KREVER LAVERE BILAVGIFTER: I en ny rapport om norske bilavgifter, krever NAF at myndighetene reduserer avgiftene. - Det er ikke opplagt at en stor bil skal koste mye mer enn en liten, sier Christina Bu i NAF. (Bilde: Truls Tunmo)

– Store biler må bli billigere

  • Motor

I rapporten “Norske bilavgifter – NAFs innspill til et helhetlig avgiftssystem” stilles en rekke spørsmål om norsk bilavgiftspolitikk.

– Det er ikke opplagt at en stor bil skal koste mye mer enn en liten, og det er heller ikke sant at en liten bil nødvendigvis er mer miljøvennlig enn en stor, sier Christina Bu, leder for prosjektet i NAF.

NAFs mål for omlegging av bilavgiftene er å bedre miljøet, trafikksikkerheten og gi bilistene bedre forbrukerøkonomi.

Høyre og Ap: Vil ha utslippsgradert bomavgift

– Omfattende utredning

– NAF ønsker en offentlig og omfattende utredning om bilavgiftene. Med denne rapporten ønsker vi å gi regjeringen gode innspill og en faktabakgrunn. Dette er både svært nødvendig og veldig fornuftig, sier Bu til Teknisk Ukeblad.

Den nye rapporten har hatt som et viktig utgangspunkt å se på alle avgifter knyttet til bil i en sammenheng.

– De bilmerkene som har vært flinke til å redusere CO2-utslippet, men beholde effekten, taper i dagens norske avgiftssystem. Dette blir helt feil når vi både vil få en sikrere og mer miljøvennlig bilpark med en helt annen bilavgiftspolitikk enn det vi har i dag, sier Bu.

Les også: CO2-vennlige biler blir billigere

– Vekk med omregistreringsavgiften

For å bidra til at det blir rimeligere for folk å bytte bil, vil NAF blant annet fjerne omregistreringsavgiften og øke vrakpanten til minimum 5000 kroner.

– Omregistreringsavgiften er urimelig høy for svært mange biler. Vi mener at det bare må være et beskjedent gebyr for å få et nytt vognkort ved eierskifte, ikke en skyhøy avgift. Dessuten vil flere av de aller eldste bilene bli borte fra veiene dersom man øker vrakpanten til i hvert fall 5000 kroner, sier Bu.

NAF: – Lurer bilistene med nye avgifter

– Deler NAFs utålmodighet

Leder av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (Krf), støtter NAF-rapporten.

– Rapporten er veldig spennende, og vi deler NAFs utålmodighet etter å få endret bilavgiftene for både å få ned CO2-utslippene, og å få en sikrere bilpark. Dagens særnorske avgiftssystem har falt utenfor vår tid, sier Hareide til Teknisk Ukeblad.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få kommentarer fra Finansdepartementet uten å lykkes.

Les også: Veikryss til 119 mill. gir lengre bilkøer

Og: Norske bilavgifter gir mest CO2-kutt