Dette verktøyet kan suge ut olje uten å søle en dråpe. Slangen kan sitte på flensen under boreoperasjonen og dermed starte opphenting av olje umiddelbart. (Bilde: Tore Stensvold)
Når hullet er boret, fjernes Moskitoen og flens og kobling står igjen. (Bilde: Miko)
Boret kan brukes på opptil 40 mm tykke stålplater. Normalt skipsstål er 8-12 mm. (Bilde: Tore Stensvold)
Mothakene holder flensen på plass og Moskitoen kan fjernes. (Bilde: Tore Stensvold)
Moskitoen veier 70 kilo uten boret. Her er den i bagasjerommet på en Skoda. (Bilde: Tore Stensvold)
De tre magnetene kan justeres i ulike høyder og retninger for å tilpasses skrogenes kurve eller skader. (Bilde: Tore Stensvold)
Administrerende direktør Nicolai Michelsen i Miko Marine. En magnetmatte, som Miko Marine er mest kjent for, henger på veggen bak ham. Magnetplasterne brukes til å tette hull og flenger i skipsskrog. (Bilde: Tore Stensvold)

Moskito fra Miko Marine

Gründerne studerte hvordan ubåtvraket U864 kunne tømmmes for olje - så fikk de en helt ny idé

Norske «Moskito» suger ut olje fra havarerte skip.

Moskito:

  • Alt-i-ett oljevernutstyr for tømming av tanker i forliste skip.
  • Patentert. Borer gjennom og monterer flens og slange i skipsskrog i løpet av ca. 30 minutter.
  • Kun 70 kg på land – lett å transportere, nøytral oppdrift.
  • Utviklet med støtte fra Innovasjon Norge og Kystverket. Utviklingen har tatt to år.

Miko Marine:

  • Utvikler og leverer maritimt sikkerhets- og beredskapsutstyr.
  • Eies 50 % av Buksér og Berging og Miko AS.
  • Hovedkontor i Oslo. Ni ansatte, fem i Norge.
  • Omsetning 2014: 15 millioner kroner

Produkter:

  • Magnetplaster for nødtetting av hull og flenger i skrog
  • Ship Arrestor: Drivanker og kjetting for nødhjelp til skip i drift
  • Moskito: Tømmeutstyr for oljetanker under vann
  • Undervannsmagneter: Arbeidsmagneter med opp til 2 tonn hodestyrke

Miko Marine har nå fått patent på verktøyet som kan bore hull i skrog, tette og suge ut olje i en operasjon, uten å miste en dråpe olje.

«Moskito» veier i underkant av 70 kilo på land og kan fjernstyres og opereres med en ROV eller brukes av dykkere på grunt vann.

«Moskito» konkurrerer mot mer tradisjonelle metoder, deriblant «hot tap».

– Vi fikk ideen da vi så på metoder for å tømme ubåtvraket U864 utenfor Fedje. Andre har stort, tungt og arbeidskrevende utstyr, som dermed også blir kostbart og tidkrevende, sier administrerende direktør Nicolai Michelsen i Miko Marine til TU.

Les om «hot tap» i dypet: Her gjør Statoil noe ingen andre har gjort før

Demonstrert i tank

En demoversjon er bygget og demonstrert for Kystverket, som har vært med på å finansiere utviklingen av «Moskito» sammen med Innovasjon Norge. 

– Kystverket har også bidratt som kravstiller og sparringpartner, sier Michelsen.

Kystverket ser på verktøyet som et ideelt beredskapsverktøy.

– Vi har full tro på at dette kan benyttes ved akutte situasjoner som skipsforlis, sier seniorrådgiver Knut Arnhus i Kystverket til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nå er kjempeskipet Pieter Schelte kvitt nazi-navnet

Savnet et lett verktøy

Siden 2007 har Kystverket tømt syv gamle skipsvrak for olje. Det var under det arbeidskrevende og omfattende arbeidet ønsket om et enklere og mer hendig verktøy ble født.

– Det finnes i dag tilfredsstillende teknologi for å utføre slike operasjoner, men denne teknologien kan kun benyttes av selskapene selv. Vi trenger et verktøy som er standardisert og kan brukes på alle subseasystemer og med alle typer skip. Det må være lett tilgjengelig, ha kort responstid og som enkelt kan transporteres. «Moskito» er blitt et slikt verktøy, sier Arnhus.

