MOTOR

Hybridene håper på nye avgifter

22. sep. 2011 - 13:45

Elbiler i Norge har det allerede så godt de kan ha det avgiftsmessig sett.

Derimot har de ladbare hybridene mer å håpe på av eventuelle justeringer i bilavgiftene når neste års statsbudsjett legges fram om to uker.

En av dem er Toyota Prius plug-in som kommer for salg i Norge i juni/juli.

Frykter den blir for dyr

Slik det ser ut nå, vil Prius i ladbar versjon få en veiledende pris på 320 000 kroner. Det er 50 000 kroner mer enn den konvensjonelle Prius. Toyota frykter det vil ødelegge

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken

– 50 000 kroner er nok litt for mye påslag til at vi får det salgsvolumet vi ønsker på Prius plug-in. Ny teknologi koster, derfor håper vi på litt drahjelp i statsbudsjettet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

For ett år siden innførte regjeringen et nytt knekkpunkt på 50 gram CO2/km. Under dette nivået er fradragssatsen 738 kroner per gram.

Prius plug-in får et utslipp på 49 gram, og ønsker seg følgelig et knekkpunkt litt høyere med et noe sagtigere nivå på fradraget.

– Et knekkpunkt som lå på 60–70 gram ville hatt mer effekt for oss. I tillegg kunne vektkomponenten blitt justert, sier Olsen.

27 g CO2/km

Da er det noe mer å hente i dagens avgiftsregime for den andre ladbare hybriden som nå kommer på markedet, Opel Ampera. Den ser foreløpig ut til å koste i underkant av 400 000 kroner i Norge.

Da Opel viste fram produksjonsklare Amperaer i Frankfurt i forrige uke, var det med nye offisielle målinger, R (EC) 715/2007, som gir hybriden et utslipp på kun 27 g CO2/km.

Den produksjonsklare versjonen av Opel Ampera ble vist fram i Frankfurt i forrige uke. Foto: Stein Jarle Olsen Stein Jarle Olsen

Hybrider, enten de er ladbare eller ei, får i tillegg til 25 prosent moms en engangsavgift bestående av vektkomponent (minus 10 prosent hybridfradrag), effektkomponent på forbrenningsmotoren og CO2-komponent.

Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet sier til Nettavisen at det vil komme relativt store endringer i bilavgiftene i statsbudsjettet, men vil ikke røpe noe om detaljene.

Les også: Opel i hybrid-debatt med staten

Fem stjerner til Opel Ampera

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Lik pris på Leaf og Prius plug-in

Ifølge Autocar vil Toyota Prius plug-in koste nøyaktig det samme som elektriske Nissan Leaf i Storbritannia. Det vil si 31 000 pund, cirka 277 000 kroner.

I tillegg får elbiler og ladbare hybrider der et statsfinansiert avslag på 5 000 pund, slik at veiledende pris for kunde er 233 000 kroner.

I Norge er prisen for en Nissan Leaf på veien rundt 270 000 kroner, det samme som en konvensjonell Toyota Prius.

Liten gevinst for gode motorer

Norges Automobil-Forbund (NAF) kom i februar med rapporten «Norske bilavgifter – NAFs innspill til et helhetlig avgiftssystem», omtalt i denne artikkelen: – Store biler må bli billigere

Et av poengene til NAF er at biler som lykkes med å kutte CO2-utslippene og samtidig beholde eller øke effekten, taper i det norske avgiftssystemet ettersom effekt er en vesentlig komponent i engangsavgiften.

Det vil kunne berøre flere av modellene/motorene som ble vist fram i Frankfurt i forrige uke, der downsizing var et vesentlig tema.

Det gjelder for eksempel BMW 520d EfficientDynamics Edition som vil ha et utslipp på 119 gram CO2/km fra en motor som yter 184 hestekrefter.

Og Ford som lanserte en ny tresylindret EcoBoost-motor på 1,0 liter med direkteinnsprøytning og turbo som leveres i både 100 og 120-hesters utgave.

Dette er to modeller BMW ikke får full avgiftsmessig valuta for i Norge: 1-serie med et utslipp på 99 g CO2/km fra en motor som yter 85 kW (t.v) og en 5-serie som slipper ut 119 g CO2/km fra en motor som yter 135 kW.
Dette er to modeller BMW ikke får full avgiftsmessig valuta for i Norge: 1-serie med et utslipp på 99 g CO2/km fra en motor som yter 85 kW (t.v) og en 5-serie som slipper ut 119 g CO2/km fra en motor som yter 135 kW. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Les også:

Bærekraftige hestekrefter

– Bilavgiftene på ville veier

– Avgiftspolitikken gir dårlig luftkvalitet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.