OLJE OG GASS

Ny Goliat-pris: 46,7 milliarder

Sprekker med 15 milliarder, ifølge statsbudsjettet.

Flyteren til Goliat-feltet i Barentshavet bygges ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea.
Flyteren til Goliat-feltet i Barentshavet bygges ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
8. okt. 2014 - 10:11

Feltutbyggingene på norsk sokkel har en total investeringsramme på 334 milliarder kroner.

Det utgjør en økning på over 29 milliarder kroner sammenliknet med investeringsnivået da plan for utbygging og drift (PUD) ble levert.

Tallene kommer frem i statsbudsjettet for 2015, der overskridelser på norske olje- og gassprosjekter blir gjennomgått.

Les også: – Statoils sparemodus kan gjøre Lundin til operatør på Sverdrup

Ny Goliat-pris

Goliat-prosjektet er et av utbyggingsprosjektene som sprekker mest. Det kommer frem i oversikten fra Olje- og energidepartementet.

Det nye kostnadsanslaget for Goliat er 46,7 milliarder kroner. Det er en økning på 15,4 milliarder, altså 49 prosent.

Goliat, som blir det første oljeprosjektet i Barentshavet, har vært forfulgt av forsinkelser og kostnadsoverskridelser.

Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Skyldte på aktivitetsnivået

I mai 2014 bekreftet Eni det mange visste, at Goliat-flyteren nok en gang ble forsinket fra verftet i Sør-Korea. Samtidig estimerte Eni den nye prislappen for Goliat-prosjektet til 45,9 milliarder kroner.

Da Stortinget godkjente Goliat-planen i 2009, var de totale utbyggingskostnadene beregnet til 31,3 milliarder kroner. Dette inkluderte alle kostnader relatert til prosjektledelse, bygging av flyteren, undervannsanlegget, brønner og landstrømanlegg med elektrisk kabel.

Eni har tidligere forklart at over halvparten av kostnadsøkningen skyldes makroøkonomi.

– Vi er i stor grad påvirket av den store endringen i aktivitetsnivået de siste årene. Dette er ikke et Goliat-fenomen, men et industrifenomen, sa Andreas Wulff, kommunikasjonssjef i Eni Norge til Teknisk Ukeblad i mai.

– Fortsatt lønnsomt

– Det er et viktig prosjekt for utvikling av Barentshavet. Det er fremdeles lønnsomt og det er en robust økonomi i det, selv med den siste utviklingen i oljeprisen, sier Andreas Wulff, kommunikasjonssjef i Eni Norge til Teknisk Ukeblad i dag.

I PUD operer prosjektet med en balansepris på 67 dollar fatet. Analytikerne hos Rystad Energi regnet i mai ut en ny balansepris på prosjektet på 95 dollar fatet på grunn av kostnadsøkningen og forsinkelsene. Wulff ønsker ikke å kommentere Rystads anslag.

«Hovedårsakene til kostnadsøkningen er høyere markedspriser, lengre leveringstid for utstyrspakker, høyere råvarekostnader og valutaeffekter», heter det i budsjettdokumentet. Teknologiske utfordringer, mer omfattende planlegging og større arbeidsmengde, blir også oppgitt som årsaker.

Knarr sprekker kraftig

I tillegg til at Goliat går på nok en smell, er det ett annet prosjekt som får seg en kilevink. Det er BG-opererte Knarr i Norskehavet som har planlagt oppstart til neste år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Endringen er på 4,3 milliarder kroner fra PUD - eller 35,9 prosent. Bare det siste året har Knarr gått på en smell på 4,1 milliarder.

«Økningen skyldes i hovedsak endret design av skipet på grunn av nye brønndata fra Knarr Vest og høyere markedspriser», heter det i statsbudsjettet.

Hovedendringen i designen er utskifting av fortøyingssystem for å øke bæreevnen. I tillegg er det installasjon av metanoltank og butantårn.

«Høyere utstyrspriser har medvirket til vesentlig økte utgifter for undervannsanlegget, mens borekostnadene er reduserte», heter det videre.

Sprekker for Lundin

I prosent er det Lundins Brynhild-prosjekt som sprekker absolutt mest. Prosjektet er relativt lite, men går på en smell med 58,4 prosent. Dette utgjør en totalendring fra PUD på over 2,5 milliarder kroner.

Opprinnelig skulle Brynhild ha kostet 4,3 milliarder. Nå er prislappen oppe i over 6,9 milliarder.

Mens oljerørledningen til Lundins Edvard Grieg-prosjekt ser ut til å ligge på under budsjett, sprekker selve Grieg-utbyggingen med 6,4 prosent.

Dette betyr at prosjektet blir nesten 1,5 milliarder dyrere enn PUD-estimatet på 22,4 milliarder kroner.

Kjersti Magnussen/TU
 

Les også:

1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner  

På 80 dollar fatet er faren stor for at det kun er Sverdrup som blir bygget ut

Så lang tid bruker oljeingeniørene på å nå millionlønn

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.