Dagens testing av dieselbiler er ikke realistisk, mener forskere. (Bilde: Scanpix)

DIESEL

Dette er galt med diesel-testene

Forskere forklarer hvorfor dieselbiler forurenser dobbelt så mye som oppgitt.

Tu.no har spurt forskerne Pierre Bonnel and Martin Weiss ved EU-kommisjonens forskningssenter JCR om hva de mener er problemet med dagens testing av dieselbiler i Europa.

Nylig fremla de forskningsresultater som viser at dieselbiler slipper ut fra dobbelt til tredobbelt så mye NOX i virkeligheten som under laboratorietestene.

Hadde bilene blitt testet under realistiske kjøreforhold, ville de ikke ha oppfylt utslippskravene.

Les også: Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Kunstig kjøresyklus

I dag gjennomgår dieselbilene en testprosedyre som blant annet bruker den såkalte New European Driving Cycle (NEDC). Målet er at man skal kunne sammenlikne utslipp på tvers av bilmodeller.

Bonnel og Weiss mener imidlertid at denne metoden har to store svakheter.

– NEDC er en kunstig kjøresyklus, som ble designet for flere år siden for å representere gjennomsnittlig europeisk bilkjøring, men ikke for å fange opp rekkevidden av ulike kjøreforhold i Europa, forteller forskerne til Teknisk Ukeblad.

De mener at testen ikke gjenspeiler faktiske kjøreforhold fordi laboratorietesten skjer med 20 til 30 graders lufttemperatur og med lys, varme, luftkjølingsanlegg og annen elektronikk avslått.

En annen svakhet, er at akselerasjonene under denne testen er langt svakere enn under kjøring i virkeligheten.

Les også: Telefonteknologi endrer bilene

Kun feil for dieselbiler

Testene blir kun så feil for dieselbiler, ifølge forskerne.

For bensinbiler med treveis katalysator har de sammenliknet laboratorietester med NEDC med tester på veien. Her er utslippene av nitrogenoksider (NOX), hydrokarboner (HC) og karbonmonoksid (CO) relativt like. Treveis katalysator reduserer utslippene under mange ulike kjøreforhold, ifølge forskerne.

Men dieselbiler er ikke utstyrt med treveis katalysatorer. Når dieselbilene testes på veien, slipper de ut mindre CO og HC enn Euro 5 kravene. Utslippene av NOX er tre ganger høyere eller mer i forhold til under laboratorietester.

Også dieselbiler som i laboratorietester tilfredsstiller kravene etter de strenge Euro 6-reglene, som blir gjeldende fra september 2014, slipper ut mer enn kravene tilsier når de testes under virkelig kjøring.

Nye, strengere tester

Forskerne tror nye, strengere testkrav vil gjøre det nødvendig med etterbehandlingssystemer for avgassene som selective-catalytic reduction (SCR) systemer eller en såkalt NOX-felle.

– Med innføringen av testprosedyrer med virkelig kjøring, vil dieselbiler bli utsatt for langt tøffere tester, svarer de.

– Testprosedyrene vil bli laget slik at den måler at disse systemene fungerer skikkelig under realistiske kjøreforhold, ifølge forskerne.

EU deltar i utviklingen av en ny kjøresyklus som skal gi mer realistiske laboratorietester. WLTC (Worldwide harmonized Light duty driving Test Cycle) skal være mer representativ og blir utviklet under ledelse av FN-organet UNECE.

Den nye testen kan ifølge forskerne bli innført fra 2017. I tillegg skal det utvikles et testprogram for biler, der bilene skal kjøre med mobilt testutstyr.

Begge forskerne er tilknyttet EU-kommisjonens forskningssenter (European Commission's Joint Research Centre/JCR).

Les også:

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Dette hjulet har innebygget motor

Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken