Ifølge Reuters skal kystvaktskipet KV «Sortland» ha skygget det kinesiske skipet i omkring 15 timer mens det seilte langs norskekysten utenfor Vestlandet, åtte dager etter hendelsen i Finskebukta. Nyhetsbyrået viser til data fra tjenesten Marine Traffic.
– Jeg er helt sikker på at «New New Polar Bear» ble skygget av Kystvakten. Vi har blant annet Marine Traffic, som viser at Kystvakten lå hakk i hæl, i tillegg til at andre opplysninger underbygger det, sier forsker på sjømaktsteori ved Sjøkrigskolen, orlogskaptein Tor Ivar Strømmen til VG.
Han mener det er sannsynlig at allierte varslet norske myndigheter om mistanken mot skipet, og at det dermed ble iverksatt skygging.
Jonny Karlsen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) har gitt en generell uttalelse til avisen.
– Uten at jeg ønsker å gå i detalj i denne saken, kan vi si at en del av den økte beredskapen skal sørge for fortsatt god oversikt og tilstedeværelse i våre havområder. Beskyttelse av olje- og gassinstallasjonene i Nordsjøen er høyt prioritert, sier Karlsen til VG.
Manglet anker
Finske myndigheter mistenker at det kinesiske containerskipet New New Polar Bear kan ha dratt ankeret etter seg og skadet gassrørledning Balticconnector og fiberkabler natt til 8. oktober.
24. oktober opplyste det finske politiet at det hadde blitt funnet og hevet et anker på havbunnen like ved det ødelagte gassrøret Balticconnector. Det kinesiske containerskipet ble observert i Arkhangelsk nord i Russland samme dag. Da manglet det ett av to ankere.
Teco 2030 konkurs: – Vi har snudd alle steiner