Trikken er det beste transportmiddelet i sentrum, mener tyske Axel Kuhn. Men da må den få prioritet i lyskryss og helst kjøre i traséer uten bil. (Bilde: NTB scanpix)

KVU OSLO-NAVET

– Trikken er uten tvil det beste transportmiddelet i Oslo

KVU OSLO-NAVET

  • Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot, og gjennom, Oslo.
  • Et samarbeid mellom Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter.
  • Oppdragsgiverne er Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
  • Norconsult har fått oppdraget om å gjennomføre KVU-en.
  • De er bedt om å se spesielt på behov for ny T-banetunnel og/eller jernbanetunnel under Oslo sentrum.
  • I tillegg til selve KVU-en skal det gjennomføres egne teknisk-økonomiske vurderinger av baneløsninger.

Under verkstedet KVU Oslo-navet onsdag presenterte sivilingeniør Axel Kuhn, som er hentet inn som ekstern ekspert på kollektivtransport i hovedsteder, en konklusjon på hva man mener bør gjøres med kollektivtilbudet i hovedstaden.

– Sammenlikninger med andre hovedstader viser at trikken uten tvil er det beste transportmiddelet i Oslo, sier han.

For mange tilbud

Kuhn har sammenliknet kollektivtilbudet i Oslo, Gøteborg, Stuttgart, Frankfurt, Leipzig, Zurich, Lyon, Amsterdam og Manchester.

Etter å ved forrige verksted ha konkludert med at det kjøres alt for mye luft i Oslo, presenterte han onsdag hans syn på hvordan kollektivtilbudet i hovedstaden bør endres.

– Det er for mange alternative transportalternativer inn til Oslo sentrum. Tilbudet er på mange måter for godt. Passasjerene har for mange alternativer, noe som gir lav effektivitet, sier Kuhn.

Manglende prioritering mellom kollektivalternativene fører ifølge ham til for mange vognkilometer per år, men for få passasjerer per vognkilometer.

Les også: Norge har 3 av de 5 mest kø-plagede byene i Norden

Trenger snusirkler

Kuhn tar for seg hvert enkelt kollektivtilbud, og har forslag til endring hos både tog, buss, t-bane og trikk.

– Når det kommer til tog bør infrastrukturen bygges om slik at ikke alle linjer går via Oslo sentrum. Det er helt unødvendig at de som bor i øst, men jobber i vest skal måtte kjøre via Oslo sentralstasjon, og motsatt, sier han.

I tillegg til det er Kuhn opptatt av behovet for snusirkler på jernbanesporene.

– Så lenge man ikke har gode snumuligheter må man kjøre veldig lange tog fra en side til en annen. Om man har stor etterspørsel i øst må de samme togene kjøre i vest hvor behovet ikke er like stort. Det er en veldig lite effektiv måte å drive transport på, sier han.

Les også: På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei

Tilrettelegging for trikk

Når det kommer til T-banen, mener Kuhn dagens tilbud på mange måter er for godt.

– Dagens linjer er alt for lange. Jeg anbefaler ikke utvidelse til flere lavt befolkede områder, sier han.

Også her peker Kuhn på et behov for snuplasser.

– Det er tydelig at behovet i øst og vest er ulike. Dermed bør også banetilbudet være ulikt, sier han.

Trikken er den tyske eksperten derimot veldig positiv til.

– Trikken er populær, og kan bli enda mer populær om man legger bedre til rette for bruken av den. En trikketrase uten bil, og prioritet i lyskryss kan være gode løsninger for å legge bedre til rette for trikken. Trikken bør være dominerende, ikke konkurrerende, sier Kuhn.

Den endelig konklusjonen til Kuhn er at bussene må ut av sentrum.

– Buss bør brukes til å mate andre kollektivalternativer som t-bane og trikk. Det er ingen grunn at at alle busser skal gi helt inn til sentrum av Oslo, slik de gjør i dag, sier han.

Les også: Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Altfor mange busser går gjennom sentrum, mener tyske Axel Kuhn, som er hentet inn som ekspert på kollektivtilbud i hovedsteder. NTB scanpix

Positiv til tyske råd

Prosjektleder for KVU Oslo-Navet, Terje Grytbakk, sier han ser mange gode poeng i Kuhns anbefalinger.

– Hans forslag vil kreve en god del jobb, og mange endringer i linjenettet. Men er helt klart noe vi skal se nærmere på i konseptutviklingen, sier han.

Også Grytbakk mener det er tydelig at busstrafikken i sentrum er for stor.

– Det er åpenbart for mye buss i sentrum. Det gjelder bare å få en struktur på busstrafikken som matcher det skinnegående tilbudet. Det er for mange direktebusser med få avganger som ikke er noen del av noe nettverk, sier han.

Også det at man må innom sentrum før man skal ut igjen, er Grytbakk enig i at man bør gjøre noe med.

– Da blir det viktig å lage gode tverrforbindelser, gjerne baneløsninger hvis markedet er stort nok, sier han.

Les også:

Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Så mye har Oslo forandret seg på bare seks år

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter