Aksjonister i Moss vil ikke ha bru via Jeløy til Horten.

KRYSSING AV OSLOFJORDEN

Slik svarer Vegvesenet brumotstanderne

Mener flere av vurderingene hører hjemme senere i prosessen.

Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden  er blant argumentene til motstanderne av nye bruer over Oslofjorden.

Prosjektleder Anders Jordbakke i Statens Vegvesen mener en grundig vurdering av bompengekonsekvensene ikke er sentralt i en konseptvalgutredning.

– Utredningen skal fungere som et beslutningsgrunnlag for om prosjektet bør planlegges videre, ikke om prosjektet skal settes i gang. Investeringsbeslutningen må blant annet ta hensyn til finansieringsformen, sier Jordbakke.

For tidlig

Han mener beslutningen om finansieringsløsningen hører hjemme på et senere tidspunkt i prosessen.

Han viser til at Statens Vegvesen likevel har undersøkt hva bompenger vil bety for Hurumforbindelsen og  tunnelen mellom Moss og Horten.

Jordbakke understreker at både bru og tunnel gir positiv nettonytte uten bompenger. Selv med bompenger er nettonytten for tunnel Moss - Horten fortsatt positivt.

– Vi har ikke tatt stilling til bru eller tunnel, og har sagt at dette må utredes videre, sier Jordbakke.

– Aksjonistene mener dere ikke følger kravet om at kryssingen ikke skal berøre store, nasjonale verneområder?

– Firefeltsveien er lagt slik at den ikke berører store nasjonale verneområder.  Vi har vurdert det som at en tre meter bred sykkelvei i noen hundre meter er forenlig med verneinteressene. Men høringen er en anledning til å mene noe om dette, påpeker Jordbakke.

Les også: Slik kan bompenger ta gevinsten fra superbrua mellom Moss og Horten

Vanskelig høyde

Han innrømmer at høyden på brua i Mossesundet er problematisk, noe som også omtales i selve KVU-en.

For å komme i tunnel under boligområdene på Moss-siden av sundet kan ikke brua tilfredsstille kravet om 54 meter seilingshøyde, noe som gjør at de skipene Aker Solutions bruker i dag ikke kommer forbi med lasten fra fabrikken inne i bukta.

– Dette er en utfordring vi må ta med oss inn i en eventuell planfase. Kanskje kan vi gjøre noe med stigningen på brua. Kanskje kan næringslivet gjøre noe med sine logistikkløsninger før den tid, sier Jordbakke.

– Ved det nordlige alternativet peker aksjonistene på at dere ikke har utredet tåkeproblemene godt nok. Har de rett?

– Vi har ikke noe data om tåkeforholdene i de aktuelle områdene som vi har brukt i vår utredning. Det vil være slik at terrengforhold og nærhet til sjø på enkelte strekninger vil bety skifte i sikt for bilistene. Høydeforskjellen på brua vil imidlertid bare være åtte mer, så det vil ikke være slik at man risikerer å kjøre ned i tåka, mener Jordbakke.

Les også:

Slik vil ingeniørene rydde opp i Oslofjord-trafikken

Dette kan tvinge Oslo til å velge mellom Fornebubanen og ny E18

Det har aldri hastet mer å bygge en norsk bru