BRUER

Verdensrekord i prøvepeling i Mjøsa

Fem 100 tonn tunge peler skal gjennom 76 meter med vann og gytje og så hamres 39 meter ned i sjøbunnen. Det har ikke vært pelet på et slikt dyp i en innsjø før.

Det er dette søndre alternativet for ny Mjøsbru hvor grunnforholdene nå skal undersøkes. Her ligger ny bru cirka en kilometer sør for dagens bru. For alternativet lenger nord finnes det nok data om grunnforholdene fra byggingen av dagens bru.
Det er dette søndre alternativet for ny Mjøsbru hvor grunnforholdene nå skal undersøkes. Her ligger ny bru cirka en kilometer sør for dagens bru. For alternativet lenger nord finnes det nok data om grunnforholdene fra byggingen av dagens bru. Illustrasjon: Cowi
30. nov. 2023 - 11:10

Verken rådgiver Cowi eller entreprenør Keller kjenner til at det har vært pelet i en innsjø på et slikt dyp før.

Pelene som brukes er cirka 110 meter lange og veier 100 tonn per stk. Hver pel skal rammes 35-40 meter ned i sjøbunnen, og til det brukes en 440 tonns kran med en tårnhøyde på cirka 100 meter.

Til venstre i bildet ser vi at pelen slås ned et stykke på vei ved hjelp av hammeren. Krana holder hammeren slik at den ikke tipper over ende. <i>Foto:  Cowi</i>
Til venstre i bildet ser vi at pelen slås ned et stykke på vei ved hjelp av hammeren. Krana holder hammeren slik at den ikke tipper over ende. Foto:  Cowi

Ifølge fagpersoner i entreprenørselskapet Keller og Cowi er det den lengste pelingen som er gjennomført i noen innsjø i verden.

– Vi skal ned hele 76 meter gjennom vann og gytje og så hamre 39 meter ned i sjøbunn, og det er ganske spesielt at det hele skjer her på Mjøsa. Verken vi eller Keller, som er verdensledende på området, har funnet noen dokumentasjon på at det har vært pelet i en innsjø på et slikt dyp før, forteller Asbjørn Stålesen, senior prosjektleder i Cowi, i en pressemelding.

Internasjonal interesse

Prosjektet skal ha vakt internasjonal interesse innenfor fagfeltet fundamentering av bruer.

– Løsningene vi har valgt sammen med Keller og Nye Veier er grensesprengende. Vi bruker all vår internasjonale ekspertise og erfaring til å regne oss frem til hvordan vi kan installere pelene, og fagfolk i bransjen følger med, sier Stålesen.

Peleriggen ligger på lekter klar til løfting. <i>Foto:  Cowi</i>
Peleriggen ligger på lekter klar til løfting. Foto:  Cowi

Med prøvepelingen skal rådgiverselskapet Cowi skaffe mer informasjon om grunnforholdene i sjøen der ny Mjøsbru kan komme. 

Det er to mulige traséer for ny Mjøsbru når ny E6 mellom Moelv og Roterud skal bygges. Prøvepelingen foregår i området for den søndre traséen.

Selve arbeidet starter 1. desember, og skal være ferdig i løpet av januar.

– Prøvepelingene er viktig for å kunne få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Resultatene skal brukes som grunnlag for valg av brutrasé for ny Mjøsbru, sier prosjektsjef i Nye Veier, Jarle Kristian Tangen, i meldingen.

Det ene alternativet er ny bru langs dagens bru. Denne illustrasjonen viser hvordan den nordre utgaven av ny Mjøsbrua kan se ut. <i>Illustrasjon:  Cowi</i>
Det ene alternativet er ny bru langs dagens bru. Denne illustrasjonen viser hvordan den nordre utgaven av ny Mjøsbrua kan se ut. Illustrasjon:  Cowi

Forberedelsene startet i september. Selve krana, rør og annet utstyr skal nå taues med taubåt fra Tangenvika til Moelv og ferdigstilles i løpet av noen dager.

Det skal rammes fem peler fra flåte ned til antatt riktig nivå nede i sjøbunnen. Arbeidene utføres med peler og utstyr som er tilnærmet i samme størrelse som de permanente pelene for brua.

De fem pelene skal rammes på fire forskjellige lokasjoner, og det vil ta mellom to til tre dager å ramme en pel. Selve rammingen vil føre til en del støy. Det blir gjennomført støymålinger på utsatte steder på begge sider av Mjøsa, og det vil være et program som overvåker både ytre miljøpåvirkning og konsekvenser for vannkvaliteten i Mjøsa.

E6 Moelv-Roterud med ny Mjøsbru
Den planlagte veistrekningen E6 Moelv-Roterud i Innlandet inkluderer en kryssing av Mjøsa mellom Moelv og Biri.

Nye Veier har engasjert Cowi som rådgiver og Keller er entreprenørselskapet som skal gjennomføre selve prøvepelingen.

I planarbeidet er det utredet to alternativer for ny Mjøsbru.

Det ene alternativet er en bru som ligger parallelt med dagens bru. Det andre alternativet går rundt en kilometer sør for dagens bru. Det er det søndre alternativet som nå skal undersøkes nærmere. I nord finnes det nok data om grunnforholdene fra byggingen av dagens bru.

Tangenvika i Stange har vært riggområde og fungerer som mottak og lagringsplass for rør. Alt av utstyr som peler, kran og lekter sammenstilles på et område hos Bane NOR, før utstyret skal fraktes med lekter til Moelv. Lekterne består av moduler som hver for seg er på størrelse med en liten container.

Prøvepelingen omfatter måling av:

  • Bæreevne for fundamenter i Mjøsbunnen
  • Montasjemetoder og montasjeverktøy
  • Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø
  • Støy over og under vann
  • Strømning og bølger i vannet
  • Partikkelspredning fra omrørte bunnsedimenter

Gjennomføringen av prøvepelingen avhenger av at det ikke blir for kaldt for hydraulikken og utstyret som skal brukes langs Mjøsa. Blir det for kaldt kan arbeidet midlertidig utsettes eller stanses.

Et reguleringsforslag for ny Mjøsbru skal etter planen sendes ut i 2024. Et mulig vedtak om hvor ny bru skal bygges kommer tidligst mot slutten av 2024.

Les også

Rapport advarte mot rask elektrifisering. Likevel doblet Ruter antallet elbusser i Oslo i fjor. Så ble det kaldt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.