Dette er I.D. R Pikes Peak som Volkswagen satser på skal vinne det klassiske bakkeløpet i Colorado i juni.
Dette er I.D. R Pikes Peak som Volkswagen satser på skal vinne det klassiske bakkeløpet i Colorado i juni. (Foto: VW)

VW I.D. R Pikes Peak

Volkswagen mislyktes med tomotors Golf - skal ta revansj med elektrisk rekord

31 år etter at Golf feilet på målstreken i Pikes Peak prøver VW igjen med en elektrisk I.D. R.

Etter at Volkswagen i etterkant av dieselskandalen brått trakk seg fra Verdensmesterskapet i rally (WRC) etter 2016-sesongen, har motorsportsatsingen vært tonet kraftig ned. Et av unntakene er fabrikkstøtte til rallycrossteamet til Petter Solberg og Johan Kristoffersson.

Nå er målet at VW-emblemet skal trone øverst på pallen i et av internasjonal motorsports mest prestisjetunge konkurranser:

VW I.D. R Pikes Peak. Foto: VW

Den tyske bilprodusenten akter å delta på Pikes Peak International Hill Climb som arrangeres i Colorado i USA 24. juni. Bilen er helelektrisk og heter I.D. R Pikes Peak. Det er første gang siden 1987 at VW deltar i dette løpet.

Lover nyvinninger

– Volkswagen og vår I.D-familie skal være ledende innen elektromobilitet. Å delta i verdens mest berømte bakkeløp har ikke bare symbolverdi, det gir også verdifull erfaring for vår elbilutvikling, sier utviklingsdirektør Frank Welsch i en pressemelding.

Det er Volkswagen Motorsport som konstruerer bilen i tett samarbeid med VWs utviklingssenter i Wolfsburg.

Selv om det altså bare er tre måneder til løpet, er det foreløpig bare illustrasjoner av bilen Volkswagen har sendt ut. Det er heller ingen tekniske data om bilen så langt, annet enn at VW lover at den vil ha «innovativ batteriteknologi og drivlinje».

eO PP100 satte elbilrekorden i Pikes Peak i 2016. Foto: Drive eO

Men målet er å slå rekorden i den elektriske prototypklassa som Rhys Millen fra New Zealand satte i 2016 med tida 8:57.118, og da vil det nødvendigvis kreves en del ytelse.

Rekordbilen heter e0 PP100 og ble konstruert av latviske Drive eO. Den veide 1.200 kg og hadde sju YASA-400 elmotorer med samlet ytelse på 1.190 kW/2.520 Nm som fikk strøm fra et litiumionbatteri, 700V/50 kWh. Topphastigheten var 260 kilometer i timen.

  • Les flere saker om elbil

VW sikler etter revansje 

Bakkeløpet, gjerne kalt «Race to the clouds», er blitt arrangert siden 1916 og foregår cirka 100 kilometer sør for Denver. Traseen starter på 2.862 meters høyde. Etter 19,9 kilometer med svingete stigning er målstreken 4.302 meter over havet.

Det er 31 år siden Volkswagen sist deltok i Pikes Peak med en mildt sagt spesiell Golf II - med to 1,8 GTI 16V-motorer à 326 hk.

Pikes Peak Foto: VW

Dette året var det imidlertid konserndatteren som vant løpet, med Walter Röhrl bak rattet på en Audi Sport Quattro S1. For Volkswagen og sjåføren Klaus-Joachim «Jochi» Kleint endte løpet på bitreste vis, med ødelagt hjuloppheng kun tre svinger og 400 meter fra mål (se video nederst i artikkelen).

– Det er på tide med revansj. Dessuten er det en ekstremt spennende utfordring for oss å vise hva som er mulig med elektrisk drift i motorsport. Hele teamet vårt er høyst motivert til å hjelpe vår sjåfør Romain Dumas til å sette rekord, sier Sven Smeets som er sjef for Volkswagen Motorsport.

Sébastien Loebs Peugeot 208 T16 foran en Peugeot 405 T16 tilsvarende den finske Ari Vatanen vant med i Pikes Peak i 1988. Foto: Red Bull

Franske Dumas (40) har vunnet dette løpet tre ganger tidligere, samt blant annet 24-timersløpet i Le Mans to ganger.

Det er en annen franskmann, den største legenden av alle, som i dag innehar rekorden opp Pikes Peak. I 2013 kjørte Sébastien Loeb løypa på 8:13.878 med en Peugeot 208 T16.

Loeb er ni ganger WRC-mester og gjorde et imponerende comeback for Citroën i Rally Mexico den første helga i mars.

ID-familien

Volkswagen har i dag to elbiler i salg og planlegger å introdusere minst fire nye elbiler under sitt merke Volkswagen ID de kommende årene. Den første bilen ut blir modellen ID. Det er herfra også Pikes Peak-bilen har hentet sitt navn, selv om den aldri kommer for salg.

Volkswagen-gruppen kommer til å utvide produksjonen av elbiler. Innen utgangen av 2022 skal de produsere elbiler på 16 av sine fabrikker. Fra neste år skal konsernet presentere en ny elbil praktisk talt hver måned.

Det endte dårlig sist Volkswagen deltok i Pikes Peak, i 1987.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)