INDUSTRI

Wärtsilä skriver under på verdens største rensekontrakt

Skal levere 44 anlegg for rensing av ballastvann om bord i skip.

Wartsila skal lever 44 Aquarius UV Ballast Water Treatment System, to til hver av 22 bulkskip som bygges i Kina.  Wärtsilä har 13 standardiserte BWTS-moduler som dekker området 50 m3/h til 1000 m3/h.
Wartsila skal lever 44 Aquarius UV Ballast Water Treatment System, to til hver av 22 bulkskip som bygges i Kina. Wärtsilä har 13 standardiserte BWTS-moduler som dekker området 50 m3/h til 1000 m3/h. Bilde: Wärtsilä
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
11. sep. 2014 - 16:58

HAMBURG: Det kinesiske verftet Yangzhou Guoyu Shipbuilding Co. Ltd skal bygge 22 bulkskip, hver på 38.000 dødvekttonn for Pioneer Marine i Singapore.

Hvert skip utstyres med to renseanlegg for ballastvann for å hindre spredning av levende organismer via ballastvann. Dette er dermed den største ordren i verden på slikt utstyr.

Les også: Dette er «Ship of the year 2014»

Dobbelrens

Wärtsiläs system, Wärtsilä Aquarius UV BWMS, renser vannet i to trinn, første et filter (40 micron backwashing screen) ved inntak og deretter UV-bestråling for desinfisering. Når vannet slippes ut, blir det igjen bestrålt. Filteret fanger opp partikler, sedimenter, plankton og fytoplankton.

Marin ubalanse

Spredning av mikroorganismer i ballastvann kan skape skade lokale amrine miljøer og spre uønskede arter. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen til FN vedtok derfor i 2004 en resolusjon som skulle påby alle skip over en gitt størrelse å installere godkjent renseanlegg, Ballast Water Treatment System (BWTS).

Les også: Rolls-Royce lover mer kraft og lavere forbruk i nye skipsmotorer

Yangzhou Guoyu Shipbuilding Co.  sakl bygge 22 bulkskip. De skal ha to anlegg hver for ballstvannrensing.
Yangzhou Guoyu Shipbuilding Co. sakl bygge 22 bulkskip. De skal ha to anlegg hver for ballstvannrensing.

USA går foran

Avtalen er ennå ikke trådt i kraft. Amerikanske myndigheter ved Kystvakten (US Coast Guard) vil ikke vente, og har innført krav som er i tråd med IMO-reglene. Rederier som vil operere langs USAs kyster, må derfor ha godkjente anlegg.

IMO har vedtatt spesifikasjoner for anlegg som må godkjennes av uavhengig tredjepart etter omfattende tester. Et relativt lite antall produsenter har fått sine anlegg godkjent, blant dem et knippe norske.

Trege stormakter

IMO-konvensjonen trer ikke i kraft før minst 30 land som representerer 35 % av verdens tonnasje har godkjent den. Status nå er at 40 land, som representer 30,2 prosent av tonnasjen, har ratifisert den. Blant dem er Norge, men flere store shippingnasjoner nøler.

Det er beregnet at minst 40.000 skip vil omfattes av BWTS-avtalen. Den dagen avtalen trer i kraft, er det mange rederier som får hastverk. Det er bare ett års overgangstid fra avtalen trer i kraft.

Wärtsilä har 13 standardiserte BWTS-moduler som dekker området 50 m3/h til 1000 m3/h.

Les også:

200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

Denne påhengeren har 557 hestekrefter

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Her er årets snadder fra båtmessa  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.