Toyota Prius er blant de bilene som får avgiftslette fra nyttår. NAF etterlyser mer langsiktig avgiftsstrategi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Lurer bilistene med nye avgifter

Vel og bra for noen, som ikke var for rask og kjøpte miljøvennlig bil for noen måneder siden. Norges Automobil-Forbund (NAF) mener at regjeringens avgiftspolitikk er lite langsiktig og har få vinnere og mange tapere.

– Regjeringens vilje til å nå egne miljømål gjelder tydeligvis bare så lenge statens inntekter fra bilavgiftene ikke reduseres. Viljen til å legge noen kroner i hatten er helt fraværende, sier direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker, til NTB.

Vinnere og tapere

Avgiftsvinnerne fra 1. januar er Toyota Prius, Mini Cooper, Ford Fiesta og tre av de minste Volvo personbilene. Alle går ned i pris med fra 6.200 kroner til 7.600 kroner.

I den andre enden av skalaen blir Aston Martin DB9 og Mercedes-Benz ML63 over 74.000 kroner dyrere.

Ifølge Glomsaker blir det for mye symbolpolitikk fra regjeringens side. Knapt noen kjøper Aston Martin DB9 i Norge, like lite som det har særlig betydning for folk på Vestlandet at ferjene er gratis for elbiler.

Det NAF ønsker seg er en langsiktighet fra regjeringens side som betyr noe og som varer mer enn ett budsjettår.

– Slik det nå fungerer, vet folk egentlig ikke hva som skjer ved neste årsskifte, for det mangler en langsiktig linje. Mange bileiere blir tapere som en følge av at de forsøker å følge opp regjeringens egne anbefalinger det ene året, som brått blir endret året etter.

Avgift på elbil

Glomsaker viser til avgiften på biodiesel som det siste skrekkens eksempel fra regjeringen Stoltenbergs side, og han mener at det trolig bare er et spørsmål om tid før det blir avgift også på elbiler.

Når regjeringen ikke står løpet ut i bilpolitikken er det, ifølge Glomsaker, fordi staten selv ikke vil bidra med to øre for å nå sine egne miljømål. Bilavgiftene skal opprettholdes, uansett.

Så når mange nok bilister begynner å innrette seg miljøvennlig, blir det avgift også på det miljøvennlige drivstoffet slik at statens inntekter holdes oppe.

– Embetsverket i Finansdepartementet er ikke akkurat kjent for nytenkning og spenstige holdninger. Det kan virke som om bileierne selv skal betale hele regningen, at premieringen for miljøvennlighet er begrenset i tid og at avgiftene skal opprettholdes på samme nivå, sier Glomsaker.

Europeisk nivå

Det har vært snakket om økte avgifter på bruk av bil og reduserte avgifter på kjøp. Glomsaker er redd det vil resultere i uendrede avgifter på kjøp og økte avgifter på bruk.

Han mener at regjeringen i stedet bør redusere de totale bilavgiftene i Norge i retning av et europeisk nivå.

– I Sverige betales det bare moms og årsavgift på bil, ingen andre avgifter. Omregistrering av en bruktbil i Sverige koster en hundrelapp. I Norge koster en omregistrering opptil 22.000 kroner. Det blir helt meningsløst sammenholdt med jobben som gjøres når en bil skal omregistreres, sier Glomsaker.

– Regjeringen må snart begynne å innse at de fleste av oss ikke har bil for moro skyld, og også at en familie som består av noen personer ikke kan klare seg med de aller minste bilene. I det lange løp premieres ikke miljøvennlighet . Sikkerhet gir økt vekt og dermed økte avgifter. Hestekrefter belastes også altfor ensidig med høye avgifter. En stor familie må nødvendigvis ha en bil med en motor som ikke er av de absolutt minste, mener Glomsaker.