FOLLOBANEN

Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Uten den på plass strander landets største jernbaneutbygging.

Follobaneprosjektet

  • Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid
  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski 
  • Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
  • Omfatter totalt 65 km nye jernbanespor
  • Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
  • Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
  • Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode
  • Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning 
  • Designes for hastighet opptil 250 km/t
  • Tilrettelegger for halvert reisetiden Oslo-Ski (fra 22 til 11 min.)
  • Gir økt kapasitet til og fra Oslo S
  • Forberedende arbeider startet i 2013 og fortsetter i 2014
  • Prekvalifisering for prosjektets fire, store totalentrepriser (EPC) startet i 2013
  • Kontraktstildeling starter etter planen fra nyttår 2014/1. kvartal 2015 
  • Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021
  • Follobanen skal stå ferdig i 2021
  • Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo

Anleggstomta ved Middelalderparken i Gamle Oslo har ikke sovet på flere dager. Det jobbes natt og dag.

I løpet av noen hektiske døgn skal Jernbaneverket rettferdiggjøre at til dels frustrerte passasjerer på Østfoldbanen må ta buss for tog. Entreprenørene skal få gjort alt det arbeidet som ikke er mulig å gjøre når togene går.

I år handler det først og fremst om å sluttføre de forberedende arbeidene til landets største jernbaneprosjekt i nyere tid: Follobanen.

Prosjektet omfatter 22 kilometer nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. Strekningen får også det som blir Norges lengste jernbanetunnel, på 20 kilometer. Tunnelen blir også Norges første lange tunnelen med to atskilte tunnelløp, og gir mulighet for halvert reisetid Oslo-Ski.

Les også: Nå skal kontrakten for innføringen av Follobanen til Oslo S deles ut

Ny bru

Ved foten av Ekebergåsen ligger ei helt fersk bru som er avgjørende for at gigantprosjektet skal komme i gang.  Den har vært i sentrum for sommerens arbeider her ved utgangen av Oslo Sentralstasjon. Fundamentet ble lagt under togpausen i fjor sommer. En natt i forrige uke ble seks bruelementer heiset på plass.

Ved første øyekast ser den knappe 45 meter lange brua ut til å skulle gå over ingenting. Et lite hulrom under, med vannpytter og pukk - det er alt.

Den fremtidige traséen til Follobanen skal imidlertid gå under traséen til Østfoldbanen, og gjennom hele byggeperioden skal togene gå som normalt. Under det som i dag bare er et lite hulrom blir det en 15 meter dyp og en over 30 meter bred byggegrop som kommer skjærende fra Middelalderparken.

For å gjennomføre byggingen samtidig med at togene på Østfoldbanen går, skal denne brua på Loenga betjene både inngående og utgående tog.

– Innheisingen av broen gikk helt etter planen. Broen skal ligge over den fremtidige byggegropen og tunnelinnslaget til Follobanen, forteller byggeleder for forberedende arbeider, Kjell Bjarne Lillekvam, i Jernbaneverket.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen  

Micael Anderson fra Norsk Jernbanedrift jobber med å legge skinner på Østfoldbanen på Loenga. Sporene ble revet i forbindelse med bygging av en ny bru over den kommende byggegropa til Follobanen.
Micael Anderson fra Norsk Jernbanedrift jobber med å legge skinner på Østfoldbanen på Loenga. Sporene ble revet i forbindelse med bygging av en ny bru over den kommende byggegropa til Follobanen. Per-Ivar Nikolaisen

Rev sporene

Jernbaneverket har kjøpt inn sportsdrikk til arbeiderne, slik at de skal holde koken i de varme sommerdagene. Bare noen ytterst få ting kan gjøre at man legger fra seg redskapen nå når togene endelig står og kysten er klar.

– Det er meldt tordenvær. Det er mye jern og metall rundt her, så begynner det å lyne, må vi stoppe arbeidene, sier overordnet byggeleder, Anne Marie Syvertsen, i Jernbaneverket.

Nå etter at brua er klar, jobbes det intenst frem mot deadline 7. august klokken 03.00, da strekningen igjen åpnes for trafikk.

En rekke ting må være klart før togene igjen kan begynne å kjøre. Sporene ble revet da brua skulle på plass. Nå bygges de opp på ny.

– Vi må justere sporene slik at høyden passer med brua. Til slutt henger vi opp kjøreledningen som vi også har tatt ned, sier Kjell Bjarne Lillekvam.

Til sammen legges det rundt 200 meter med skinnegang. Skanska har entreprisen på de forberedende arbeidene, og årets ramme er på 50 millioner kroner.

Les også: Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Sporene ble revet opp og skinnene lagt på ny da denne brua over den kommende byggegropa til Follobanen skulle på plass på Loenga. En slik svilleskrumaskin er grei å ha når 2000 bolter skal festes raskt.
Sporene ble revet opp og skinnene lagt på ny da denne brua over den kommende byggegropa til Follobanen skulle på plass på Loenga. En slik svilleskrumaskin er grei å ha når 2000 bolter skal festes raskt. Per-Ivar Nikolaisen

Bekk i tunnel

Det er ikke bare her ved Middelalderparken det foregår arbeider med Follobanen. Nord for Ski sentrum gjør byggingen det nødvendig å flytte Roåsbekken i et nytt løp.

I forrige uke startet arbeidet med en 300 meter lang tunnel under både Follobanen og Østfoldbanen som bekken skal renne gjennom. Arbeidet med tunnelen vil etter planen pågå i seks til sju uker.

I tillegg jobbes det for fullt med å etablere et 35 mål stort riggområde ved Langhusveien som skal benyttes av totalentreprenøren for Follobanens kontrakt på Ski.

På Ski stasjon pågår det jernbanetekniske arbeider med omlegging av kabler i nordenden av stasjonen og ombygging av kjøreledninger. Jernbaneverket har også startet arbeidet med riving av den delen av Skeidarbygget som er nærmest Ski stasjon for å gjøre plass for nye jernbanespor.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Grove bolter må til når skinnene skal holdes på plass på den nye brua.
Grove bolter må til når skinnene skal holdes på plass på den nye brua. Per-Ivar Nikolaisen
Åsland

Også på Åsland er det full aktivitet denne sommeren. Åsland blir Follobanens hovedriggområde og base for de fire store tunnelboremaskinene som skal bore Follobanens lange tunnel. Arbeidene med å lage tilkomsttunnel til hovedtunnelen er allerede godt i gang.

Se samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fyre av første salve på Åsland.

Det er også stor aktivitet i forbindelse med bygging av en ny trafostasjon og med klargjøring av riggområdet før en totalentreprenør starter med sine arbeider i 2015.

Målet er at hovedarbeidene med Follobanen skal komme i gang neste år, og strekningen skal stå helt ferdig i 2021.

Les også:

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

200 km/t blir maksfart i 30 år til