Fra avdukingen av I.D. R Pikes Peak i Alès i Frankrike søndag.

VW I.D. R PIKES PEAK

Volkswagens elektriske R-modell klarer 0-100 kilometer i timen på 2,25 sekunder

Men det er to mil med motbakke som gjelder.

To elmotorer som yter 500 kW/650 Nm og som har under 1.100 kilo å drasse på. Null til hundre kilometer i timen på 2,25 sekunder.

Volkswagen har endelig kommet med noen tekniske detaljer i forbindelse med at de søndag avduket den nye elektriske sportsbilen I.D. R Pikes Peak på banen Pôle Mécanique i Alès i Frankrike.

– Bokstavelig talt en sprint mot framtida, med bedre akselerasjon enn både Formel 1- og Formel E-biler, skriver Volkswagen i ei pressemelding.

Det er sannsynligvis fortsatt ikke nok til å slå den kommende Tesla Roadster, dersom ytelsen blir som forespeilet, men så er det heller ikke dragracing den nye VW-bilen skal holde på med.

Som navnet indikerer, er den bygget for å sette rekord i det kjente bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb som arrangeres i Colorado i USA om en måned. 

I.D.-familien 

Bakkeløpet, gjerne kalt «Race to the clouds», er blitt arrangert siden 1916 og foregår cirka 100 kilometer sør for Denver. Traseen starter på 2.862 meters høyde. Etter 19,9 kilometer med svingete stigning er målstreken 4.302 meter over havet.

Volkswagen er åpen på at deltakelse her i stor grad handler om pr og symbolverdi. Det er en grunn til at bilen heter det den heter - det handler om å bygge opp ID-merkevaren.

Volkswagen har i dag to elbiler i salg og planlegger å introdusere minst fire nye elbiler under sitt merke Volkswagen ID de kommende årene. Den første bilen ut blir modellen ID. Men det finnes også et FoU-aspekt med bakkeløpsatsingen:

  Foto: Volkswagen

– Det har alltid vært slik at folk flest har kunnet nyte godt utvikling som blir gjort i forbindelse med motorsport, og slik vil det også være for framtidige ID-modeller. Pikes Peak-konkurransen er definitivt en lakmustest for elektriske drivlinjer, sier utviklingsdirektør Frank Welsch i meldinga.

Volkswagen-gruppen kommer til å utvide produksjonen av elbiler. Innen utgangen av 2022 skal de produsere elbiler på 16 av sine fabrikker. Fra neste år skal konsernet presentere en ny elbil praktisk talt hver måned.

43 sekunder treigere enn Loeb

Målet er å slå rekorden i den elektriske prototypklassa som lyder på 8:57.118. Den ble satt av Rhys Millen fra New Zealand i 2016 i en e0 PP100, konstruert av latviske Drive eO. Den veide 1.200 kilo og hadde sju YASA-400 elmotorer med samlet ytelse på 1.190 kW/2.520 Nm som fikk strøm fra et litiumionbatteri, 700V/50 kWh. På papiret altså en sprekere bil enn folkevogna, men det behøver ikke bety så mye.

Illustrasjon av VW I.D. R i Pikes Peak-traseen. Foto: Volkswagen

– Hovedmålet da vi tok fram I.D. R Pikes Peak, var å finne den ideelle balansen mellom energikapasitet og vekt. Vi fokuserte ikke på maksimal ytelse, i motsetning til det som er vanlig i motorsport, heter det fra VW.

Uansett er det det fortsatt et hav av tid fram til Sébastien Loebs rekord. I 2013 kjørte han løypa på 8:13.878 med en Peugeot 208 T16 3,2-liters V6, elegant nok med 875 hk og 875 kg.

Også forrige gang Volkswagen deltok i Pikes Peak, i 1987, var det med en tomotors bil. Den gangen var det en Golf II med to 1,8 GTI 16V-motorer à 326 hk plassert foran og bak. Det gikk veldig bra helt til det var igjen kun tre svinger og 400 meter til mål, da sjåføren Klaus-Joachim «Jochi» Kleint måtte bryte med ødelagt hjuloppheng. I stedet var det Walter Röhrl som vant med en Audi Sport Quattro S1.

Her er arbeidsplassen til Romain Dumas. Han har det klare oppdraget å sette rekord. Foto: Volkswagen

Det er Volkswagen Motorsport som konstruerer bilen i tett samarbeid med VWs utviklingssenter i Wolfsburg. Det er begrenset hvor mye testing som kan gjennomføres i Colorado. Den elektriske R-modellen skal i stedet ferdigtestes på banen i Alès som for øvrig er sjåføren Romain Dumas' hjemby.

24. juni får vi svaret på om VW-ingeniørene og Dumas lykkes. Franskmannen kan iallfall løypa, han har vunnet her tre ganger tidligere.

  • Les flere saker om elbil

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)