvinger–Kløfta
  • RV2 Kongsvinger–Elverum
  • RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund
  • RV9 Kristiansand–Haukeligrend
  • RV13 Jøsendal–Voss
  • E134 Drammen–Haugesund
  • RV36 Seljord–Eidanger
  • RV5 Lærdal–Florø
  • RV4 Oslo–Mjøsbrua
  • RV15 Otta–Måløy
  • E136 Dombås–Ålesund

UTLYSING 4 | CA. 1500 KM | SEPTEMBER 2016

  • E6 Tromsø–Kirkenes
  • E10 Bjørnfjell–Å
  • E8 Skibotn–Riksgrensen mot Finland
  • E69 Olderfjord–Nordkapp
  • E75 Tana–Vardø
  • E105 Kirkenes–Riksgrensen mot Russland
  • RV92 Karasjok–Riksgrensen mot Finland
  • RV93 Alta–Riksgrensen mot Finland

Les også: Fjorårets mest solgte bil går på batteri