Volvos strategisjef Erik Severinson mener dette er et udramatisk steg.
– 90 prosent av kundene våre vil ha noe annet. Jo mer etablert elbiler bli, jo mindre plass er det for nisjedrivlinjer, sier han til Ny Teknik.
Slik var det ikke for 20 år siden. Da sendte Volvo Cars ut en pressemelding med tittelen «Volvo skinner på dieselfesten». Her ble det poengtert at produsenten så en lys fremtid med egenutviklede motorer.
Havner på museum
Men nå er dieselfesten over for godt. Den siste XC90 B5 Volvo-bilen rullet i går av samlebåndet i Torslanda-fabrikken.
– Den havner på museum og det er vel der den hører hjemme, uttaler Severinson til Ny Teknik.
Han understreker at de aller fleste kundene i dag vil ha elbiler eller ladbare hybrider
Konkurrentene ser ikke ut til å ha lignende planer med det første, fordi de mener overgangen til det grønne skiftet ikke skjer så hurtig som forventet. Men Severinson later ikke til å være uroet.
Volvo selger sin siste dieselbil neste år
Mener programvare er den største utfordringen
– Noen har kanskje spurt om man kan bli ledende innen elektriske motorer hvis man har en arv fra forbrenningsmotorer. Men ja, jeg tror det vil fungere. Den største utfordringen ligger i programvare, men vi har klart å tiltrekke oss mye kompetanse også utenfor Sverige, legger han til.
Ny Teknik har også laget en historisk oversikt over milepæler i Volvos begivenhetsrike historie. Den kan leses Her.
Hydro og Volvo: Skal produsere helt klimanøytrale kjøretøy innen 2040