Sperren tåler en maskin på 40 tonn, som kommer i 40 kilometer i timen. (Foto: Alltino)

SPORSPERRER

Denne erstatter kutting av 20 meter skinner

Nytt patent skal forhindre baneulykker.

Et løpsk arbeidstog på 40 tonn kunne ha brast ut på Ring 3 eller dundret inn i passasjervogner på Majorstuen i over 100 kilometer i timen.

Det skriver Havarikommisjonen i en rapport om et førerløst arbeidstog som plutselig begynte å rulle fra Slemdal stasjon på Holmenkollbanen 19. september 2010.

Strekningen var under oppgradering, og alle signalanlegg var ute av drift.

For å forhindre at denne type ulykker kan oppstå, har Sporveien Oslo AS skjerpet kravene for barriere mellom anleggsområde og spor i drift ved senere oppgraderinger og prosjekter.

En rimeligere løsning

Så langt har den vanligste barrieren brukt mellom anleggsområde og tog vært å fjerne 20 meter med skinner.

En løpsk anleggsmaskin vil dermed spore av og ikke ha noen mulighet til å kollidere med kommersielle tog, trikk eller baner.

Metoden er både tids- og kostnadskrevende, da nye skinner må legges hver gang en skinnegående maskin skal inn på arbeidsområdet.

–  Å sveise på nye skinner er en tidskrevende prosess. Det krever nøytral temperatur og er ressurskrevende, sier Geir Wallin, prosjektleder for utbyggingen av Lørenbanen i Sporveien Oslo AS.

I et håp om å finne en rimeligere og mer tidseffektiv metode inviterte dermed Sporveiene bransjen til å komme med løsninger.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Sporsperrer
Sporsperren monteres på jernbaneskinner for å lage en barriere mellom et anleggsområde og et spor i drift. Alltino

Sporer av

Som svar på utfordringen fra Sporveiene har selskapet Alltino AS utviklet en sporsperre.

– Sporsperren er en konstruksjon som monteres på jernbaneskinner for å lage en barriere mellom et anleggsområde og et spor i drift, forklarer partner Morten Børresen i Alltino.

Den fungerer ved at en løpsk anleggsmaskin som kommer nedover sporet i full fart sporer av, i stedet for å fortsette ned mot persontrafikken i det åpne sporet.

– Sperren er dimensjonert for å tåle en maskin på 40 tonn som kommer i 40 kilometer i timen, forteller Børresen.

Les også: Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet

Raskt å montere

Sporsperren er allerede testet ut i flere av Sporveienes prosjekter.

– Vi har produsert åtte prototyper som alle er tatt i bruk av Sporveien. Både i forbindelse med oppgraderingen av Lambertseterbanen, Lørenbanen og Ekebergbaneprosjektet, forteller Børresen.

Han sier sperrene er enkle å montere, og kan gjenbrukes dersom de ikke utsettes for påkjenningen i form av en løpsk anleggsmaskin.

– Å fjerne skinner, som er den mest brukte metoden, tar lang tid. Man er også temperatur og væravhengig når nye skinner skal legges. Sporsperrene våre monteres enkelt på hver skinnestreng i løpet av rundt 15 minutter, sier han.

Alltino har tatt patent på sporsperren i Norge, og jobber for tiden med søknad for patentet i resten av Europa.

Les også: Byggingen av verdens raskeste tog er i gang

Sporveiene positive

At sporsperren er en langt mer tidseffektiv metode bekreftes av Wallin.

– Sperren er litt tung, men ved hjelp av en maskin og to mann er den rask og enkel å montere, sier han.

Han sier Sporveien kommer til å bruke sperrene der det er mulig i tiden fremover.

– Så lenge det er nok av dem kommer vi til å velge sporsperrer fremfor fjerning av skinner. Løsningen er god, og fungerer godt, sier han.

Les også:

Jernbaneverket: Kabeltyveriene gikk ned med 75 prosent etter at vi gikk over til aluminium

Disse magnetkapslene skal kunne frakte mennesker i 240 km/t

– Trikken er uten tvil det beste transportmiddelet i Oslo