Det blir ikke kjøpt inn i år. Kystverket har allerede en investeringsplan for 2015, og alle innkjøp må følge lov om offentlige anskaffelser.

– Kystverket har ingen konkrete planer om å anskaffe verktøyet. En eventuell anskaffelse må følge lov om offentlige anskaffelser i tillegg til at Kystverket vil vurdere hvorledes verktøyet tilgjengliggjøres i markedet, sier Arnhus.

Les også: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

Boret kan brukes på opptil 40 mm tykke stålplater. Normalt skipsstål er 8-12 mm.
Boret kan brukes på opptil 40 mm tykke stålplater. Normalt skipsstål er 8-12 mm. Tore Stensvold

Myggen

Navnet «Moskito» reflekterer både at det er lett og at det i en operasjon trenger gjennom «huden» og setter inn en slange som suger ut oljen. Slangen kan også brukes til å sende inn damp eller løsemidler for å endre viskositeten på oljen slik at den er lettere å få ut.

Verktøyet kan brukes på arbeid ned til 1000 meter. I prinsippet kan det brukes mye dypere med noen tilpasninger.  

Verktøyet består av tre magnetføtter, som kan tilpasses individuelt og feste seg på så vel buete som slette flater. Hver magnet har en holdekraft på opp til 350 kilo. Aktuatorer styrer kraften og derved momentet på hullsagen.

Les også: Stad skipstunnel: Regjeringen vil bygge det største alternativet

Sager alle skipsskrog

Et elektrisk drevet bor lager et hull på 75 millimeter gjennom opptil 40 millimeter stål. Vanlige stålplater i skip er på mellom 8 og 12 millimeter, isforsterket opp til 25 millimeter.

Verktøyet styres via PC og med videobilde. Styringsprogrammet er delvis utviklet eksternt og skal være så intuitivt at det kan opereres uten lang innføring.

Les også: Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru

Standard-koblinger

– Slangen kan også være tilkoblet under boring, ettersom hullsagen er lagret opp i et kulelager. Slangen er koblet med en standard camlock. Dette kan enkelt kobles til Kystverkets oljevernutstyr, sier Emil Jahren, prosjektleder for «Moskito» i Miko Marine.

Stålplaten som bores ut faller inn i tanken og en patentert fjærbelastet forsegling tetter rundt hullet og forbindelsen mellom tank og slange er dermed opprettet.

Les om Ship Arrestor: Stanser skip i drift

Bagasjeromsstørrelse

Selve verktøyet måler 65 x 45 centimeter og har nøytral oppdrift i sjøen. Den er dermed enkel å plassere for dykkere, eller den kan monteres på en ROV.

– Vi har prøvd å gjøre dette så enkelt som mulig for en dykker eller med en lett ROV. Du trenger ikke en «work class» ROV. Fra Moskitoens magneter plasseres på skroget og olje kan pumpes ut, vil det gå mellom 20–40 minutter, avhengig av stålets tjukkelse, sier Jahren.

Prosjektleder Emil Jahren i Miko Marine med hullboret. De fjærbelastete tappene sees rett over boret og sørger for å være mothaker når flensen med gummitetting skrues tett fast. Systemet er patentert.
Prosjektleder Emil Jahren i Miko Marine med hullboret. De fjærbelastete tappene sees rett over boret og sørger for å være mothaker når flensen med gummitetting skrues tett fast. Systemet er patentert. Tore Stensvold
Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren  

Tilbud ute

Michelsen sier at interessen for verktøyet er i ferd med å ta av etter at de har presentert det for oljevernbransjen.

Miko Marine har gitt et tilbud til det britiske forsvarsdepartementet om å tømme et skipsvrak som ligger utenfor St. Helena i Atlanterhavet.

Vraket inneholder 5.000 tonn marin olje. Det ligger langt unna infrastruktur og dermed svært kostbart å tømme med ordinært utstyr som krever store offshorefartøy og svært mannskap.

Les også:

Norsk selskap henter ut enorm energi fra tomrommet på store dyp

Stanser hundrevis av rigger: Kan gi hopp i oljeprisen

I dette prosjektet ville epost og Excel ha skapt kaos