Norsk verftsindustri

Verftsomstilling: Derfor knekker verftene nakken når de skal bygge cruiseskip

Norske verft kom seg gjennom oljepriskrisen etter 2014 med å legge om fra offshorefartøy til luksuriøse cruise- og ekspedisjonsskip. Det brakk de nesten nakken på. Stian Østrem har studert hvorfor og har noen klare råd. En ny omstilling etter koronakrisen, kan bli tøff.

Kleven Verft holdt på å gå over ende da de skulle bygge de to ekspedisjonscruiseskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. En masteroppgave forklarer hvorfor. Planlegging, innkjøp og styring av leverandører er store oppgaver som ble undervurdert.
Kleven Verft holdt på å gå over ende da de skulle bygge de to ekspedisjonscruiseskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. En masteroppgave forklarer hvorfor. Planlegging, innkjøp og styring av leverandører er store oppgaver som ble undervurdert. (Foto: Tore Stensvold)

Norske verft kom seg gjennom oljepriskrisen etter 2014 med å legge om fra offshorefartøy til luksuriøse cruise- og ekspedisjonsskip. Det brakk de nesten nakken på. Stian Østrem har studert hvorfor og har noen klare råd. En ny omstilling etter koronakrisen, kan bli tøff.

Deler av norsk verftsindustri har akkurat lagt bak seg en svært tøff omstilling. Det er gått fra 80–90 prosent offshorekontrakter fram til 2015, til cruise og ekspedisjonsskip.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå