TUNNEL OSLOFJORDEN

Dette tunnelprosjektet haster - kan allikevel bli forkastet

Se ny animasjon.

Samtidig som Statens Vegvesen har lagt ut en ny video om veiprosjektet som krysser Oslofjorden, har Akershus Amtstidende hentet inn de siste tallene for trafikken i den omdiskuterte Oslofjordtunnelen.

De viser at antallet kjøretøyer som passerte under fjorden mellom Drøbak og Røyken, økte med 100.000 i 2014.

Tunnelen er i søkelyset til Eftas overvåkningsorgan ESA, ettersom den ikke oppfyller EUs krav til tunnelsikkerhet. Norge har fått en frist til 2019 med å utbedre forbindelsen over fjorden.

Blant annet innebærer det at det må bygges et nytt tunnelløp. Økningen i trafikk for hvert år som går, gjør at situasjonen blir stadig mer prekær. Konsekvensene kan bli stenging eller restriksjoner på trafikken.

Les også: Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden

Lyst på bru

Det er likevel ikke sikkert det blir noe nytt tunnelløp. Animasjonen som er lagt ut, viser riktignok bare tunnelalternativet for Oslofjordkryssingen.

Egentlig ønsker både Vegvesenet og flere sentrale politikere seg en bru. Det kom frem da konseptvalgutredningen om nye Oslofjordkryssinger ble lagt frem i november.

Et alternativ med bru nord for Drøbak vil ifølge denne rapporten gi den beste samfunnsøkonomiske nytten.

Problemet med en ny fjordkryssing med bru gjør at Oslofjordtunnelen må drives med ett løp i mange ekstra år, utover 20-tallet. Dersom det skal utredes og bygges en ny bru kommer man ikke til å være nærheten, fordi planleggingen starter på bar bakke. EUs tidsfrist vil ryke med glans.

Statens Vegvesen har imidlertid sagt at de tror de kan få aksept for bru likevel. Men da krever det raske politiske avgjørelser og fullt trykk på prosjektet. Vegvesenet planlegger i mellomtiden tunnelprosjektet videre, i påvente av en politisk beslutning.

Les også: Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru  

7 511 i døgnet

I 2014 er det registrert 2.741.511 passeringer, mot 2.645.729 passeringer i 2013. Dette gir en vekst på 3,9 prosent mot 2013, skriver Akershus Amtstidende.

Ikke uventet er det flest passeringer i vår- og sommermånedene. I juni var det en økning på hele sju prosent mot året før.

I 2006 passerte 5.597 biler i døgnet gjennom Oslofjordtunnelen, mot 7.511 biler i fjor.

Les også:

Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden

Slik svarer Vegvesenet brumotstanderne

Slik kan bompenger ta gevinsten fra superbrua mellom Moss og Horten