Top Gear-programlederne Jeremy Clarkson (fra høyre), James May og Richard Hammond testet elbilene Nissan Leaf og Peugeot iOn i siste program. Det endte selvsagt med flatt batteri og mye venting ved ladepunktet. (Bilde: BBC)

Top Gear i ny elbilfeide

Tidligere i år gikk Tesla til søksmål mot BBC og Top Gear fordi den amerikanske elbilprodusenten mente Top Gear iscenesatte et havari da sportsbilen Tesla Roadster ble testet vinteren 2009.

Les også: Slår tilbake mot elbilhets

Flatt batteri – igjen

I episoden som ble vist på britiske tv-skjermer søndag (sesong 17, episode 6), var det elbilene Nissan Leaf og Peugeot iOn som ble satt under lupen.

Og kanskje ikke så overraskende for dem som har fulgt komedie/bil-programmet, gikk bilene tomme for strøm og duoen Jeremy Clarkson og James May måtte dyttes til nærmeste stikkontakt i en avsidesliggende landsby.

Nissan reagerer

Ditto lite overraskende er det at Nissan reagerer på behandlingen Leaf fikk, modellen som tidligere er kåret til årets bil i verden og Europa og er i ferd med å lanseres i flere markeder, inkludert her hjemme.

Bilen kan for øvrig prøvekjøres i Oslo i helga

I en artikkel i The Times tirsdag (krever abonnement) karakteriserer Nissan tv-innslaget som misvisende.

Hovedkritikken fra Nissan går på at langturen var dømt til å mislykkes, all den tid elbilen hadde under 50 prosent batterikapasitet da turen startet. Noe de kunne lese av fra bilens telematikksystem Carwings.

Slår tilbake

Andy Wilman, som er produsent for tv-programmet, har senere kommet med et tilsvar til artikkelen.

Han påpeker at Top Gear aldri påberopte seg å teste rekkevidden på bilen eller sa noe om hvor langt de hadde kjørt da bilen gikk tom for strøm.

Produsenten skriver at hovedpoenget i innslaget var å få fram at elbiler fortsatt er veldig dyre, ladeinfrastrukturen er utilstrekkelig, den i bilen opplyste rekkevidden varierer enorm, i motsetning til en bensinmåler, og at selv om Nissan Leaf i seg selv er en meget bra bil, er batteriet fortsatt en akilleshæl.

Wilman slår dessuten tilbake og mener Nissan bedriver like mye misvisende informasjon når de lover at batteriet skal ha 80 prosent kapasitet etter fem år.

– For en legmann høres dette kjempebra ut. Det Nissan ikke nevner, er at mange eksperter i batteriindustrien vurderer dette som at batteriet har nådd sin levetid (end of life-status). Nettsidene til Nissan sier heller ingen ting om at batteriet kan ta skade av hyppig hurtiglading, påpeker BBC-produsenten.