MARITIM

Verftsomstilling: Derfor knekker verftene nakken når de skal bygge cruiseskip

Norske verft kom seg gjennom oljepriskrisen etter 2014 med å legge om fra offshorefartøy til luksuriøse cruise- og ekspedisjonsskip. Det brakk de nesten nakken på. Stian Østrem har studert hvorfor og har noen klare råd. En ny omstilling etter koronakrisen, kan bli tøff.

Kleven Verft holdt på å gå over ende da de skulle bygge de to ekspedisjonscruiseskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. En masteroppgave forklarer hvorfor. Planlegging, innkjøp og styring av leverandører er store oppgaver som ble undervurdert.
Kleven Verft holdt på å gå over ende da de skulle bygge de to ekspedisjonscruiseskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. En masteroppgave forklarer hvorfor. Planlegging, innkjøp og styring av leverandører er store oppgaver som ble undervurdert. Foto: Tore Stensvold
Gi bort artikkelen
Kommenter
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
14. apr. 2020 - 13:30
Gi bort artikkelen
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.