Gina Krog-feltet bygges ut med oljeeksport fra det flytende lageret som Teekay holder på å konvertere (skipet til venstre). I konverteringsarbeidet ville det blitt for rotete å jobbe med epost og Excel-dokumenter. (Foto: Statoil)

GINA KROG FSO

I dette prosjektet ville epost og Excel ha skapt kaos

Teekay måtte finne et annet system.

Da oljeserviceselskapet Teekay landet en kontrakt med Statoil for Gina Krog-prosjektet, hadde de behov for å komme seg vekk fra eposter og Excel-dokumenter i forbindelse med grensesnittshåndtering (interfacehåndtering).

Årsaken: For å unngå kaotiske tilstander i samhandlingen mellom seg selv og underleverandører.

Les også: Så mange av Aibels Sverdrup-jobber havner i Thailand

– Rotete og uoversiktlig

Kontrakten med Statoil går ut på å konvertere et eldre skytteltankskip til å bli en flytende lagringsenhet – en såkalt FSO. I Teekays målestokk er dette et stort prosjekt, der mye engineeringinformasjon skal nå frem til de forskjellige disiplinansvarlige på rett tid.

– Vi er nødt til å ha sporbarhet i kommunikasjonen og samhandlingen. Vi var inne på tanken om å klare oss selv ved å bruke regneark og lage vår egen database. Men det ville blitt suboptimalt og kaotisk, sier sitemanager for Gina Krog FSO-konvertering hos Teekay, Bjarte Monsen.

– Det er mange som bruker Outlook og Excel til slike prosjekter, men det hadde blitt for rotete og uoversiktlig. Det ville blitt for vanskelig å få sporbarhet i endringene i prosjektet, forklarer han.

Les også: Dette er fremtidens oljesluk

Ikke møter og budsjetter

Han forteller at Statoil har sitt eget samhandlingssystem for interfacehåndtering, men at dette ville ha krevde for mye ressurser av Gina Krog FSO-prosjektet.

– Vi fikk derfor på plass en skreddersydd løsning der de disiplinansvarlige utveksler interface-informasjon med de andre i prosjektet. Dette gjør at vi får rett informasjon fra de forskjellige partene til rett tid, sier Monsen.

Systemet fungerer slik at man sender forespørsler om informasjon når man trenger det. Da sendes det et ark over til mottakeren, der man forventer at motparten svarer innen en gitt tid.

Informasjonen det er snakk om i Teekays tilfelle er for det aller meste engineeringinformasjon – ikke informasjon om budsjetter, møteavtaler og andre detaljer.

– Det er snakk om grensesnittinformasjon av teknisk karakter, for eksempel hvor fysisk en kobling skal være mellom to komponenter eller mellom to leverandørers utstyr, sier Monsen.

Les også: 7 grafikker som forklarer hvorfor Johan Sverdrup-feltet er så viktig

– Mister oversikten

Systemet som blir brukt kalles Interaxo Oil & Gas og leveres av selskapet Joint Collaboration. De forklarer at det er mye tid å spare på dette konseptet.

– Systemet sikrer den formelle kommunikasjonen mellom partene slik at det blir tydelig hvem som skal gjøre hva når, sier Steinar Svinø, administrerende direktør i Joint.

Han forklarer at mange prosjekter blir sittende fast i kommunikasjonen og at man fort kan miste oversikten.

– Systemet sørger for en kraftig reduksjon i epostkaoset som ofte oppleves i store prosjekter hvor man ikke har gode samhandlingsverktøy. Mange sitter fortsatt fast i en epostverden med mangel på oversikt over ulike versjoner og revisjoner av tegninger, kontrakter og avklaringer, ifølge Svinø.

Les også:

Kraftselskapet slet med å finne ingeniører - nå strømmer de til fra oljebransjen

For to år siden trengte de 350 nye ansatte, nå er boreselskapet saksøkt av oppsagte arbeidere

Verdens første intelligente oljerør klare for bruk