Deler av norsk verftsindustri har akkurat lagt bak seg en svært tøff omstilling. Det er gått fra 80–90 prosent offshorekontrakter fram til 2015, til cruise og ekspedisjonsskip.
MARITIM
Verftsomstilling: Derfor knekker verftene nakken når de skal bygge cruiseskip
Norske verft kom seg gjennom oljepriskrisen etter 2014 med å legge om fra offshorefartøy til luksuriøse cruise- og ekspedisjonsskip. Det brakk de nesten nakken på. Stian Østrem har studert hvorfor og har noen klare råd. En ny omstilling etter koronakrisen, kan bli tøff.
.jpg)
Kleven Verft holdt på å gå over ende da de skulle bygge de to ekspedisjonscruiseskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. En masteroppgave forklarer hvorfor. Planlegging, innkjøp og styring av leverandører er store oppgaver som ble undervurdert. Foto: Tore Stensvold
Del
Kommentarsystemet er deaktivert
Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.