TREKKER STRØMPISTOLEN: Dette er hjemmeladeren for Nissan Leaf som Rune Langeteig i Proxll (t.h) leverer for Frode Langli og Nissan. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Lager ladere for norsk klima

Denne måneden passerer vi 5 000 elbiler på norske veier. Ergo er lading i ferd med å bli lukrativt.

Proxll AS

  • Startet som Francis Sønnichsen Elektroteknisk Entreprenørforretning i 1910
  • Første kunde var Pipervikskirken som kjøpte 62 lampepunkter for 860 kroner
  • Åpnet en elektrisk forretning på Karl Johan i 1929 som besto i over 50 år
  • Ble omdøpt til Sønnico som blant annet produserte over en million vaffeljern og var store på elektriske arbeider offshore
  • Fikk navnet Proxll i 2006
  • Eies av M25 Industrier AS som igjen eies av forskjellige medlemmer i familien Cappelen
  • Fikk et årsresultat på 4,9 millioner kroner av en omsetning på 169,5 millioner kroner i 2010
  • Har 60 ansatte og kontor på Helsfyr

Mitsubishi er desidert størst på salg av elbiler i Norge i år. På selve ladepunktene og -stasjonene er den største aktøren her til lands Proxll.

Tusen stolper

Det 101 år gamle selskapet har samferdsel som et av sine kjerneområder.

Foreløpig domineres dette av lyskryss, trafikkstyring på motorvei, parkering, bompasseringer og kollektivtransport. Elbillading er imidlertid på full fart fram.

– I løpet av de tre-fire årene vi har jobbet aktivt med elbillading, har vi nå montert nærmere tusen ladestolper rundt om i hele landet. Dermed har vi opparbeidet mye innsikt og kompetanse ikke minst på det som har med klimatiske utfordringer å gjøre, sier Rune Langeteig, som er direktør for samferdsel i Proxll.

Fransk-norske hurtigladere

Det gjelder AC-normalladerne som vi blant annet kan se som søyler i hundretalls rundt om i Oslo.

Men det gjelder også DC-laderne som de har utviklet sammen med franske SGTE og som benytter den japanske ladeløsningen Chademo, med effekt opp til 50 kW.

– SGTE er veldig gode på likerettere og produserer på spesifikasjoner fra oss. Vi har gjort en rekke komponentendringer for å sørge for at hurtigladerne tåler et nordisk klima, forteller Langeteig.

Ising

Det handler om å tilpasse utstyret temperaturforholdene og å motvirke ising fra at vann og snø trenger inn i utstyret, for eksempel låsefunksjonen på kontakten.

Foreløpig er slike hurtigladere montert hos de ni Nissan-forhandlerne som selger elbilen Leaf, samt på Hamar, Rygge og snart hos Statoil på Økern i Oslo.

Les også: Får en flåte Leaf-drosjer

Elektrisk harrytur

Offisiell Nissan-leverandør

Proxll er blitt sertifisert av Nissan som såkalt EMO-partner (Electric Mobility Operator). Det betyr at de i samarbeid med britiske Pod Point har utviklet og produserer hjemmeladeren som selges til Nissan Leaf.

Nissan hadde tre dager etter offisiell salgsstart for Leaf 8. oktober solgt rundt 600 elbiler som nå er i ferd med å leveres til de første kundene.

16-ampereladeren (3,5 kW ladeeffekt) benytter en standard J1772-pistol (Yazaki) og har en del innebygde barrierer som sørger for sikker og noe raskere lading hjemme.

Gratis er det ikke. Hjemmeladeren koster fra 16 499 kroner med standard installasjon. Dermed blir Nissan Leafs veiledende pris på 263 000 kroner illusorisk – eller?

– Jeg ser det ikke slik. Det er fint mulig å benytte Leaf kun med 10A-kabelen som følger med. Hjemmeladeren er å anse som et tilvalg på linje med vinterdekk. Men det er absolutt noe vi anbefaler, sier markedssjef Frode Langli i Nissan Norge.

Nødvendig i kulda

For dersom du ikke har oppvarmet garasje, er du egentlig avhengig av hjemmeladeren for å få fullt utbytte av Leaf-en når kulda nå er i full anmarsj.

– Om vinteren skal strømmen både lade batteriet og gi oppvarming til kupé og batteri. 10A vil ikke makte å dra alt dette samtidig, sier Langeteig.

Med 16A fullades en Leaf på 6–8 timer. Med 10A tar det gjerne 12–14 timer.

Les også: Kleppa lovet for mye

600 solgte elbiler på tre dager

Hybridene håper på nye avgifter

Sparer 70 000 med elbil

Top Gear i ny elbilfeide