Ingeniørorganisasjonen Nito mener at Goliat-overskridelsene viser at anbudsprosessene i oljebransjen må gjennomgås. (Bilde: Roald Ramsdal)

STATSBUDSJETTET 2015

– Goliat føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker når oppdrag settes til verft i utlandet

Nito ber Tord Lien gå gjennom anbudsprosessene.

I statsbudsjettet kom det frem at prislappen for Goliat-prosjektet i Barentshavet nå er 46,7 milliarder kroner.

Det er en sprekk på 15,4 milliarder sammenliknet med da Stortinget godkjente prosjektet i 2009 og en økning på 7,4 milliarder i forhold til fjorårets opptelling.

Les også: Ny Goliat-pris: 46,7 milliarder

Nito: - Ikke overraskende

Ingeniørorganisasjonen Nito reagerer på overskridelsene og har sendt brev til Tord Lien og samtlige partiledere der de tar opp budsjettsprekker og forsinkelser i prosjekter som bygges i utlandet. Goliat blir nevnt spesielt.

Nito-president Trond Markussen mener overskridelsen ikke kommer overraskende.

– Overskridelsen føyer seg inn i rekken av kostnadssprekker vi har sett gjennom flere år når oppdrag settes til verft i utlandet, sier han.

Da Stortinget godkjente Goliat-utbyggingen var prislappen estimert til 31,3 milliarder kroner.

Les også: Bare 9,6 millioner kroner mer til petroleumsforskning

NITO-president Trond Markussen
Nito-president Trond Markussen er ikke overrasket over Goliat-sprekken. Jan Kjetil Johnsrud

– Dyrere fra utlandet

Nito-presidenten mener tilbudene fra asiatiske verft ikke er like gode når man tar hensyn til totalkostnadene.

– Norske verft taper i konkurransen fordi de leverer tilbud som er dyrere enn tilbudene fra for eksempel sørkoreanske verft, men når det kommer til stykket blir totalleveransen fra utlandet dyrere, mener Markussen.

Les også: Mens Goliat sprekker kraftig, ble Gudrun og Ekofisk Sør billigere enn planen

– Må gå gjennom rutiner

Markussen mener nå at anbudsprosessene må gjennomgås.

– Jeg etterlyser en grundig evaluering av anbudsprosessene, og både Statoil og staten som storeier der må gå gjennom rutinene sine. Dette er dårlig forvaltning av kapital og norsk kompetanse, uttaler han.

Eni Norge, som er operatør i Goliat-lisensen, mener at kostnadsøkningen på Goliat ville funnet sted uansett hvor flyteren ble bygget.

Årsaken er at tidsplanen og kostnadene for prosjektet ble beregnet midt under finanskriser, da verft og leverandører hadde ledige ordrebøker.

Les også:

På 80 dollar fatet er faren stor for at det kun er Sverdrup som blir bygget ut

Se vår oversikt: Her forsvinner oljejobbene

Lundin: «Heller én mann i Verdal enn 100 i Korea»