En drone kolliderte med et småfly i 19-tida søndag 30. august, rett nord for Hvasser i Tjøme kommune i Ytre Oslofjord. (Foto: Erlend Tangeraas Lygre / Colourbox / Mapbox)

KOLLISJON MELLOM DRONE OG FLY

Drone kolliderte med fly for første gang i Norge

På 2500 fots høyde.

Luftfartstilsynet har advart gang på gang. Havarikommisjonen og flyplassdriveren Avinor likeså.

Det var ikke nok til å forhindre at et småfly kolliderte med en drone.

Tilsynet: – Å fly på denne måten er som å kjøre bil med kikkert

Første gang

Hendelsen skjedde i 19-tida søndag 30. august, rett nord for Hvasser i Tjøme kommune i Ytre Oslofjord.

Etter det Statens havarikommisjon for transport (SHT) kjenner til, er dette den første kollisjonen mellom et bemannet og et ubemannet luftfartøy her til lands.

– Tilfeldigheter gjorde at dronen traff understellet på småflyet. Hadde den i stedet havnet i frontruta, kunne scenarioet blitt et helt annet, sier havariinspektør Birger A. Bull til Teknisk Ukeblad.

Les om «droneangrepet» mot Angela Merkel: Laservåpen skal gjøre at dette aldri skjer igjen

Ønsker kontakt med droneflygeren

Ifølge SHT skjedde kollisjonen i cirka 2500 fots høyde. Flygeren oppdaget dronen like før han hørte et smell. Trolig traff den venstre understell.

Flygningen gikk videre uten problemer og det var ingen synlige skader på småflyet.

SHT har iverksatt en forundersøkelse der de i første omgang har bedt om radardata og opptak av kommunikasjonen mellom fly og tårn.

I tillegg ønsker SHT nå å komme i kontakt med vedkommende som fløy dronen eller eventuelle som har funnet vrakrester av dronen.

Samtidig understrekes det at havarikommisjonen utelukkende arbeider for å bidra til økt sikkerhet, uten å ta stilling til skyldspørsmål.

– Vi ønsker kontakt for å få en bedre forståelse og innblikk i droneflygerens tanker, kjennskap til luftrom og sikkerhetstenkning generelt. Vi har ingen tradisjon for å anmelde saker. Vi kunne fått et dilemma dersom det var snakk om grovt forsett, men det legger vi ikke til grunn er tilfelle her. Vedkommende vil dessuten bli anonymisert i rapporten, sier Bull.

Vrakrester er interessant for å kunne identifisere dronetype og hva slags størrelse og vekt den hadde.

Les også: Fullstapper Natos nye spionfly med norsk teknologi

Allemannseie

Bull sier at den økende utbredelsen av private droner definitivt blitt et stort tema i luftfarten de siste årene, hos mange tilsynsmyndigheter og havarikommisjoner rundt om i verden.

Han peker på innstrammingene i Luftfartstilsynets utkast til ny forskrift om luftfartøy uten fører om bord, men at utfordringen ligger i å få droneflygere generelt til å sette seg inn i regelverket.

– Litt forenklet kan vi si at det er to typer droneflygere. Det er dem som er godkjente RPAS-operatører og som har bevist at de har kunnskaper om regelverket. Det er ikke dem som bekymrer oss, men derimot de x antall tusen som ikke har denne godkjenningen. De relativt billige dronene er blitt allemannseie og kan kjøpes og flys uten noen forutsetninger, sier havariinspektøren.

Les også: Nå skal også norske soldater utrustes med knøttsmå droner

Nestenkollisjon

Da forskriftsutkastet kom, viste tilsynet til ti varslede hendelser om droner og bemannede luftfartøy. Hittil er det kun dronene som er blitt skadet eller har gått tapt.

Det mest alvorlige var en nestenkollisjon mellom RPAS og et allmennfly, der Flyet var 50 meter fra å kollidere med dronen .

AVweb melder at den første kollisjonen mellom drone og bemannet fly kan ha skjedd i USA også, uten at dette er endelig bekreftet i skrivende stund.

Hendelsen skal ha skjedd tre dager før hendelsen i Norge, altså 27. august, og på tilsvarende høyde, 2 500 fot.

Les også: Droner med laserkanoner er USAs nye forsvarssystem

Erstatningsansvar

Også Avinor peker på at det har vært flere tilfeller der droner har utgjort en fare for flysikkerheten.

I forrige uke gikk selskapet ut med en oppfordring til alle droneflygere om å opptre varsomt.

Samtidig advares det om at alle som flyr en drone er ansvarlig for bruken og at uforsvarlig bruk kan gi betydelige konsekvenser.

– Den største faren er muligheten for en ulykke, men uforsvarlig bruk kan også medføre betydelige konsekvenser for flytrafikken. Dersom for eksempel en lufthavn må stenges fordi det er observert en drone i innflygingsområdet, kan det potensielt utløse et erstatningsansvar. Avinor vil politianmelde enhver sak hvor droner utgjør en fare for flytrafikken, heter det i meldingen.

Les også: Her filmes Kerry av norsk drone