I løpet av året skal en flåte på seks Nissan Leaf kjøre flytaxi til og fra Trondheim lufthavn Værnes. Dette bildet er fra en annen (nedlagt) flyplass; Tempelhof. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Får en flåte Leaf-drosjer

Snart kan du velge å sette deg i baksetet på en elektrisk Nissan Leaf når du trenger transport videre fra Trondheim lufthavn Værnes.

En flåte på seks slike elbiler skal kjører flytaxi mellom flyplassen og Trondheim og Stjørdal sentrum.

Prosjektet er et samarbeid mellom Trondheim kommune (Green Highway-prosjektet), Trøndertaxi, Stjørdal taxi, Avinor, NTE og EV Power, et datterselskap av NTE som jobber med ladeinfrastruktur.

– Kombinasjonen hurtiglading og den nyeste elbilplattformen gjør dette til et relativt unikt prosjekt foreløpig. Det blir spennende å se hva vi får ut av dette. Heldigvis har vi mange aktører som står samlet i satsingen, sier Bjørn Ove Berthelsen som jobber ved miljøenheten i Trondheim kommune.

Full drift i desember

Etter planen skal ladestasjoner og biler være på plass i løpet av oktober. November skal brukes til testing, opplæring og prøvedrift før ordinær drift starter i desember.

Elbilene skal primært kjøre som flytaxi til og fra Værnes fra Trondheim og Stjørdal. Pluss nødvendig lokaltaxikjøring for å sikre tilstrekkelig økonomi i driften.

– De kritiske faktorene er først og fremst rekkeviddeproblematikken, men også hvorvidt Leaf-sjåførene må omstille kjøremønsteret og risikerer redusert inntjening. Et annet moment er tilgangen på en hurtigladestasjon når man trenger det, sier Berthelsen.

Nissan Leaf har en oppgitt rekkevidde på 175 kilometer. Elbilen tilhører C-segmentet, har fem seter og et bagasjevolum på 330 liter.

Drosjeeierne vurderer bilen som brukbar, om ikke optimal. Økonomisk kan det derimot se ganske bra ut, skal vi tro regnestykket til Grønn Bil.

Les også: Sparer 70 000 med elbil

Nå kan du prøve årets bil

Nissan Leaf koster 255 000 kroner i Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Tre hurtigladere i starten

I første omgang vil prosjektet bygge tre hurtiladestasjoner à ett ladepunkt. Disse blir plassert ved Trøndertaxis sentral, NTNU Gløshaugen og på Depot ved Trondheim lufthavn Værnes.

Det jobbes med å få på plass enda flere hurtigladestasjoner i løpet av 2011. Blant en til i Trondheim sentrum, en i Stjørdal sentrum og en i Meråker.

Disse blir en del av den såkalte Green Highway-satsingen med en hurtigladingskorridor mellom Trondheim og Sundsvall. Fra før har Östersund en hurtiglader som har vært i virksomhet siden 9. april, og det er ladere på vei neste år også i Åre og Storlien.

2011 er elbilens år null

Evaluering

Prosjektet har hyret inn SINTEF transportforskning til å vurdere hvordan eldrosjene fungerer og agerer. Her vil Leaf-ene stilles opp mot alternativ transport til og fra Værnes, altså buss eller dieseltaxi, i et miljøregnskap.

NTE skal vurdere spørsmål knyttet til effektbehov, ladehyppighet og energibruk.

– En viktig bit av prosjektet er en fullstendig gjennomgang av alle aspekter i transportsystemet. Dersom dette blir en større eller mindre suksess, kan en slik evaluering fungere som hvitebok for andre som vurderer å starte opp tilsvarende taxiprosjekter, sier Berthelsen.

Eltaxiprosjektet har en total kostnadsramme på 4,9 millioner kroner. Transnova støtter prosjektet med 1,25 millioner statlige kroner.

X kroner per minutt

– For oss er det viktig å høste erfaring både selve teknologien, men også med markedet og framtidige kunder og samarbeidspartnere. Slik kan vi korrigere oss på vei mot framtidige prosjekter, sier daglig leder Gøran Vollan i EV Power.

Dette er altså et relativt nystiftet datterselskap av NTE som har valgt å skille ut rollen som utbygger og operatør av ladeinfrastruktur.

– Som operatør vil vi produsere et antall ladetjenester, der strømmen kun er én komponent, som ikke naturlig tilhører verdikjeden til et energiselskap, påpeker Vollan.

EV Power vil trolig tilby tilgang til hurtiglading gjennom ulike abonnement, der kundene velger hvorvidt de vil betale gjennom bruk eller et fastbeløp per måned der bruken inngår.

Når elbilene står ved «pumpa» og skal etterfylle energi, vil kundene kjøpe ladetid snarere enn kilowattimer. Altså at det vil være en pris per minutt. Ganske logisk sett fra operatørens side, ettersom batteriene når de nærmer seg fulladet, må redusere ladeeffekten fra de 50 kW som disse Chademo-laderne maksimalt kan levere. Det tar gjerne like lang tid å lade fra 80 til 90 prosent som fra 20 til 80.

30 eldrosjer i København

Det er flere tilsvarende prosjekter rundt om i verden. Kina har et drøyt år prøvd ut elektriske drosjer i tre byer.

Flere er på gang i Europa. Blant annet i København, der selskapet Taxa 4x35 skal sette 30 elbiler i drift innen april neste år, ifølge Ingeniøren .

10 av bilene er Nissan Leaf som i Trondheim. De øvrige 20 er Renault Fluence ZE som kan benyttes på batteribyttestasjonene til Better Place.

Les også: Bytter batteriet på fem minutter

Better Place vraket Norge

Nå selges batteribytte-elbiler