Det kan være utfordrende for en selvkjørende bil å vite hvor det befinner seg mennesker. Om du står bak en hindring som gjør at bilens sensor ikke registrerer deg, kan det potensielt oppstå farlige situasjoner dersom du går ut i veibanen.
Dette er ikke bare en utfordring for selvkjørende biler. Også bilførere kan ha problemer med å oppfatte myke trafikanter som er ute av syne.
Ford undersøker nå muligheten for å bruke mobiltelefonen din som et varslingssystem. Ved å lytte etter Bluetooth-signaler kan bilens systemer plukke opp mobilen i lomma di, og trekke en slutning om at det sannsynligvis er en person der.
Dette er fremdeles på forskningsstadiet, og er et samarbeid mellom Ford, Commsignia, PSS, Ohio State University, T-Mobile og Tome Software. Flere av disse er medlemmer av Vulnerable Road User Safety Consortium (VRUSC), som jobber med å utvikle teknologi som skal gjøre veiene tryggere for myke trafikanter.
VRUSC er basert på Tome Software og deres arbeid med å utvikle et såkalt Bike-to-Vehicle-system (B2V) som lar sykler sende informasjon til andre kjøretøy på veien. Målet er å redusere antallet ulykker mellom biler og sykler.
![Fords løsning baserer seg på samme teknologi som sporingsbrikker med Bluetooth Low Energy, som for eksempel Samsungs Smarttag. <i>Foto: Samsung</i>](https://images.gfx.no/780x/2740/2740849/018_galaxya72_smarttag.jpg)
Baserer seg på smarttelefoner
Prosjektet Ford deltar i er basert på dette arbeidet. Målet er å utvikle en skalerbar og rimelig løsning som basert på smarttelefoner, som kan varsle biler om at det er myke trafikanter i nærheten.
På nåværende tidspunkt er teknologien utviklet for å bistå med å varsle føreren om at det er myke trafikanter i nærheten som man kanskje ikke kan se.
Konseptet baserer seg på en mobilapp som benytter Bluetooth Low Energy (BLE) til å kommunisere med et Ford-kjøretøy. Dersom systemet i bilen kalkulerer at det er en risiko for at det er fare for kollisjon gjøres føreren oppmerksom på dette. Føreren varsles med lydsignaler, og grafikk på skjermen.
Fords Sync-system, som finnes i flere av deres modeller, støtter allerede BLE. Dermed kan et slikt system i prinsippet implementeres i eksisterende biler gjennom programvare. Mobiltelefoner med BLE-støtte kan sende ut et signal som kan plukkes opp. Hvor sterkt signalet er kan fortelle deg hvor langt unna mobiltelefonen er.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Det kan sammenlignes med sporingsbrikker som Apple Airtag eller Samsung Galaxy Tag, som du kan spore opp med mobiltelefonen din.
I prinsippet kan bilen fange opp ulike BLE-signaler, fra for eksempel slike sporingsbrikker eller fra treningsutstyr i nærheten. Systemet må derfor tolke om det sannsynligvis er snakk om en person i bevegelse ved å tolke hvor raskt enheten beveger seg og i hvilken retning det ser ut som den er på vei.
Konseptet vises frem under Intelligent Transportation Society of America World Congress i Los Angeles denne uken.
![Store solcelleinstallasjoner i kombinasjon med batterilagring kan utkonkurrere annen energiproduksjon. Bildet viser Asko sentrallager Vestby.](https://images.gfx.no/130x87/2820/2820447/TU-Asko-Solceller-20231219-138.jpg)
Rystad Energy: Folk har ikke tatt inn potensialet til solkraft