Total E&Ps Martin Linge-utbygging går mot utsettelse. Men partnerne har foreløpig valgt å holde fast på opprinnelig tidsplan med oppstart i 2016. (Bilde: ABB)

MARTIN LINGE

Martin Linge har allerede gått på milliardsmell. Nå går det mot nye Korea-utsettelser

– Vi ser at det blir mer og mer utfordrende for hver måned som går.

MARTIN LINGE

  • Første funnet ble gjort i 1975, et oljefunn på rundt 1750 meters dyp.
  • I 1978 ble et gass-/kondensatfunn gjort under oljereservoaret på nesten 4000 meters dyp.
  • Martin Linge het i utgangspunktet Hild, men etter norske myndigheters navne­politikk ble det endret, og Hild ble oppkalt etter motstandsmannen Linge.
  • Det er beregnet at det ligger 189 millioner fat utvinnbare oljeekvivalenter i Martin Linge-feltet.
  • Komplekse reservoarer og vanskelige forhold har gjort at det har tatt flere tiår før man har valgt å gå videre til en utbygging­ av funnene.
  • Produksjonen har planlagt oppstart sent i 2016.

Det kan gå mot utsettelser for Totals E&Ps Martin Linge-prosjekt.

Selv om tidsplanen foreløpig ikke er endret av partnerne, bekrefter operatøren at de har utfordringer med å holde tidsplanen.

Dette er særlig knyttet til plattformdekksmodulene (topsides) som er under produksjon ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.

Les Teknisk Ukeblads store reportasje om Martin Linge-utbyggingen her.

Topside-problemer

– Situasjonen er at vi har hatt som mål helt siden vi la frem utbyggingsplanen i 2012 å fullføre prosjektet og starte produksjonen innen utgangen av 2016. Dette er gjeldende plan per i dag, men vi ser at det blir mer og mer utfordrende å nå det målet.

Det sier kommunikasjonssjef i Total E&P Norge, Leif-Harald Halvorsen til Teknisk Ukeblad.

Han bekrefter at det er topside-arbeidet som er utfordringen. Det er et konsortium bestående av Technip og Samsung Heavy Industries som har kontrakten på topsidene.

– Det vi har erfart er utfordringer knyttet til fremdriften på engineeringarbeidene hos Technip som har en følgeeffekt for fabrikasjonsarbeidene i forbindelse med de ulike dekksmodulene i Sør-Korea, sier Halvorsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Disse 13 kommunene står fullstendig på utsiden av oljenasjonen Norge

– Underestimert arbeidsomfang

Blant årsakene til utfordringene peker Halvorsen på at leverandørene har undervurdert arbeidsmengden.

– Konsortiet har siden tidlig i engineeringfasen underestimert arbeidsomfanget. Vi kom derfor skjevt ut tidlig i løpet. Vi har ikke hatt den ønskede fremdriften som følge av dette. Vi har også hatt utfordringer med å hente inn tapt tid underveis, sier han.

Videre sier han at kombinasjonen av underestimering av arbeidsomfanget, og kompleksiteten i anlegget har medført at arbeidet ikke har kunnet følge opprinnelig oppsatt plan.

– Det har blitt forsøkt å innhente det tapte, men for hver måned som går så ser vi at det blir mer og mer utfordrende å nå målet om produksjon innen utgangen av 2016, sier Halvorsen.

Les også: Gründerne studerte hvordan ubåtvraket U864 kunne tømmmes for olje - så fikk de en helt ny idé

På en stram line

Dette er langt fra første gang det har vært problemer med leveranser til norsk sokkel fra utlandet. Blant prosjektene som kan nevnes er den ubrukelige Yme-plattformen samt Goliat-utbyggingen som er kraftig forsinket, med store kostnadssprekker.

Tidligere denne uken skrev også Teknisk Ukeblad om Gudruns helikopterdekk - levert fra Kina - som har begynt å slå sprekker.

Når det gjelder Martin Linge-utbyggingen har Teknisk Ukeblad fått tips fra informerte industrikilder om at det er snakk om utsettelser på mellom ni og tolv måneder for prosjektet.

Men så lenge planen til Total og partnerne fortsatt er gjeldende ønsker ikke Halvorsen å kommentere dette.

– Det kan jeg ikke kommentere. Som sagt er det gjeldende plan, med produksjonsstart i 2016, som gjelder. Vi har utfordringer med å nå det, men vi kan ikke kommentere på noe annet enn den planen, sier han.

– Per i dag har ikke vi og våre partnere tatt noen beslutning om å endre tidsplanen. Men vi ser at vi er på en stram line her.

Les også: I dette prosjektet ville epost og Excel ha skapt kaos

Milliardsmell

I statsbudsjettet som ble lagt frem i høst, kom det frem tegn på at Total og partnerne har opplevd utfordringer med prosjektet. I tillegg har Linge blitt flere milliarder dyrere enn opprinnelig antatt – nærmere bestemt 3,5 milliarder kroner.

Opprinnelig anslag var om lag 27 milliarder kroner, mens prosjektet nå antas å koste 30,5 milliarder kroner.

– Økningen siden PUD skyldes høyere kostnader for undervannsanlegget, mer omfattende engineering og en større prosjektorganisasjon, heter det i statsbudsjettet.

Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker

– Mange gode leveranser

Halvorsen I Total E&P forteller dog at det utelukkende er topside-arbeidet det er utfordringer med.

– Selv om vi har utfordringer med topsides, er vi veldig fornøyd med at vi på en rekke av de andre bestanddelene har fått gode leveranser i henhold til planen. Det gjelder blant annet understellet som ble installert sist sommer, sier han.

Han sier også at de nå har startet forboringen av produksjonsbrønner gjennom brønnslissene på det installerte understellet.

– Vi har også fått lagt ferdig eksportrørledningen for gass. Vi har også fått bygd anlegget for kraftforsyning på Kollsnes. Kraft og kommunikasjonskabelen som skal gå til feltet er produsert og skal installeres senere i år. Vi har også bygd driftssenteret ved vårt kontor i Dusavika. Det er i ferd med å bli utrustet videre, forklarer han.

– Også lagerskipet (FSO) har hatt en grei fremdrift og er innenfor prosjektplanen. Av alle elementene i prosjektet, så er det altså på plattformdekksmodulene vi har utfordring med fremdriften, sier Halvorsen.

Les også:

Så mange av Aibels Sverdrup-jobber havner i Thailand

– Goliat føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker når oppdrag settes til verft i utlandet

Norske oljeleverandører flokker til Sør-Korea