På grunn av en aktiv oljepolitikk er Norge utestengt fra klimaforumet Høyambisjonskoalisjonen, som vi var med å starte i 2015, melder NRK.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) bekrefter overfor NRK at Norge ikke lenger deltar på møtene, men at vi fortsatt kan stille oss bak erklæringer derfra.
– På et møte med Marshalløyene i mars fikk vi beskjed om at vi ikke lenger blir invitert. Årsaken som ble oppgitt, var at Norge fortsatt er en betydelig olje- og gassprodusent, og at vi ikke har sluttet oss til erklæringer fra koalisjonen siden 2021, sier Eriksen.
Kirkens Nødhjelp kaller situasjonen for pinlig, mens Natur og ungdom mener det viser at ingen kjøper det de kaller Norges klimabløff lenger.
– Verden ser at Norge ikke har en troverdig og ambisiøs plan for omstillingen vi må igjennom. Norge må få på plass en utfasingsplan for oljeindustrien, slik klimautvalget 2050 peker på, sier organisasjonens leder Gytis Blaževičius til NTB.
Norge var med å starte koalisjonen i 2015 sammen med EU og Marshalløyene. Det skjedde i oppkjøringen til Parisavtalen.
Eriksen forsvarer Norges politikk og mener den foregår i nært samarbeid med EU og våre naboland.
– Vi leverer til det europeiske energisystemet som er i stor omstilling, som stemmer godt overens med det vi prøver å gjøre også i klimapolitikken. Som handler om å kutte utslipp og skape nye jobber, sier han.
Ukraina og Russland har anklaget hverandre for bruk av kjemiske våpen på slagmarken. OPCW sier at anklagene ikke er godt nok underbygd.
– Informasjonen vi har fått fra begge sider, samt informasjonen vi selv sitter på, er ikke godt nok underbygd, står det i uttalelsen fra Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW).
Tirsdag ble det markert at Norges største produksjonsskip i løpet av sommeren skal sette ut på ferden mot Johan Castberg-feltet i Barentshavet.
Blant gjestene på tirsdagens markering på Aker Solutions’ verft på Stord var finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og konsernsjef Anders Opedal i Equinor.
– Dette er et alvorlig brudd på en viktig bestemmelse i energiloven, og noe NVE vil ha økt fokus på framover, heter det videre.
Bakgrunn for gebyret er at selskapet har bygget elektriske anlegg i Vestlandet fylke uten å ha nødvendig tillatelse, ifølge meldingen.
Zaptec, som produserer ladere til elbiler fikk et resultat på minus to millioner kroner i årets første kvartal, men inntektene vokste med 14 prosent.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Styret i Solcellespesialisten har ansatt Jan Wilhelmsen som ny administrerende direktør i selskapet, opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag.
Wilhelmsen overtar stillingen etter grunnlegger Carl Christian Strømberg, som startet Solcellespesialisten i 2005 og har ledet selskapet frem til dags dato.
På grunn av nedbygging og privatisering er bare 40 prosent av strandsonen rundt Oslofjorden tilgjengelig for allmenn ferdsel, ifølge en fersk rapport.
Siden 1965 har det vært et generelt byggeforbud i 100-metersbeltet, men likevel har det skjedd en gradvis nedbygging av strandsonen i fjordkommunene. Det kommer fram i rapporten hvor Transportøkonomisk institutt (TØI) har kartlagt friluftsbruken i området.
En mann er fraktet til Haukeland sykehus med alvorlige skader. Årsaken er ifølge politiet en batterieksplosjon.
Hendelsen skal ha skjedd på busselskapet Tides anlegg på Mannsverk, like utenfor Bergen sentrum.
Flere veinære innsjøer påvirkes negativt av salting på veiene. Både levende organismer og sirkulasjonsmønsteret påvirkes av større saltkonsentrasjon.
Resultatene fra «Undersøkelse av veinære innsjøer 2023» viser at påvirkning fra veisalt utgjør et problem for vannkjemien og sirkulasjonsmønsteret i en rekke innsjøer nær hovedveier i Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark og Vestfold.
Den saudiarabiske oljekjempen Saudi Aramco hadde en nedgang i inntektene i første kvartal på 14,5 prosent.
Omsetningen i kvartalet endte på 27,27 milliarder dollar, som tilsvarer rundt 295 milliarder norske kroner etter dagens kurs. I samme kvartal 2023 var inntektene på 31, 88 milliarder dollar.
Togene går som normalt igjen på Østfoldbanen etter en signalfeil ved Oslo S tirsdag morgen.
Det skriver Bane Nor i en trafikkmelding.