(Bilde: Fotograf Carsten Andersen)

Nå selges batteribytte-elbiler

De første elektriske Renault Fluence ZE og infrastrukturen til Better Place skal være på plass i oktober.

Men Better Place offentliggjorde torsdag prisene og åpnet for forhåndsbestillinger. Det skjedde da selskapet åpnet et såkalt opplevelsessenter for elbiler i Hellerup, nord i København.

Better Place Center i København åpnet i går. Senere i år kommer den kommersielle lanseringen.

Batterileie

Grunnprinsippet er at du kjøper en Renault Fluence ZE uten batteri, og betaler et månedlig abonnement til Better Place.

Interessant nok kan ordningen minne litt om batterileasingen som Think opprinnelig prøvde seg med, men senere gikk vekk fra. Kanskje var Think for tidlig ute.

I bunn ligger bilprisen, altså uten batteri, som er 209 000 danske kroner, eller cirka 218 000 norske kroner.

Renault Fluence ZE er konstruert for hurtig batteribytte. Den selges for 218 000 kroner i Danmark, med levering fra oktober, men i tillegg kommer minst 1 500 kroner i måneden i batterileie.
Renault Fluence ZE er konstruert for hurtig batteribytte. Den selges for 218 000 kroner i Danmark, med levering fra oktober, men i tillegg kommer minst 1 500 kroner i måneden i batterileie. Fotograf Carsten Andersen

I tillegg kommer eventuell privat Better Place-ladestasjon hjemme, som vil koste 10 000 kroner å montere opp og 200 kroner i måneden i leie, pluss en tilkoblingsavgift til netteieren.

Hjemme kan abonnentene lade enten med 3,7 kW effekt (1 fase 230 V 16 A) eller 11,1 kW (3 faser, 400 V 16 A).

– 10–20 prosent billigere

Det billigste abonnentet, opp til 10 000 kilometer i året, ligger på 1 500 danske kroner per måned, mens ubegrenset kjørelengde koster det dobbelte, altså 3 000 kroner i måneden. Her er hele prislista

Inkludert i prisen er selvsagt all lading hjemme eller på offentlige Better Place-stasjoner. Samt tilgang til såkalt quickdrop, altså automatisert skifting av litiumionebatteriet på i underkant av fem minutter. Better Place er i ferd med å bygge de første batteriskiftestasjonene nå, og regner med å ha 15–20 stasjoner i drift i løpet av 2011/begynnelsen av 2012.

Her plasseringen til 19 batteribyttestasjoner som er planlagt å settes i drift innen et år fra nå. Det mørkegrå viser dekningen ved 70 kilometers radius. Better Place

Better Place hevder at kostnaden ved å eie og bruke en Fluence ZE typisk ligge 10–20 prosent under en tilsvarende dieselbil.

Selskapet presenterer en sammenligning over totalomkostningene over et fire års bilhold med 20 000 kjørte kilometer i året med utgangspunkt i en dieselpris på 9,70 kroner per liter.

Der vil dieselbilen, med innkjøpspris på 370 000 kroner, etter avskrivninger, vedlikehold og finansieringsomkostninger koste 4,88 danske kroner per kjørte kilometer, mens elbilen ender på 4,10 kroner kilometeren.

Dong og Renault

Fluence ZE er en femseters sedan. Den er utrustet med et litiumionebatteri som veier 250 kilo og har en energikapasitet på 22 kWh. Det vil i beste fall holde til 185 kilometer kjøring (NEDC) før det må lades igjen. Eller byttes.

Instrumenteringen i Fluence ZE Fotograf Carsten Andersen

Elbilen har en motor som yter 70 kW og 226 Nm. Topphastigheten er 135 kilometer i timen.

Amerikanske Better Place er etablert med et datterselskap med 72 ansatte i Danmark, der Dong er inne som minoritetsaksjonær. Renault er Better Place-partneren på bil- og batterisida.

Batteribyttestasjonene har vært i testing siden i fjor i et pilotprosjekt i Tokyo med Japans største drosjeselskap.

Instrumenteringen i Fluence ZE

Slik er utformingen på de kommende batteribyttestasjonene til Better Place. Better Place