Etter at Jernbaneverket byttet ut kobberkablene på utsatte steder på Østfoldbanen, har tyveriene gått kraftig ned. (Bilde: Randi Folke-Olsen/Jernbaneverket)

TYVERI AV KOBBERKABLER

Jernbaneverket: Kabeltyveriene gikk ned med 75 prosent etter at vi gikk over til aluminium

Suksess med prøveprosjekt på Østfoldbanen.

Kabeltyver har i lengre tid forsynt seg av verdifullt kobber langs jernbanen. En kobberpris på over 40 kroner kiloen har gjort kablene attraktive.

Ikke bare taper Jernbaneverket penger på at de må kjøpe nye ledninger, men selve vedlikeholdet koster dem også dyrt.

Farlig

Tyveriene kan også gå utover sikkerheten. Det blir blant annet stjålet jordingsledninger.

Når kobberet blir borte er det ingenting som leder strøm vekk fra anlegget. Dette kan da være meget farlig for de som skal jobbe i sporet.

Det har også vært tilfeller hvor togtrafikken har stått som følge av kobbertyverier, ifølge Jernbaneverket. På det verste har Jernbaneverket erstattet kabel en dag, for å finne ut at den er stjålet igjen dagen etter.

Les også: Derfor jobber de 24 timer i døgnet når det er buss for tog

Resepten virker

På Østfoldbanen har Jernbaneverket startet kampen mot kabeltyvene, og lykkes. I et prøveprosjekt har man byttet ut kobber med aluminium.

Særlig har man prioritert de stedene som har vært mest tilgjengelig og dermed også mest utsatt. Jernbaneverket anslår at kobbertyveriene har gått ned med 75 prosent.

– Vi skal ikke tilskrive dette vårt tiltak alene. Det kan skyldes svingninger i kobberprisen. Det kan være at politiet har tatt noen av de som har vært verst. Men at det fungerer, er vi ikke i tvil om, sier Jon Prang, leder for elkraft på Østfoldbanen og Kongsvingerbanen.

Han påpeker den store prisforskjellen mellom aluminium og kobber. Aluminium koster bare rundt ti kroner kiloen.

– Samtidig må du få med deg en vesentlig mengde mer aluminium for å komme opp i like mange kilo. Det gjør den også mindre attraktiv, sier Prang.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Tyvene skyr aluminium

Prang viser til at kobbertyvene lett ser forskjell på aluminiumskabler kontra de som er laget av kobber.  Det er lett å se det ikke er kobber i dem. I tillegg er de isolert med en type plast som er svært vanskelig å skrelle bort.

Jernbaneverkets egne folk er nødt til å bruke spesialutstyr for å skrelle vekk plasten når de skal montere kablene, da det ville vært alt for tidkrevende å gjøre det uten verktøy.

– Tyvene har gått forbi aluminiumskablene, og gått videre til strekningene som har hatt kobber, sier han.

Prang tror at tyvene etterhvert vil velge seg andre arenaer å stjele kobber når de ser at kobberet langs jernbanen blir mindre tilgjengelig.

Det hadde vært ønskelig å bytte ut alle kobberkabler med aluminium for å eliminere problemet fullstendig, men her setter økonomien begrensninger.

– Dette er en kostnad det er uvirkelig å ta på en gang. Det har vi ikke ressursene til, så dette må gå over tid, mener han.

Les også: Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Vinn-vinn

Elkraftlederen i Jernbaneverket mener man bør bytte til aluminium på de stedene man uansett skal inn og gjøre en jobb.

Problemet er at en del av kontraktene allerede er inngått med kobberledninger inkludert, og at det er priset inn.

Det er ifølge Prang ingen store tekniske begrensninger ved å gå fra kobber til aluminium. Man må opp på et noe større kvadrat, siden aluminium har dårligere ledningsevne. 

– Aluminium er imidlertid vesentlig billigere å kjøpe inn enn kobber. Så et skifte til aluminium er en vinn-vinn-situasjon, mener Prang.

Les også:

Slik «lytter» Jernbaneverket etter togfeil

Slik fikk Oslo sine spøkelsesstasjoner

Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen