MS Sollifjell havarerte allerede på vei fra Stavanger til Tromsø i fjor. Søsterskipene MS Kistefjell og MS Fløyfjell har også hatt store problemer siden de ble satt i trafikk tidligere i år. (Bilde: Veolia)

Stoppet av oter, bleier og tømmerstokk

  • Industri

Carboncat

  • Passasjerkatamaraner bygget i karbonsandwich.
  • Design: LMG Marin
  • Verft: Mandal Båtservice
  • Underleverandør av skrog: Tuco Marine Group, Danmark
  • Lengde: 35 meter
  • Passasjerer: 250
  • Boreal transport nord har bestilt tre søsterskip, ”MS Sollifjell”, ”MS Kistefjell” og ”MS Fløyfjell”
  • Båtene ble bestilt for å settes i rute mellom Harstad -Finnsnes – Tromsø.
  • Deler av tunnelen på MS Sollifjell gikk i oppløsning utenfor Møre 24. mars 2010. Sjøfartsdirektoratet inndro sertifikatet.
  • Statens havarikommisjon kom i oktober med en rapport om hendelsen, hvor det blant annet sto følgende: "De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område."

Farsen rundt de nye katamaran-hurtigbåtene som trafikkerer strekningen mellom Harstad og Tromsø vil ingen ende ta.

Først havarerte MS Sollifjell på turen fra Stavanger til Tromsø i mars i fjor.

Les mer: Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur

Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet

Uhildet gransking av Sollifjell-havari

Bare problemer

Nærmere ett år etterpå fikk søsterskipene Kistefjell og Fløyfjell sertifikat, men de ble ikke satt i trafikk på strekningen før i mai i år.

Bare noen dager etterpå ble de igjen tatt ut av drift, ettersom det midlertidige kaiutstyret i Brøstadbotn, Harstad og Engenes ikke var tilpasset flo og fjære.

Siden har det bare vært trøbbel med båtene. Flere ganger har de måttet bruke gjentatte forsøk på å legge til kai i Tromsø, blant annet fordi båten ifølge kaptein Thomas Pettersen "oppfører seg litt som en isoporbit i vannet, siden den er så lett".

Båtene, av typen Carboncat (se faktaboks), har måttet snu flere ganger, blant annet på grunn av oter og tømmerstokker i propellen, bleier i toalettet og trøbbel med kjølevannet i en motor.

– Har kjøpt en tjeneste

Bjørn Kavli, samferdselssjef i Troms fylkeskommune, sier til Teknisk Ukeblad at fylkeskommunen kjøper en tjeneste, og at de nå føler at vilkårene i kontrakten ikke oppfylles.

– I anbudet var kriteriene at fartøyene måtte oppfylle alle sikkerhetskrav, holde 33 knops rutefart, være universelt utformet og for øvrig oppfylle alle standarder. De måtte også være i tråd med den nye hurtigbåtkodeksen HSC 2000. Anbudet sa at man skulle legge vekt på pris og miljø, og anbyderne valgte selv konsept ut fra det, sier Kavli.

Fylkeskommunen har nå sendt brev til tilbyderen, Boreal transport nord (tidligere Veolia transport nord) med varsel om at kontrakten kan bli hevet.

– Er disse katamaranene egnet for værforholdene i Nord-Norge?

– Det er Sjøfartsdirektoratet som klassifiserer båter, og hvilke fartsområder de er klassifisert for. Selv nå som det er sommer, med godt vær og lite passasjerer, har man sett problemer med manøvreringen. Vi har bedt om opplysninger fra rederiet rundt dette, og i tillegg knyttet til oss en teknisk ekspert. Det holder ikke bare å legge fra, man må også kunne legge til, og regularitet er noe av det viktigste når man driver med rutetransport, sier Kavli.

Skal behandles

Hun opplyser at fylkeskommunen nå venter på en tilbakemelding fra rederiet om saken, og at en eventuell heving av kontrakten skal behandles i fylkestinget 19. august.

– Hva vil skje med trafikken på strekninga om kontrakten heves?

– Vi holder alle muligheter åpne, og har fått henvendelser fra alle de store rederiene. I tilfelle skal en ny anskaffelse gjøres på en ordentlig måte, og det er utvilsomt mye juristmat i denne saken, sier Kavli.

– Hvordan har saken vært håndtert fra politisk side?

– Vi har vært veldig opptatt av sikkerheten til folk, og også den opplevde sikkerheten. Det er ingen tvil om at det har vært mye støy rundt denne saken, men min oppfatning er at dette har vært på grunn av hendelsene med båtene, og ikke på grunn av media eller politikere. Det blir nok uansett en evaluering av hvordan dette har vært håndtert.

– En delikat sak

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få tak i daglig leder Stig Solheim i Boreal transport nord uten hell.

Til itromso.no har han imidlertid sagt følgende:

– Vi har fått mye skyld her, men vi har bare bygget de båtene fylkeskommunen ønsket seg. Vi kunne selvfølgelig ha bygd båter av samme type som "Fjordkongen" og "Fjorddronningen", men det var ikke det fylkeskommunen ba om. Dette er en delikat sak. Miljøkravene vi fikk da vi skulle bygge disse båtene var knallharde. Hvis de nå bryter kontrakten med oss, skal de da gi blaffen i miljøhensynet?

Brødrene Aa: Kongene av karbonbåter