MARITIM

Vil ha strengere krav til førere av raske båter - selv om kun fem prosent av dødsulykkene skyldes høy fart

Flere døde i fritidsbåtulykker i fjor.

Få dødsulykker skyldes høy hastighet, men Sjøfartsdirektoratet setter likevel inn støtet mot de raskeste båtene. Her fra etter en ulykke i 2011.
Få dødsulykker skyldes høy hastighet, men Sjøfartsdirektoratet setter likevel inn støtet mot de raskeste båtene. Her fra etter en ulykke i 2011. Foto: Per Gilding

Totalt døde 28 personer i fritidsbåtulykker i fjor. Det er en økning på fire personer sammenlignet med året før og får myndighetene til å vurdere strengere krav for de raskeste båtene. De raskeste båtene er de som kan gå raskere enn 50 knop, ifølge Petter Søreng, seksjonssjef for fritidsbåter i Sjøfartsdirektoratet.

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.